του Γιώργου Μυλωνά
Αν και «κόπτεται» για τα εργασιακά δικαιώματα, ο Αλέξης Τσίπρας κατεβάζει υποψήφιο στην Α' Θεσσαλονίκης τον Αναστάσιο Ταρπινίδη. Ο εν λόγω κύριος είναι δικηγόρος το επάγγελμα. Τι το ξεχωριστό έχει ο κ. Ταρπινίδης; Είναι ο άνθρωπος που εκπροσωπεί τη διοίκηση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος απέναντι στους ηθοποιούς του. Θυμίζουμε ότι η κρατική σκηνή παρέμεινε κλειστή τον περασμένο Ιανουάριο από τις 25 Δεκεμβρίου.
Αιτία των πρωτόγνωρων κινητοποιήσεων των εργαζομένων είναι η μη υπογραφή της συλλογικής σύμβασης εργασίας μεταξύ ηθοποιών και θεάτρου και συγκεκριμένα η διατύπωση των κρατήσεων ύψους 10% στον μισθό τους, οι οποίες εφαρμόζονται από το 2010. Η πολιτική βούληση του ΥΠΠΟΑ, διά της διοικήσεως του ΚΘΒΕ, ήταν να εντάξει τους ηθοποιούς πλήρως στο ενιαίο μισθολόγιο, απαιτώντας τη συναίνεσή τους και παραβλέποντας πως είναι εργαζόμενοι με συμβάσεις ορισμένου χρόνου (πεντάμηνες ή οκτάμηνες). Το δικαστήριο έγινε και η απόφαση εκκρεμεί.
Ανεξάρτητα από την έκβαση της υπόθεσης, το ΚΘΒΕ, ως ο κορυφαίος θεατρικός οργανισμός της Θεσσαλονίκης με τις επτά σκηνές του, εύλογα διαθέτει νομική υπηρεσία. Γιατί, λοιπόν, η διοίκησή του επέλεξε να απευθυνθεί στο γραφείο του κ. Ταρπινίδη; Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι οι νομικές υπηρεσίες του στοίχισαν στην κρατική σκηνή 30.440,37 πλέον ΦΠΑ. Και μια υποψηφιότητα με το ψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ. Ολα αυτά βεβαίως δεν είναι επιλήψιμα νομικά. Αλλά, στα σοβαρά, προτάσσεις για σημαία το «ηθικό πλεονέκτημα» και κατεβάζεις βουλευτή τον άνθρωπο που επιχειρεί να βάλει φρένο στις διεκδικήσεις των εργαζομένων, τους οποίους υποτίθεται ότι εκπροσωπείς;
Μόλις πριν από λίγες μέρες υπεγράφη συλλογική σύμβαση εργασίας μεταξύ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και του Εθνικού Θεάτρου. Την ίδια ώρα, η αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια της κρατικής σκηνής, Μαρία Τσιμά, απολαύει δεύτερης αμοιβής! Κι ενώ ο χώρος των ηθοποιών δοκιμάζεται σκληρά από την ανεργία, η διεύθυνση (Γιάννης Αναστασάκης) πρόσφερε δεύτερο μισθό στην κα Τσιμά (8.500 ευρώ) για να παίξει την «Κλυταιμνήστρα» στην Επίδαυρο. Το έχει ξανακάνει στο παρελθόν και, βεβαίως, δεν έχει κανένα πρόβλημα να το επαναλάβει. Ας μην ανησυχεί, όμως, το θεατρόφιλο κοινό. Ας πούμε ότι είναι άξιος ο μισθός της κας Τσιμά και ο ρόλος της βεβαίως στην Επίδαυρο. Το πρόσωπο που, όπως λένε, δίνει νέο νόημα στον όρο «Πολακισμός» δεν είναι άλλος από τον Γιάννη Αναστασάκη. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής κατηγορείται από τους ηθοποιούς όχι μόνο για υπονόμευση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, αλλά και για αυταρχική συμπεριφορά (σε μία περίπτωση μάλιστα έχει αναφερθεί επεισόδιο χειροδικίας). Θα πρέπει όμως να του αναγνωριστεί ότι είναι κιμπάρης. Μόνο για το κόστος της παράστασης «Ορέστης» που σκηνοθέτησε, δαπανήθηκε το διόλου ευκαταφρόνητο στους καιρούς μας ποσό των 400.000 ευρώ, ενώ ο ίδιος φρόντισε να αμειφθεί και για την σκηνοθεσία του «Βίκτορ ή τα παιδιά στην εξουσία» με 8.000 ευρώ, σε αντίθεση με πολλούς ηθοποιούς του δυναμικού οι οποίοι αναλαμβάνουν ρόλο σκηνοθέτη με την αμοιβή του ηθοποιού.
Ολα αυτά δεν τα γνωρίζει η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά; Δεν μπορεί να μη γνωρίζει, γιατί είχε ειδοποιηθεί προ μηνός από επιστολή του τμήματος Πολιτισμού της Τοπικής Οργάνωσης ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, ενώ η κα Ζορμπά ευαγγελίζεται έναν κόσμο με προκηρύξεις διαγωνισμών -στο παρά πέντε το έκανε στο ΕΜΣΤ- και κατακεραυνώνει τους διορισμούς των επικεφαλής σε μεγάλους πολιτιστικούς οργανισμούς, είναι η ίδια που δεν αποφάσισε παράταση, όπως στην περίπτωση των Λιβαθινού και Θεοδωρόπουλου, αλλά ανανέωση της θητείας του κ. Αναστασάκη. Είναι η ίδια που αποφάσισε, ουσιαστικά, τον διορισμό του διδύμου Αναστασάκη - Τσιμά. Για ποια αξιοκρατία και ανανέωση της λειτουργίας των εποπτευόμενων φορέων του ΥΠΠΟΑ, λοιπόν, μας μιλά;
Η κα Ζορμπά έθεσε μόλις χθες το ερώτημα στην Όλγα Κεφαλογιάννη: διορισμοί ή προκηρύξεις στους πολιτιστικούς οργανισμούς, ρουσφετολογικές τοποθετήσεις ή διαγωνισμοί με διαφάνεια και αξιοκρατία, πολιτικοί φίλοι ή άξιοι καλλιτέχνες; Την επόμενη φορά, παρακαλείται να το επαναλάβει μπροστά στον καθρέφτη, όχι με πομπώδες ύφος, απλά και ήρεμα, όπως συνηθίζει να μιλά.
*Το άρθρο δημοσιεύεται στον Φιλελεύθερο που κυκλοφορεί σήμερα, 14 Ιουνίου.