Σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Ιλχάν Αχμέτ της Κ.Ο. «ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ» σχετικά με τη διέλευση τουριστικών λεωφορείων από τον κάθετο άξονα της Νυμφαίας στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα απάντησε ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, δηλώνοντας ότι είναι «πάγιο αίτημα της κυβέρνησης».
Ειδικότερα, ο υπουργός επισήμανε ότι «αμέσως με τη συγκρότηση πολιτικής κυβέρνησης στη Βουλγαρία, θα αναχθεί σε μείζονα προτεραιότητα για την ίδια τις διμερείς μας σχέσεις».
Ολόκληρη η δήλωση του Γ. Γεραπετρίτη
Πρωτολογία
Κύριε Πρόεδρε, να ευχαριστήσω τον Βουλευτή, τον κύριο Ιλχάν Αχμέτ. Είναι γνωστή η ευαισθησία του για τα ζητήματα που αφορούν ευρύτερα τη Θράκη και την ανάπτυξή της. Είναι ένα ζήτημα, κύριε Πρόεδρε, το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό και σοβαρό και είναι ένα ζήτημα που δυστυχώς δεν εξαρτάται μόνο από τη βούληση της Ελληνικής Πολιτείας, διότι θα πρέπει σε αυτό να υπάρξει συνέργεια με τη Βουλγαρία.
Από τον διασυνοριακό Σταθμό Νυμφαίας-Μακάζα επιτρέπεται επί του παρόντος η διέλευση επιβατικών οχημάτων μέχρι οκτώ θέσεων, ενώ δεν επιτρέπεται η διέλευση φορτηγών άνω των 3,5 τόνων. Το βασικό ζήτημα που παρεμποδίζει την παροχή άδειας διέλευσης τουριστικών λεωφορείων και των φορτηγών οχημάτων είναι η ανάγκη διαπλάτυνσης της οδού και εγκατάστασης γεφυροπλάστιγγας στη βουλγαρική πλευρά. Άρα είναι ένα ζήτημα το οποίο αφορά αμιγώς υποδομές στη γειτονική Βουλγαρία. Ο κάθετος άξονας Ροδόπης, μήκους 23 χιλιομέτρων, όπως σωστά ανέφερε ο κύριος Βουλευτής, συνδέει την Εγνατία Οδό με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα στη Νυμφαία και αποδόθηκε στην κυκλοφορία εν μέρει το 2013 και οριστικά, όπως ειπώθηκε το 2017. Εντάσσεται στον Πανευρωπαϊκό Άξονα 9. Είναι δε ιδιαίτερης σημασίας η συγκεκριμένη όδευση, διότι διασυνδέει εμπορικά και τουριστικά την Μεσόγειο με Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία και περαιτέρω με Ουκρανία, Πολωνία και τις Βαλτικές χώρες.
Η επίλυση του ζητήματος της έλευσης των λεωφορείων και φορτηγών βαρέως τύπου αποτελεί ένα πάγιο αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης, κύριε Βουλευτά, όπως γνωρίζετε, έτσι ώστε να εξυπηρετηθεί καλύτερα η ροή των τουριστικών λεωφορείων, να αναπτυχθεί βεβαίως το τουριστικό κεφάλαιο και θα πρόσθετα να αποσυμφορηθεί και έτερος πόλος διέλευσης, μια συνοριακή διάβαση Προμαχώνα-Κουλάτα, που είναι ο άξονας 4, όπου υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση στα σχετικά οχήματα. Και βεβαίως είναι σημαντικό, διότι η ανάπτυξη του άξονα 9 μέσω Νυμφαίας-Μακάζα μας εξασφαλίζει και μία σημαντική για τα ελληνικά συμφέροντα κάθετη διασύνδεση στην Εγνατία και την παρα-Εγνατία.
Έχει υπάρξει, κύριε βουλευτά, πολύ μεγάλη πίεση εκ μέρους της ελληνικής πλευράς για το ζήτημα Νυμφαίας-Μακάζα. Ήδη στις αρχές του 2022 ετέθη το ζήτημα αυτό, όπως ίσως γνωρίζετε, στην Τριμερή Ομάδα Εργασίας Ελλάδος-Βουλγαρίας-Ρουμανίας τον Μάρτιο του 2024. Ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών όρισε αυτή τη δίοδο ως σημείο εξόδου, επιβεβαιώνοντας στην πραγματικότητα την σημασία που έχει για την ελληνική πλευρά. Πλην όμως, δυστυχώς, θέλω να σας πω ότι δεν έχει ευδοκιμήσει ακόμα αυτή η προσπάθεια.
