Για όσους πιστεύουν ότι το πολιτικό DNA αλλάζει, κάνουν τελικά λάθος. Από τις αρχές του έτους σταδιακά ο ΣΥΡΙΖΑ μεθοδεύει για άλλη μια φορά το χτύπημα των δημοσκοπήσεων και των εταιρειών δημοσκοπήσεων. Φθάνοντας στις τελευταίες εβδομάδες οι επιθέσεις αυτές πληθαίνουν με ορατή στόχευση να απαξιώσουν τις έρευνες και τα αποτελέσματά τους. Εν ολίγοις, ο ΣΥΡΙΖΑ ξαναγυρνάει στα παλιά. Με την πρότασή του να συγκροτηθεί Εξεταστική Επιτροπή στη Βουλή το φτάνει στα άκρα, αν και είναι μια πρόταση που το πιο πιθανό είναι να γυρίσει μπούμερανγκ για τον ίδιο. Η αλήθεια δεν τον βολεύει.
Είχαμε ζήσει ξανά αυτό το κλίμα στο διάστημα 2016-2019 τουλάχιστον μέχρι τις Ευρωεκλογές του 2019, όταν οι επιθέσεις από τους τότε κυβερνώντες ήταν ένα πυκνό φαινόμενο, την ίδια ώρα που ενοχοποιούνταν και δημοσιογράφοι ενώ γινόταν προσπάθεια να κλείσουν κανάλια. Οι ίδιοι βέβαια προέβαλαν ταυτόχρονα έρευνες εταιρειών όπως η VOX POP και η Bridging Europe, oι οποίες είναι τώρα άφαντες, εταιρείες-φαντάσματα για να δείξουν ότι το «παιχνίδι παίζεται» ακόμα και όταν οι διαφορές που έδιναν όλες οι άλλες εταιρείες κυμαίνονταν ανάμεσα στο 7% έως 10%. Τα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών απάντησαν ποιες έρευνες ήταν στημένες, πειραγμένες και ποιες όχι.
Όλες οι εταιρείες, τουλάχιστον οι εταιρείες που ανήκαν στον ΣΕΔΕΑ είχαν προβλέψει τη βαριά ήττα του ΣΥΡΙΖΑ, κάτι που επαληθεύτηκε από τα αποτελέσματα των εκλογών. Τα αποτελέσματα των ερευνών για τις Εθνικές Εκλογές απλά επιβεβαίωσαν το ίδιο φαινόμενο. Η λάσπη όμως και η συκοφάντηση επί σειρά ετών υπήρχε.
Ο ΣΥΡΙΖΑ λοιπόν επανέρχεται στην ίδια τακτική. Και αν στοχοποιεί την Opinion Poll αυτό είναι το προπέτασμα καπνού. Στόχος είναι να απαξιωθούν και να αμφισβητούνται όλα τα αποτελέσματα των ερευνών, πλην αυτών που πιθανά θα τον βολεύουν. Να δημιουργηθεί μια εικόνα ότι οι γνωστές και αναγνωρισμένες εταιρείες δημοσκοπήσεων είναι «εξαγορασμένες», χρηματίζονται, κάνουν στημένες δημοσκοπήσεις. Είναι ο μόνος τρόπος για τον ΣΥΡΙΖΑ να αποφύγει μια στοιχειώδη εξήγηση στα μέλη και τους φίλους του πριν απ' όλα, πώς επί δύο χρόνια δεν μπορεί να μειώσει αισθητά τη διαφορά που τον χωρίζει από τη ΝΔ και να βάλει τις βάσεις για μια ανατροπή των συσχετισμών.
Είναι χαρακτηριστικό, τι συνέβη μετά το καλοκαίρι. Ο ΣΥΡΙΖΑ περιέγραφε μια κυβέρνηση που καταρρέει. Έντεκα δημοσκοπήσεις όλων των γνωστών εταιρειών διέψευσαν όλες αυτές τις εκτιμήσεις. Έδωσαν διαφορές από 10,9% έως 13,9%. Τα συμπεράσματα που προέκυπταν απ' όλες ήταν κοινά: Η κυβέρνηση υφίστατο φθορές και η αντιπολίτευση ξεκινώντας από την αξιωματική αντιπολίτευση ήταν σε αδυναμία να εισπράξει οποιοδήποτε όφελος. Μάλιστα η εκτίμηση ψήφου που εντόπιζε η Metron Analysis στην τελευταία έρευνα του κύκλου αυτού έδινε διαφορά ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ στην εκτίμηση ψήφου ύψους 14,1%. Η δε τελευταία έρευνα που δόθηκε στην δημοσιότητα σήμερα από την MARC, την πρώτη μετά την την ψήφιση της Ελληνογαλλικής Συμφωνίας, δίνει τάση ανοίγματος της ψαλίδας και διαφορά της τάξης του 12,8% στην πρόθεση ψήφου.
Αυτός είναι ακριβώς ο λόγος που ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει και πάλι μπούλινγκ στις εταιρείες δημοσκοπήσεων. Για να κρύψει την πολιτική αδυναμία του και να αποφύγει φυγόκεντρες τάσεις. Αυτός είναι κυρίως ο λόγος, αλλά και μια περίεργη ευαισθησία για τις δημοσκοπήσεις που γίνονται για τις εσωκομματικές εκλογές στο ΚΙΝΑΛ. Θέλει απλά να αποφύγει, να κρύψει την πραγματικότητα και αυτό δεν μπορεί να γίνει παρά με λασπολογία, δημιουργία ταραχής και σύγχυσης, καλλιεργώντας κλίμα αμφισβήτησης των δημοσκοπήσεων. Τα ίδια και τα ίδια.
Όλα αυτά θα αποδειχθούν τρικυμία σε ποτήρι και θα αποκαλύψει την ροπή του στην λάσπη κατά όσων δεν τον ικανοποιούν μ' αυτά που λένε, διερευνούν και βρίσκουν. Ωστόσο, το 2021 δεν είναι ούτε 2011-2012, ούτε 2016-2019. Η δε εξεταστική επιτροπή αν συγκροτηθεί και ελέγξει όλα τα στοιχεία για κρατική διαφήμιση και δημοσκοπήσεις από το 2015 έως και σήμερα, θα έχει πραγματικά μεγάλο ενδιαφέρον.
* Ο Ζαχαρίας Ζούπης είναι υπεύθυνος ερευνών της Opinion Poll