Πυρετωδώς προετοιμάζεται το Μαξίμου για τη φιέστα που διοργανώνει την Παρασκευή στο Ζάππειο Μέγαρο σχετικά με την υπογραφή της συμφωνίας παραχώρησης του ΟΛΠ στη Cosco.
Πρόκειται για το νέο αφήγημα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η οποία επιχειρεί να σηματοδοτήσει, με όχημα τις δικές της "αριστερές" αποκρατικοποιήσεις που μέχρι πρότινος ξόρκιζε, το στίγμα της στροφής υπέρ μιας φιλικότερης στάσης απέναντι στην επιχειρηματικότητα.
Σε αυτή την προσπάθεια να φτιάξει το δικό του "success story", ο Πρωθυπουργός θα βαφτίσει ως "έκρηξη επενδύσεων", όπως είχε προ ημερών πει ο υπουργός Επικρατείας Ν. Παπάς, μια σειρά από ιδιωτικοποιήσεις, που είτε είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, όπως ο ΟΛΠ, είτε επιχειρεί να τις ξεμπλοκάρει η παρούσα, όπως το Ελευθέριος Βενιζέλος.
Έπειτα από αρκετές τρικλοποδιές από τον πρόεδρο του αερολιμένα, Τάκη Ρουμελιώτη, επιρροής Χρ. Σπίρτζη, ξεκινά τις αμέσως επόμενες ημέρες η διαδικασία διαπραγμάτευσης για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου μεταξύ του Δημοσίου και των Καναδών μετόχων του.
Αν και τα μέλη του Δ.Σ. του Ελ. Βενιζέλος, μαζί και ο κ. Ρουμελιώτης, είχαν συναινέσει, έπειτα από πιέσεις, στην έναρξη της διαδικασίας από τις 25 Φεβρουαρίου, για λόγο που μόνο ο ίδιος ο πρόεδρος του αερολιμένα γνωρίζει, αρνούνταν να αποστείλει στο ΤΑΙΠΕΔ τη σχετική επιστολή, διαδικασία εντελώς τυπική.
Το "γράμμα" Ρουμελιώτη κατέφθασε στο ΤΑΙΠΕΔ μόλις την Παρασκευή, κάτι που σημαίνει ότι ξεκινούν αμέσως οι διαπραγματεύσεις με τους Καναδούς.
Τι σημαίνει όμως παράταση της σύμβασης για το ΕΛΒΕΛ; Σε επιχειρηματικό επίπεδο, και με βάση τις εκτιμήσεις των συμβούλων που θα προσλάβει το Ταμείο, οι Καναδοί μέτοχοι θα καταβάλλουν ένα τίμημα - κάποιοι το τοποθετούν στα 200 εκατ. ευρώ, άλλοι το ανεβάζουν στα 500 εκατ. ευρώ- για την επέκταση της υπάρχουσας σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια, από το 2026 έως το 2046. Το ποσό θα καθοριστεί από τις προοπτικές αύξησης της επιβατικής κίνησης, τις επενδύσεις που υποχρεούται να κάνει ο επενδυτής πέραν του τιμήματος που θα καταβάλει, και φυσικά τις προβολές για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Στην ίδια κατηγορία, του "success story", η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να εντάξει:
- Το Ελληνικό, όπου παρά την αισιοδοξία του υπ. Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου ότι η συζήτηση με τον προτιμητέο επενδυτή θα έχει κλείσει τον Νοέμβριο, θεωρείται απίθανο να αφήσει έσοδα φέτος.
- Την πώληση 6% του ΟΤΕ, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες στο χρηματιστήριο.
