Με 1.162 υπηρεσίες να περιλαμβάνονται στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του gov.gr εξυπηρετώντας τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους με το κράτος, απλουστεύοντας διαδικασίες και καθιστώντας μη απαραίτητη την αυτοπρόσωπη παρουσία, η ψηφιακή επανάσταση έχει κάνει την εμφάνιση της στη χώρα και κυρίως στην καθημερινότητα.
Χαμένες εργατοώρες, με την έννοια και του ψυχολογικού βάρους της ταλαιπωρίας στις συναλλαγές με το δημόσιο, μπαίνουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας του υδροκέφαλου ελληνικού δημοσίου, με το κράτος πλέον να πηγαίνει (εικονικά) στον πολίτη.
Μόνο τον πρώτο χρόνο λειτουργίας, μέχρι δηλαδή τον προηγούμενο Μάρτιο πραγματοποιήθηκαν 94.000.000 συναλλαγές, γεγονός που αποτυπώνει τις δυνατότητες και τη δυναμική ενός ψηφιακού κράτους την υπηρεσία των πολιτών.
Μπορεί η πανδημία να επίσπευσε την ψηφιακή επανάσταση, όμως ο σχεδιασμός είχε ξεκινήσει πριν από αυτή. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που τον Μάρτιο του 2020 η Ενιαία Ψηφιακή Πύλη έκανε την εμφάνισή της με 501 υπηρεσίες, οι οποίες παρέχονται στον πολίτη ηλεκτρονικά. Ή τουλάχιστον συνοψίζονται σε μια το πολύ αυτοπρόσωπη παρουσία, προκειμένου να εξυπηρετηθεί κάποιος σε σχέση με το κράτος.
Όποιος έχει βιώσει την εμπειρία του εμβολιασμού, ενδεχομένως και να μπορεί να συνειδητοποιήσει το μέλλον της σχέσης πολίτη – κράτους.
Καμία ταλαιπωρία καμία αναμονή, με το sms και την ηλεκτρονική αλληλογραφία να παίζουν τον πρώτο ρόλο, τόσο του ραντεβού, όσο και των υπενθυμίσεων. Όλα τακτοποιημένα, με το κινητό να αποτελεί το εργαλείο κίνησης και ολοκλήρωσης μιας σημαντικής υπηρεσίας.
Η αλήθεια είναι ότι τους 15 μήνες της λειτουργίας της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης έχουν αλλάξει πολλά.
Οι δεκάδες εκατομμύρια συναλλαγές που καταγράφονται αποτελούν αδιάψευστο μάρτυρα και η βελτίωση της ποιότητας της καθημερινότητας των πολιτών επιβεβαιώνεται από τους ίδιους τους χρήστες, που έχουν απτά αποτελέσματα σε μια σχέση, αυτή με το κράτος που πρέπει, όπως γίνεται ήδη στις ανεπτυγμένες χώρες, να συνοψίζεται στη φράση «μακριά και αγαπημένοι».
Όταν επιτευχθεί ο βασικός στόχος, όπως περιγράφηκε από τον ίδιο τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη στο ραδιόφωνο του Σκάι, «όλο το κράτος θα είναι μια εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο» κάτι που σημαίνει μια τεράστια εξοικονόμηση πόρων.
Για πολίτες, για επιχειρήσεις, αλλά και για το ίδιο το δημόσιο. Μόνο τα έξοδα που προβλέπονται στους ετήσιους προϋπολογισμούς για την προμήθεια χαρτιού να περιοριστούν στο ελάχιστο, γίνεται λόγος τουλάχιστον για δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Ανάλογα απομειώνεται και το κόστος των επιχειρήσεων και των πολιτών.
Η ουσιαστική όμως αλλαγή γίνεται στο γεγονός πως το κράτος δυνάστης, ο δημόσιος υπάλληλος «κυρίαρχος του παιχνιδιού» μετατρέπεται αυτομάτως σε αυτό που το ίδιο το σύνταγμα ορίζει, όταν τον καλεί να ορκιστεί πριν αναλάβει την υπηρεσία του. Να υπηρετεί το δημόσιο και κατ' επέκταση τον πολίτη.
