Διαγωνισμό ύψους 461 εκατομμυρίων ευρώ για την προμήθεια 750 λεωφορείων αποφάσισε η κυβέρνηση, ο οποίος αναμένεται να ολοκληρωθεί, ελάχιστες μέρες πριν τις εκλογές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ρεπορτάζ του «Ελεύθερου Τύπου», πρόκειται για προκήρυξη που προχωρά χωρίς να έχει εξασφαλιστεί ακόμα η χρηματοδότηση, ενώ θα ολοκληρωθεί έξι μέρες πριν την εκλογική αναμέτρηση, δηλαδή 1η Ιουλίου που είναι η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών. Η αποσφράγιση δε των προσφορών θα γίνει στις 5 Ιουλίου, στις 10 το πρωί.
Και αυτό τη στιγμή που το βράδυ της Κυριακής 7 Ιουλίου οι πολίτες θα έχουν επιλέξει την επόμενη κυβέρνηση η οποία θα κληθεί να διαχειριστεί τις τύχες της χώρας.
Συγκεκριμένα, πριν από λίγες μέρες είχε αναρτηθεί στη Διαύγεια η απόφαση με την οποία το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζητούσε από εταιρίες να εκδηλώσουν ενδιαφέρον συμμετοχής στο διαγωνισμό όταν αυτός προκηρυχθεί. Στο ίδιο έγγραφο, σχετικά με τη χρηματοδότηση αναφερόταν πως «η παρούσα προμήθεια χρηματοδοτείται από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων» και αμέσως μετά πως «δεν υφίσταται ανάληψη νομικών δεσμεύσεων μέχρι την οριστική ένταξη του έργου σε Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Π.Π. 2014-2020».
Με λίγα λόγια το υπουργείο Μεταφορών έτρεξε τις διαδικασίες για έναν διαγωνισμό ο οποίος έχει προαναγγελθεί από τον Νοέμβριο του 2018 από τον Χρ. Σπίρτζη με ορίζοντας μάλιστα απόκτησης των πρώτων λεωφορείων την περίοδο που διανύουμε τώρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την... ταχύτητα που επέδειξε το υπουργείο δεν υπάρχουν, όπως λένε πληροφορίες, οι απαραίτητοι πόροι για την υλοποίηση τους έργου. Άλλωστε το υπουργείο έστειλε στην Ε.Ε. μόλις στις 24 Μαΐου την προκήρυξη του διαγωνισμού «για την προμήθεια 750 αστικών λεωφορείων και τη συντήρησή τους για 15 χρόνια».
Τι προβλέπει ο διαγωνισμός
Σύμφωνα με την απόφαση πρόκειται για 490 οχήματα +260 με δικαίωμα προαίρεσης με συνολικό προϋπολογισμό 461.094.000 ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, ποσό χωρίς ΦΠΑ 371,8 εκατ. ευρώ).
Η διάρκεια της σύμβασης που περιλαμβάνει και τη συντήρηση των λεωφορείων έχει οριστεί σε 17 χρόνια. Η συντήρηση θα διαρκεί 15 χρόνια από την παραλαβή του κάθε λεωφορείου, χρηματοδότηση καλύπτεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Δαπανών μέχρι η παρούσα προμήθεια να ενταχθεί σε κάποιο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Αναλυτικά, περιλαμβάνει:
- 100 πετρελαιοκίνητα αρθρωτά αστικά λεωφορεία 18 m, κατηγορίας EURO VI (Τμήμα 1 της σύμβασης)
- 200 απλά αστικά λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου 12 m (CNG), με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι, σύνολο 330 (Τμήμα 2 της σύμβασης)
- 190 απλά ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία 12 m, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι, σύνολο 320 (Τμήμα 3 της σύμβασης)
- Παρελκόμενα, ήτοι 190 σταθερούς φορτιστές βραδείας φόρτισης, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι, σύνολο 320, 13 κινητούς φορτιστές βραδείας φόρτισης, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 9, ήτοι, σύνολο 22 και 19 ταχυφορτιστών, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 13, ήτοι, σύνολο 32, για τα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία (εντάσσεται στο Τμήμα 3 της Σύμβασης και αφορά στα ηλεκτρικά λεωφορεία)
- Εκπόνηση όλων των μελετών και σχεδίων που απαιτούνται από τις Τεχνικές Προδιαγραφές της Σύμβασης, καθώς των τελικών σχεδίων κατασκευής των λεωφορείων «ως κατασκευάσθη» (as built) (αφορά σε όλα τα Τμήματα της Σύμβασης). Προμήθεια όλων των εγχειριδίων, των τεχνικών εγγράφων και των εικονογραφημένων καταλόγων εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για την εκπαίδευση οδηγών, τη λειτουργία, τη
- Τη συντήρηση, τη γενική επισκευή, την ανίχνευση και αποκατάσταση βλαβών και την επισκευή των οχημάτων και των φορτιστών (αφορά στο Τμήμα 3), καθώς και του βιβλίου «ιστορικού» του κάθε οχήματος (αφορά σε όλα τα τμήματα της Σύμβασης).