«Στις 30/11 θα παραδοθεί στους πολίτες της Μακεδονίας η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στη διάρκεια συζήτησης, στο πλαίσιο του διήμερου Southeast Europe Connectivity Forum ΙΙ.
«Οργανώνεται ακόμη καλύτερα ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης, εντός των επόμενων 7-10 ημερών θα ανακοινωθεί η τιμολογιακή πολιτική και έχουν ήδη αποκτηθεί τα εισιτήρια που θα ισχύουν και για τον ΟΑΣΘ, διαβεβαίωσε ο υπουργός, γνωστοποιώντας ότι έχει ήδη απευθύνει πρόσκληση στους Ευρωπαίους ομολόγους του, προκειμένου να δώσουν το «παρών» στην τελετή εγκαινίων του έργου.
Ο κ. Σταϊκούρας, απαντώντας σε ερώτηση για το εάν παραμένει το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα για τα εγκαίνια της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, είπε χαρακτηριστικά: «Προφανώς και ισχύει, δεν έχει αλλάξει κάτι, έχω ήδη αποστείλει πρόσκληση στους συναδέλφους μου υπουργούς Μεταφορών της ΕΕ για να έρθουν το διήμερο εκείνο της τελετής των εγκαινίων της βασικής γραμμής του μετρό στη Θεσσαλονίκη. Ο προγραμματισμός είναι ακριβής και 30/11 αυτό το περιουσιακό στοιχείο θα παραδοθεί στους πολίτες της Μακεδονίας».
Ταυτόχρονα, όπως πρόσθεσε, σχεδιάζεται και οργανώνεται με μεθοδικότητα ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης στη Θεσσαλονίκη, «έτσι ώστε να υπάρχει συμπληρωματικότητα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς». Μάλιστα, για το θέμα αυτό, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών θα βρίσκεται και πάλι στη Θεσσαλονίκη την ερχόμενη Παρασκευή 25/10, προκειμένου να συμμετάσχει σε σχετική εκδήλωση που έχει προγραμματίσει ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου της πόλης (ΟΣΕΘ).
Επιπλέον, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι «κάνουμε τον σχεδιασμό μας για την τιμολογιακή πολιτική και εκτιμώ ότι στις επόμενες επτά με δέκα ημέρες θα την ανακοινώσουμε, ώστε όλοι να προετοιμαστούν» και πρόσθεσε ότι «έχουμε ήδη προχωρήσει στην προμήθεια των σχετικών εισιτηρίων, τα οποία θα αξιοποιηθούν από τα δύο Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που θα έχει η πόλη της Θεσσαλονίκης». Για την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά με πέντε σταθμούς, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε ότι το έργο θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025, ενώ σημείωσε ότι προχωρούν οι διαβουλεύσεις για τον Προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης, ένα έργο, που ο ίδιος χαρακτήρισε «σημαντικό», καθώς όπως εκτίμησε, «η υλοποίησή του, θα βοηθήσει πάρα πολύ ένα σημαντικό κομμάτι της Δυτικής Θεσσαλονίκης όπου υπάρχει σημαντική αύξηση του ενεργού πληθυσμού».
Η ελληνική κυβέρνηση και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα για τη Θεσσαλονίκη», επισήμανε ο ίδιος, υπενθυμίζοντας ότι στους σχεδόν 16 μήνες που ηγείται του συγκεκριμένου υπουργείου, «έχουν αναληφθεί το ακέραιο οι δεσμεύσεις που αναλάβαμε προς τους συμπατριώτες μας τους Θεσσαλονικείς για χρονοδιαγράμματα υλοποίησης έργων».
«Το 1/3 του ΟΑΣΘ έχει ανανεωθεί με νέα ηλεκτρικά λεωφορεία»
Στο πλαίσιο αυτό, διευκρίνισε ότι το 1/3 του στόλου του ΟΑΣΘ έχει ανανεωθεί με νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και σημείωσε ότι στη Θεσσαλονίκη, σε αντιδιαστολή με την Αθήνα, έγιναν σημαντικές προσλήψεις οδηγών «για να μπορέσουν να βγαίνουν περισσότερα λεωφορεία στους δρόμους της πόλης».
Για το FlyOver, αναγνώρισε ότι αποτελεί ένα έργο στο οποίο ο ιδιωτικός τομέας «πράγματι έχει σκύψει με μεγάλη προσοχή, έτσι ώστε να ξεπεράσουμε από κοινού όσο μπορούμε περισσότερα από τα προβλήματα που κάθε φορά αναδεικνύονται στην υλοποίηση δημοσίων έργων».
Σημειώνοντας ότι «είμαστε σε πολύ καλύτερο δρόμο, έναντι αυτού που ήμασταν πριν από λίγους μήνες», ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι αυτό δε σημαίνει ότι «δεν πρέπει να κάνουμε ακόμη περισσότερα και εμείς ως πολιτεία αλλά και όλοι μας για να τρέξουμε με υψηλότερες ταχύτητες τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη».
