Αμέσως μετά την προκήρυξη των εθνικών εκλογών, η οποία τοποθετείται χρονικά στο πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου, ο πρωθυπουργός θα παρουσιάσει το οικονομικό σχέδιο για την επόμενη τετραετία. Προϋπόθεση υλοποίησης, φυσικά, η επανεκλογή.
Στο τετραετές, θα κυριαρχούν οι πρωτοβουλίες για τις αυξήσεις των μισθών σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, οι περαιτέρω μειώσεις των συντελεστών υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών, τα κίνητρα για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας αλλά και μια σειρά «στοχευμένων» παρεμβάσεων με μεγάλο όμως πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες. Σε δεύτερη μοίρα φαίνεται να περιέρχονται οι πρωτοβουλίες για τις μειώσεις των συντελεστών ΦΠΑ.
Κρίνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι η μείωση του ΦΠΑ δεν μπορεί να διασφαλιστεί ότι θα ωφελήσει τον τελικό καταναλωτή. Επίσης, κρίνεται ότι είναι προτεραιότητα ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος να διοχετεύεται για τη στήριξη του μόνιμου πληθυσμού της χώρας (ο οποίος άλλωστε φορολογείται εδώ συμβάλλοντας στη δημιουργία του δημοσιονομικού χώρου) παρά για την ελάφρυνση και των περίπου 27 εκατομμυρίων τουριστών που επισκέπτονται (και μάλιστα με αυξητικές τάσεις) τη χώρα σε ετήσια βάση.
Σε βασική προτεραιότητα για την επόμενη περίοδο διακυβέρνησης θα αναδειχθεί το δίπτυχο «μικρότερη ανεργία, καλύτερα πληρωμένες θέσεις εργασίας». Τα δείγματα από τις πρωτοβουλίες που ελήφθησαν στο διάστημα από το 2019 μέχρι και το 2022 κρίνονται ως θετικά παρά το γεγονός ότι η περίοδος χαρακτηρίστηκε από τις διαδοχικές κρίσεις. Οι μειώσεις των ασφαλιστικών εισφορών αλλά και τα προγράμματα επιδότησης για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας συνέβαλαν στο να συνεχιστεί η πτωτική πορεία της ανεργίας παρά το «κλείσιμο» της οικονομίας λόγω πανδημίας.
Ουσιαστικά, στην τριετία 2019-2022 η ανεργία έπεσε κατά 6 μονάδες υποχωρώντας από το 17,6% στο 11,6%. Σε απόλυτο αριθμό, μιλάμε πλέον για περίπου 545 χιλιάδες ανθρώπους χωρίς δουλειά. Αρκεί η δημιουργία περίπου 80-90.000 νέων θέσεων εργασίας ώστε η ανεργία στην Ελλάδα να πέσει σε μονοψήφια ποσοστά. Αυτό δεν είναι συμβολικός στόχος: Απελευθερώνει τις τριετίες στον κατώτατο μισθό και δημιουργεί τις βάσεις για σημαντικές αυξήσεις στις αποδοχές του ιδιωτικού τομέα καθώς οι τριετίες αναπροσαρμόζουν την αύξηση του κατώτατου έως και κατά 30%.
Επίσης, επειδή υπάρχει ευθεία συσχέτιση του κατώτατου με τους υπόλοιπους μισθούς, εκτιμάται ότι δημιουργείται κύμα αυξήσεων μισθών στον ιδιωτικό τομέα. Όσο για τον δημόσιο, το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει την αναμόρφωση του ενιαίου μισθολογίου αλλά όχι με οριζόντιο τρόπο. Έμφαση θα δοθεί στην παροχή οικονομικού κινήτρου στις θέσεις ευθύνης αλλά και στον βασικό μισθό ώστε να υπάρχει κίνητρο αύξησης της παραγωγικότητας αλλά και προσέλκυσης ικανών εργαζομένων και στον δημόσιο τομέα.
Για τη δημιουργία καλά πληρωμένων θέσεων εργασίας, εκτός από τα προγράμματα προσέλκυσης επενδύσεων, θα ενταχθεί στο οικονομικό πρόγραμμα ένα πλάνο περαιτέρω μείωσης του μη μισθολογικού κόστους με έμφαση στις ασφαλιστικές εισφορές χωρίς όμως να θιγούν οι συντάξιμες αποδοχές. Η Ελλάδα, με ανώτατο φορολογικό συντελεστή στο 44% για τα φυσικά πρόσωπα (ο οποίος μάλιστα εφαρμόζεται από τα 40.000 ευρώ) αλλά με άθροισμα ασφαλιστικών εισφορών άνω του 36% παραμένει «ακριβή» χώρα σε κρατήσεις σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.