Ξενοδόχοι: Το τέλος διανυκτέρευσης θα βλάψει τον τουρισμό της χώρας

Ξενοδόχοι: Το τέλος διανυκτέρευσης θα βλάψει τον τουρισμό της χώρας

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Κάθετα αντίθετο με την επιβολή του τέλους διανυκτέρευσης (φόρο διαμονής) είναι το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδας (Ξ.Ε.Ε.), το οποίο σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάζει, θα προκαλέσει απώλειες 6.174 θέσεων εργασίας και απομείωση των εσόδων του κράτους κατά 435 εκατ. ευρώ.

Θυμίζουμε ότι ο φόρος διαμονής θα τεθεί σε εφαρμογή από 1/1/2018. Βάσει του άρθρου 53 του Ν. 4389/2016 προβλέπεται επιβάρυνση:

 - 0,5 ευρώ την ημέρα για χρήση δωματίου για ξενοδοχεία 1-2 αστέρων,

- 1,5 ευρώ για ξενοδοχεία 3 αστέρων,

- 3 ευρώ  για ξενοδοχεία 4 αστέρων,

- 4 ευρώ ανά ημερήσια χρήση δωματίου για ξενοδοχεία 5 αστέρων και

- 0,50 ευρώ ανά δωμάτιο ανά διανυκτέρευση για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια-διαμερίσματα.

Σύμφωνα με μελέτη της Grant Thornton που παρουσίασε χθες το Ξ.Ε.Ε. για τις επιπτώσεις του φόρου διαμονής στον ξενοδοχειακό κλάδο, περισσότερο θα βλάψει το συνολικό τουριστικό προϊόν, παρά θα φέρει ικανοποιητικά έσοδα.

Όπως επισημάνθηκε, «ο φόρος διαμονής δημιουργεί δημοσιονομικό όφελος που εκτιμάται ετησίως στα 84 εκατ. ευρώ. Αν η αξιοποίηση του ποσού μεγιστοποιηθεί μέσω της διοχέτευσης σε δημόσιες επενδύσεις τότε θα δημιουργήσει μια θετική συμβολή που ανέρχεται στα 94 εκατ. ευρώ».

Συγχρόνως όμως η μελέτη καταδεικνύει ότι τελικώς οι απώλειες στην οικονομία, από την εφαρμογή του νόμου για τον φόρο διαμονής, θα ανέλθουν στα 340 εκατ. ευρώ, ποσό που ουσιαστικά εξαφανίζει τα όποια εισπρακτικά οφέλη.

Και αυτό διότι η επιβολή του φόρου διαμονής εκτιμάται πως θα οδηγήσει σε μια αύξηση της μέσης τιμής δωματίου κατά 1,9%, προκαλώντας ένα περιορισμό της ζήτησης που θα οδηγήσει στη μείωση της συνολικής  αγοράς που δημιουργούν τα ξενοδοχεία κατά 2,5%.

Σύμφωνα με τη μελέτη, αν η επιβολή ενός φόρου οδηγεί συνακόλουθα σε αύξηση της τιμής του εκάστοτε δωματίου, λόγω μετακύλισης της δαπάνης στους καταναλωτές, τότε δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά δεδομένου ότι το ξενοδοχειακό  προϊόν γίνεται ακριβότερο και χάνει μέρος από την ανταγωνιστικότητά του.

Ταυτόχρονα αν τα ξενοδοχεία δεν μετακυλήσουν την αύξηση του φόρου στους καταναλωτές, τότε θα υποστούν μείωση των αποτελεσμάτων τους ή θα υποχρεωθούν να  μεταβάλουν την ποιότητα των υπηρεσιών με κίνδυνο την μείωση της ζήτησης.

Η Grant Thornton υποστηρίζει ότι ως συνέπεια των παραπάνω, το τελικό αποτέλεσμα των ξενοδοχείων χειροτερεύει σε σημαντικό βαθμό, δημιουργώντας ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα ταμειακής διαχείρισης των επενδυτικών και χρηματοδοτικών τους ροών.

Ειδικότερα, η μελέτη του Ξ.Ε.Ε. σημειώνει ότι η επιβολή του φόρου διαμονής θα μειώσει το σύνολο της αγοράς που δημιουργούν τα ξενοδοχεία κατά 2,51% (435 εκατ. ευρώ), δηλαδή τα έσοδα από τα 17,36 δισ. θα μειωθούν  στα 16,93 δισ. ευρώ.

Όπως τόνισε ο πρόεδρος του Ξ.Ε.Ε. κ. Γιώργος Τσακίρης «ο φόρος δημιουργεί μείωση της ζήτησης και της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, είτε άμεσα εάν μετακυληθεί, που σημαίνει ότι αυξάνεται η τιμή του, είτε έμμεσα εάν απορροφηθεί από τα ξενοδοχεία, που σημαίνει ότι αυτομάτως θα μειωθούν τα έσοδα και κατά συνέπεια τα οικονομικά αποτελέσματά τους, γεγονός που θα μειώσει τις επενδύσεις και  θα επιφέρει υποβάθμιση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών. Γι' αυτό και λέμε ότι το μέτρο εφαρμοζόμενο θα αποβεί καταστροφικό για την τουριστική ανταγωνιστικότητά μας».

(φωτογραφία: SOOC)