Κάμψη 10% παρουσίασε στο α΄εξάμηνο φέτος η αγορά της μπίρας στην Ελλάδα και παρότι οι φόροι στον κλάδο εμφανίζονται αυξημένοι σε ποσοστό 90%, γεγονός που οδήγησε σε κατά 15% ακριβότερη μπίρα για τους καταναλωτές, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία όχι μόνο δεν σκοπεύει να αποχωρήσει από τη χώρα, αλλά εξακολουθεί να υλοποιεί σημαντικές επενδύσεις, πιστή στον στόχο της, με κάθε δράση να φυτεύει έναν σπόρο που προσφέρει ευκαιρίες ανάπτυξης σε διαφορετικά μέλη της κοινωνίας, δημιουργώντας πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία.
Αυτά επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ζωούλλης Μηνά, σε συνέντευξη Τύπου, στη διάρκεια της οποίας παρουσιάστηκε το πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού και τα σεμινάρια επιμόρφωσης των συμμετεχόντων παραγωγών, αλλά και το νέο πρόγραμμα Εταιρικής κοινωνικής Ευθύνης “Seeds for Growth”. Στο πρόγραμμα, που ξεκίνησε το 2008, συμμετέχουν 2.200 αγρότες, εκ των οποίων 1.450 από τη Βόρεια Ελλάδα.
Τονίζεται ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, που κατέχει μερίδιο 53% στην ελληνική αγορά, εγκατέστησε το πρώτο της ζυθοποιείο στην Αθήνα το 1965, δέκα χρόνια αργότερα στη Θεσσαλονίκη και την τελευταία 15ετία έχει επενδύσει στην Ελλάδα περίπου 500 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 120 εκατ. ευρώ αφορούσαν την περίοδο από 2010 - 2016. Σύμφωνα με τον κ. Μηνά, η εταιρεία συνεισφέρει με 0,7% στο ΑΕΠ της χώρας, από το 2010 έως το 2015 έδωσε 1 δισ. ευρώ από φόρους και εισφορές στο κράτος, απασχολεί άμεσα και έμμεσα 27.000 άτομα, ενώ το 2015 πραγματοποίησε 24 εκατ. ευρώ εξαγωγές. Επισημαίνεται δε ότι την τελευταία 4ετία δουλεύει εντατικά για την παραγωγή μηλίτη στην Ελλάδα, έχοντας προχωρήσει σε επένδυση 1 εκατ. ευρώ, ωστόσο «ακόμη λόγω γραφειοκρατικών κωλυμάτων δεν έχουμε πάρει ακόμη την άδεια, αν και κάποια στιγμή θα γίνει» είπε ο κ. Μηνά.
Εξάλλου, η εταιρεία διαθέτει πέντε πειραματικούς αγρούς και στα επόμενα δύο - τρία χρόνια θα αξιοποιήσει νέες ποικιλίες βυνοποιήσιμου κριθαριού, που μπορούν να αυξήσουν τη στρεμματική απόδοση σε ποσοστό έως και 80%, έναντι των σημερινών. Τα σχετικά πειραματικά χωράφια αναπτύσσονται σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αφορούν κάποιες γηγενείς ποικιλίες κριθαριού προσαρμοσμένες στα εδάφη και το κλίμα της χώρας και οι υψηλές αυτές αποδόσεις θα μπορούν να πιαστούν σε περιοχές με πιο ζεστές θερμοκρασίες.
Για τη φετινή καλλιεργητική σεζόν 2017-2018, που πρόκειται να ξεκινήσει στο προσεχές διάστημα, ο επικεφαλής της ελληνικής θυγατρικής του ολλανδικού πολυεθνικού ομίλου της «Heineken» τόνισε πως στόχος είναι να καλλιεργηθούν περίπου 170.000 στρέμματα και να παραχθούν περί τους 50.000 τόνους βυνοποιήσιμου κριθαριού, με τις τιμές που να παραμένουν στα περσινά επίπεδα. Υπογραμμίζεται ότι η Βόρεια Ελλάδα συμβάλλει με 45% στο σύνολο της παραγωγής και οι φετινές εξαγωγές που υπολογίζονται σε 300.000 εκατόλιτρα, 220.000 θα αφορούν τη Θεσσαλονίκη.
Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Μηνά χαρακτήρισε «άδικη και αβάσιμη της απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, με βάση την οποία κλήθηκε η Αθηναϊκή Ζυθοποιία να καταβάλει πρόστιμο ύψους άνω των 25 εκατ. ευρώ για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της», σημείωσε ότι η υπόθεση βρίσκεται ακόμη στα δικαστήρια και πρόσθεσε πως «υπάρχει χώρος και για τους 45 παραγωγούς μπίρας στην Ελλάδα. Δεν έχω κανένα πρόβλημα με τους μικροζυθοποιούς, οι οποίοι μάλιστα είναι ίσως και οι καλύτεροι για την κουλτούρα της μπίρας».
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ψηφίζει Ελλάδα
«Πιστεύουμε στην Ελλάδα και το μέλλον της και γι αυτό εξακολουθούμε να επενδύουμε σε αυτήν» υπογράμμισε ο κ. Μηνά και διατυπώνοντας τη βεβαιότητα ότι η χώρα θα βγει από την οικονομική κρίση, σημείωσε: «Το μόνο που μας προβληματίζει είναι η επιβολή των φόρων που αποτελούν καταστροφή για τον κλάδο. Αν δεν ομαλοποιηθεί το συγκεκριμένο σκέλος, ενδεχομένως να βραδύνουμε τον ρυθμό επενδύσεων στην Ελλάδα». Ενδεικτικά σημείωσε ότι στην Ισπανία οι φόροι στην μπίρα αντιστοιχούν σε 10 ευρώ/100 λιτρα και στην Ελλάδα είναι σε 62 ευρώ/100 λίτρο.
Αναφερόμενος στην κατανάλωση μπίρας στην Ελλάδα, σημείωσε ότι προ οικονομικής κρίσης ανερχόταν σε 44 λίτρα ανά άτομο τον χρόνο και σήμερα ανέρχεται σε 34-35 λίτρα ανά άτομο τον χρόνο, αφού όπως διευκρίνισε η αύξηση της τιμής, οδήγησε πολλούς -μεταξύ άλλων- στα αναψυκτικά, το κράσι και το ούζο.
«Θέλουμε τον Έλληνα να πηγαίνει διακοπές, αφού έχουμε διαπιστώσει ότι όποτε πάει, έχουμε καλά αποτελέσματα» υπογράμμισε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι η αύξηση των ξένων τουριστών στην Ελλάδα, δεν συνεισφέρει σημαντικά στην άνοδο κατανάλωσης μπίρας.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