Ν. Ταχιάος: Το μετρό θα παραδοθεί στην πόλη της Θεσσαλονίκης στις 30 Νοεμβρίου
Βέβαιος ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί κανονικά στις 30 Νοεμβρίου, σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, εμφανίστηκε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Νίκος Ταχιάος μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Action 24, υπογραμμίζοντας «ότι δεν υπάρχει παραμικρή σκέψη για μετάθεση της ημερομηνίας αυτής».
Επισήμανε ότι, παράλληλα με τις δοκιμαστικές διαδρομές (trial run) που ξεκινούν την 1η Νοεμβρίου, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία των πιστοποιήσεων, προκειμένου το Μετρό να παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς απολύτως ασφαλές.
Όσον αφορά στον χρόνο παράδοσής του, ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι: «Λιγότερο από 40 ημέρες έχουν απομείνει για να παραδοθεί Μετρό στους Θεσσαλονικείς. Βαδίζουμε αντίστροφα προς την 30ή Νοεμβρίου και δεν υπάρχει η παραμικρή σκέψη για οποιαδήποτε άλλη ημερομηνία. Άλλωστε, την ημέρα εκείνη λήγει και η σύμβαση του κατασκευαστή του έργου που πρέπει να παραδώσει το τροχαίο υλικό».
Για τις δοκιμές και τη διαδικασία των πιστοποιήσεων που βρίσκεται σε εξέλιξη, ο κ. Ταχιάος διαβεβαίωσε ότι «το μόνο σίγουρο είναι ότι στην περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχει ασφάλεια», διευκρινίζοντας ότι «τούτο δεν οφείλεται μόνο στις διαδικασίες που ακολουθούνται, αλλά και στο ότι τη λειτουργία του ανέλαβε η γαλλο-ιταλική κοινοπραξία ΤΗΕΜΑ, η οποία λειτουργεί πανομοιότυπο Μετρό στην Κοπεγχάγη, με το ίδιο τροχαίο υλικό, την ίδια τοπολογία σταθμών, με αντίστοιχα συστήματα, αλλά και το Μετρό του Μιλάνο.
Είναι άνθρωποι με εμπειρία και ξέρουν από ασφάλεια, θα παραλάβουν ένα εξαιρετικό έργο, που έχει φτιάξει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Webuild Hitachi, ώστε αυτό να λειτουργήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οτιδήποτε άλλο ακούγεται είναι φημολογίες των ημερών. Θα υπάρχει πιστοποίηση για τη λειτουργία του και την κατασκευή του από την TUV Rheinland, μία από τις κορυφαίες παγκοσμίως εταιρείες πιστοποίησης».
Ειδικότερα, για το υψηλό επίπεδο ασφάλειας με το οποίο θα λειτουργεί το Μετρό, ο κ. Ταχιάος εξήγησε ότι: «Θα παραδοθεί ένα Μετρό με επίπεδο ασφαλείας 4, το οποίο σημαίνει ότι δεν υπάρχει ηλεκτροδηγός. Θα υπάρχουν συνοδοί μέσα στα τρένα οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους πολίτες σε πρώτη φάση, και θα μπορούν να εκτελέσουν μία χειροκίνητη λειτουργία, εάν χρειαστεί, για παράδειγμα σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, προκειμένου να το μετακινήσουν μέχρι τον επόμενο σταθμό. Από το τρένο θα φαίνεται μόνο η σήραγγα, κανένα τηλεχειριστήριο. Το ίδιο σύστημα υπάρχει σε 48 δίκτυα μετρό σε 40 χώρες στον κόσμο, περίπου 1.350 χλμ. τα οποία εξυπηρετούνται με τον ίδιο τρόπο.
Οι πιθανότητες σφάλματος στο λογισμικό (software) -όχι ατυχήματος- είναι 10 -8, άρα ελάχιστες. Πρόκειται για ένα κλειστό δίκτυο 5G, το οποίο έχει αδειοδοτηθεί από την Ελληνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και είναι αυτό που καθοδηγεί τα τρένα. Η επικοινωνία γίνεται μεταξύ των τρένων και του Κέντρου Ελέγχου. Ανά πάσα στιγμή, το κάθε τρένο είναι σε θέση να γνωρίζει το προηγούμενο και το επόμενο και ανάλογα αυτό προγραμματίζεται και μέσω του Κέντρου Λειτουργίας γίνεται η μετακίνηση τους». Μάλιστα με τον ίδιο τρόπο, όπως είπε, θα λειτουργήσει και η γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα.
Συνοψίζοντας, ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι: «Την πρώτη ημέρα που θα μπουν οι Θεσσαλονικείς στους σταθμούς του Μετρό στις 30 Νοεμβρίου, και δεν αναφέρομαι στον Σταθμό Βενιζέλου -ένα μνημειακό σταθμό μοναδικό στον κόσμο- θα καταλάβουν ότι η πόλη έχει αλλάξει επίπεδο. Όταν οι επιβάτες θα κατέβουν στις αποβάθρες θα νομίζουν ότι βρίσκονται σε πολυτελές σαλόνι με γυάλινες όψεις».