Οι αλλαγές που έχουν σημειωθεί είναι σημαντικές. Εμβληματική αυτή στην οποία αναφέρθηκε και ο ίδιος ο Κυριάκος Πιερρακάκης και αφορά στην, όπως την περιέγραψε, γραφειοκρατία γέννησης τέκνου. Αυτή για την οποία ο γονιός έπρεπε να τρέχει σε πέντε διαφορετικές υπηρεσίες και κατέληξε να γίνεται αυτομάτως σχεδόν με τη γέννηση στο μαιευτήριο.
Η αρχή έρχεται μέσα στο καλοκαίρι με το Κτηματολόγιο, όπου επιχειρείται τα περίπου 17 χαρτιά που απαιτούνται για την πώληση ακινήτου να εκδίδονται ηλεκτρονικά και μάλιστα από τον συμβολαιογράφο με τον πολίτη – ενδιαφερόμενο να χρειάζεται να κάνει μια και μοναδική επίσκεψη.
Μια μεταρρυθμιστική επανάσταση για τα ελληνικά δεδομένα, που όσοι έχουν μπει στη σχετική διαδικασία μπορούν να το καταλάβουν, αφού στην κυριολεξία πρέπει να μετακινηθούν δεκάδες φορές σε πάνω από 10 διαφορετικές υπηρεσίες του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, προκειμένου να αποκτήσουν όλα τα έγγραφα που είναι απαραίτητα για να πωλήσουν ένα σπίτι.
Από τα πιο απλά, όπως αυτό που θα παρουσιαστεί σήμερα, και αφορά στην ηλεκτρονική έκδοση του απολυτηρίου του Λυκείου, για το οποίο οι πολίτες πρέπει να μεταβαίνουν στη σχολική μονάδα αποφοίτησης, μέχρι τα πιο περίπλοκα που σχεδιάζονται, όπως για παράδειγμα αυτό της έκδοσης συντάξεων, όπου τα συναρμόδια υπουργεία Εργασίας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ευελπιστούν να πετύχουν το καινοτόμο και καινοφανές της έκδοσης σε μια ημέρα.
Χθες για παράδειγμα, ανακοινώθηκε πως θα λειτουργεί η ψηφιακή κάρτα εργασίας, κάτι που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το 2022, περιλαμβάνοντας μια σειρά παραμέτρων που ξεκινά από την καταγραφή των ωρών εργασίας και φτάνει στον ίδιο τον μισθό και την αμοιβή που προβλέπεται. Επόμενο βήμα, η ανακοίνωση την Τετάρτη του ψηφιακού χάρτη που θα οπτικοποιεί τις νέες αντικειμενικές αξίες.
«Μια μικρή αλλαγή κάθε μέρα, μια μικρή επέκταση κάθε μέρα, τεράστια προστιθέμενη αξία για τον πολίτη», είναι το μότο του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης που μετουσιώνεται σε πράξη προς όφελος των πολιτών καθιστώντας την ψηφιοποίηση τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση, που μάλιστα θα υποστηριχθεί και από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Οι ψηφιακές υπηρεσίες
Με το Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό να έχει ήδη προστεθεί και να γίνονται και οι σχετικές διορθώσεις, έως ότου τεθεί σε εφαρμογή σε επίπεδο χωρών μελών της ΕΕ, η «ψηφιακή επανάσταση» περιλαμβάνει 1162 υπηρεσίες κατανεμημένες σε 11 κατηγορίες που αφορούν:
- Δικαιοσύνη
- επιχειρηματική δραστηριότητα
- Περιουσία και φορολογία
- Πολίτες και καθημερινότητα
- Υγεία και πρόνοια
- Στράτευση
- Εργασία και ασφάλιση
- Γεωργία και κτηνοτροφία
- Εκπαίδευση
- Οικογένεια
- Πολιτισμό, αθλητισμό και τουρισμό
Επίσης περιλαμβάνει όλες τις υπηρεσίες αναφορικά με τον κορονοϊό από τις δηλώσεις, τις βεβαιώσεις, και τα ραντεβού μέχρι τις επιδοτήσεις δανείων κύριας κατοικίας πληγέντων. Στο gov.gr φιλοξενούνται όλες οι ψηφιακές υπηρεσίες:
- 19 υπουργείων
- 69 φορέων και οργανισμών
- 8 ανεξάρτητων αρχών