- Την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαγωνισμός που μπορεί να τιναχθεί στον αέρα από τις απρόβλεπτες εξελίξεις στο Προσφυγικό. Το εμπορευματικό έργο της θυγατρικής του ΟΣΕ βρίσκεται στον αέρα για 3η συνεχόμενη εβδομάδα καθώς η σιδηροδρομική γραμμή -από και προς Ευρώπη-στην Ειδομένη παραμένει κλειστή. Η εταιρεία υφίσταται για δεύτερη φορά μετά το Νοέμβριο ζημιές, η αξιοπιστία της πλήττεται, και οι πελάτες της γκρινιάζουν αφού αναγκάζονται να επιβαρύνονται με έξοδα σε χρόνο και χρήμα λόγω της παράκαμψης από Βουλγαρία.
Δεν είναι μόνο η καθυστέρηση της αξιολόγησης και το Προσφυγικό, αλλά και οι "αντάρτες" που μπορεί να τινάξουν στον αέρα το δρομολογούμενο "success story" στις επενδύσεις. Στην περίπτωση του ΕΛΒΕΛ για παράδειγμα, άγνωστη είναι η στάση που θα τηρήσει ο εμπλεκόμενος υπουργός Χρ. Σπίρτζης. Αν δηλαδή θα επιμείνει, όπως ζητούσε στην επιστολή που είχε αποστείλει το Φεβρουάριο στον Τ. Ρουμελιώτη, να αλλάξει εκ βάθρων η σημερινή σύμβαση παραχώρησης του αερολιμένα. Από το ύψος και το είδος των επενδύσεων που προβλέπονται για τα επόμενα δέκα χρόνια, μέχρι τα τέλη του αεροδρομίου, το ενοίκιο που πληρώνουν στο Ελ. Βενιζέλος οι κρατικές υπηρεσίες, την εκπροσώπηση στο ΔΣ, κοκ. Όπως ωστόσο έχει ξεκαθαρίσει εδώ και χρόνια η Κομισιόν, σε περίπτωση πλήρους αναθεώρησης της σύμβασης παραχώρησης του Ελ. Βενιζέλος, τότε η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό. Αυτός είναι και ο λόγος που κάποιοι δεν αποκλείουν καθυστερήσεις στην όλη διαδικασία.
Κάτι ανάλογο επιχειρεί να κάνει και στον ΟΛΠ, ο Θ. Δρίτσας, παρ'' ότι την επόμενη Παρασκευή, κατά τη τελετή στο Ζάππειο, θα ακούει από την πρώτη σειρά τον Πρωθυπουργό να εκθειάζει τα οφέλη που θα φέρει στην ελληνική οικονομία η πώληση του ΟΛΠ. Δεν έχει εγκαταλείψει ωστόσο την προσπάθεια του να συστήσει μια υπερ- Δημόσια Αρχή Λιμένος Πειραιά (ΔΑΛΠ). Αν και η δημιουργία της προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ, προκειμένου να αποκτήσει τα καθήκοντα εκείνα που δεν μπορεί πλέον να ασκεί ο οργανισμός μετά τη συμφωνία με τη Cosco, ο Δρίτσας θέλει να την προικίσει με σούπερ αρμοδιότητες. Δεν θέλει η ΔΑΛΠ να διαχειρίζεται για παράδειγμα μόνο τη προτεραιότητα με την οποία θα εισέρχονται και θα εξέρχονται τα πλοία στο λιμάνι, αλλά να "λειτουργεί και ως οιονεί καθολικός διάδοχος του ΟΛΠ και να τον υποκαθιστά στο σύνολο των σχετικών έννομων σχέσεων και των εκκρεμών δικών". Διατύπωση που προδίδει σύμφωνα με εκτιμήσεις πρόθεση μιας έμμεσης "κρατικοποιήσεις" του ΟΛΠ. Τέτοιες διατυπώσεις το πιθανότερο είναι πως θα εξαλειφθούν, καθώς το νομοσχέδιο Δρίτσα έχει σταλεί για παρατηρήσεις τόσο στην Κομισιόν, όσο και στο ΤΑΙΠΕΔ.
Γ.Φ.