Έχω προσωπική άποψη για το ζήτημα αυτό, διότι στην επίσκεψη μου στη Βουλγαρία προ εξαμήνου περίπου, έθεσα το ζήτημα στον Πρόεδρο της Βουλγαρίας, στον Πρωθυπουργό και στην τότε Υπουργό Εξωτερικών. Δυστυχώς το πρόβλημα, κύριε Πρόεδρε, έγκειται στο γεγονός ότι υπάρχει μια πολιτική ρευστότητα στη γειτονική Βουλγαρία. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή σταθερή κυβέρνηση. Είναι κυβέρνηση η οποία είναι υπηρεσιακή και για το λόγο αυτό δεν μπορεί να προχωρήσει περαιτέρω η διαβούλευση σχετικά με το ζήτημα αυτό. Θέλω όμως να σας διαβεβαιώσω, κύριε Βουλευτά, ότι αμέσως με τη συγκρότηση πολιτικής κυβέρνησης στη Βουλγαρία, θα αναχθεί σε μείζονα προτεραιότητα για την ίδια τις διμερείς μας σχέσεις.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Δευτερολογία
«Θέλω ιδιαιτέρως να ευχαριστήσω τον κύριο Βουλευτή, θα μου επιτρέψετε κύριε Πρόεδρε, διότι μας παρέχει ακόμα περισσότερα επιχειρήματα, έτσι ώστε να μπορέσουμε να ασκήσουμε πίεση προς την κατεύθυνση της αποκατάστασης της διέλευσης με τη διαπλάτυνση της οδού και την εγκατάσταση γεφυροπλάστιγγας στη Μακάζα, για να μπορέσουμε επιτέλους να υλοποιήσουμε το όραμα του κάθετου άξονα της Ροδόπης. Είναι ακριβές αυτό που ανέφερε ο κύριος Βουλευτής ότι στην πραγματικότητα ο συγκεκριμένος άξονας περιορίζει πάρα πολύ δραστικά τις αποστάσεις και καθιστά το τουριστικό προϊόν, αλλά και το εμπορικό προϊόν της Θράκης εξαιρετικά ελκυστικό.
Η Κομοτηνή - Κισινάου με τον κάθετο άξονα 9 καθίσταται στην πραγματικότητα μία απλή διαδρομή, η οποία μπορεί να μεταφέρει επιβάτες, αλλά μπορεί να μεταφέρει και προϊόντα, αναδεικνύοντας εξαιρετικά τη συγκεκριμένη περιοχή. Και θα σταθώ ιδιαιτέρως στο ζήτημα που ανέφερε ο κύριος Βουλευτής σε σχέση με τον τουριστικό ανταγωνισμό. Και έχει απόλυτο δίκιο. Όταν υφίστανται περισσότερες οδοί έλευσης είναι αυτονόητο ότι οποιοσδήποτε, είτε έμπορος, είτε μεταπωλητής, είτε επισκέπτης, θα προτιμήσει τον άξονα εκείνο, ο οποίος είναι ο πλέον βολικός, ο λιγότερο επίπονος, ο άξονας εκείνος ο οποίος διασφαλίζει ένα σχετικώς άνετο και φθηνότερο ταξίδι.
Η πραγματικότητα είναι ότι όπως λειτουργεί αυτήν τη στιγμή η όδευση στη Βόρεια Ελλάδα με τον περιορισμό των τουριστικών λεωφορείων και των φορτηγών βαρέως τύπου, καθιστά πράγματι μη ανταγωνιστική την Κομοτηνή σε σχέση με τον εμπορικό και τουριστικό ανταγωνισμό. Για τον λόγο αυτό θέλω να σας διαβεβαιώσω, κύριε Βουλευτά και δι’ υμών και τους πολίτες στη Θράκη, ότι το Υπουργείο Εξωτερικών θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την άσκηση πίεσης. Τεχνικά το συγκεκριμένο θέμα, όπως γνωρίζετε, ανήκει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όμως με την εγκατάσταση νέας κυβέρνησης στη Βουλγαρία, σας διαβεβαιώ ότι θα πρόκειται για την πρώτη προτεραιότητα την οποία θα αναλάβουμε.
Γνωρίζετε την ευαισθησία την οποία έχουμε για το θέμα. Ήδη είχαμε πολύ μεγάλες δυσκολίες, κύριε βουλευτά, να λύσουμε ένα εξαιρετικά σύνθετο ζήτημα που αφορούσε τα νερά του Άρδα, τα οποία χρησιμοποιούνται για άρδευση και ακριβώς λόγω της έλλειψης πολιτικής κυβέρνησης στη Βουλγαρία. Είχαμε μεγάλη δυσκολία να μπορέσουμε να έχουμε μία παράταση στο υφιστάμενο πλαίσιο. Όπως όμως σωστά είπατε, δεν αρκούν μόνο σημειακές παρεμβάσεις σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη της Θράκης, αλλά θα πρέπει να υπακούει η ανάπτυξη σε ένα συνολικό επιχειρησιακό σχέδιο με οδούς, με εγκαταστάσεις, με υποδομές, οι οποίες θα καθιστούν πολύ ευκολότερη τη ζωή των κατοίκων, αλλά θα καθιστούν και πολύ πιο ελκυστική τη Θράκη για τους ξένους επισκέπτες και επαγγελματίες.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε»