Του Αλέξανδρου Διαμάντη
Από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου και έπειτα η Βουλή δείχνει να «αλλάζει». Το ύφος αλλά και το ήθος που έφερε ο Κώστας Τασούλας και οι συνεργάτες του αποτελεί ένα σημαντικό «συστατικό», ωστόσο η συνολική πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι που έχει φέρει τη… διαφορετικότητα, σε σχέση βέβαια με όσα είχαμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια. Αυτή η εβδομάδα, πάντως, θα αποτελέσει το πρώτο κρας τεστ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης. Δυο ιδιαίτερα σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες, το επιτελικό Κράτος και το πολυνομοσχέδιο θα συζητηθούν και θα ψηφιστούν από την Ολομέλεια αυτή την εβδομάδα.
Τα πρώτα δείγματα γραφής του ΣΥΡΙΖΑ, όμως, έδειξαν ότι μάλλον θα αντιμετωπίζουν τις πρωτοβουλίες, όπως όταν βρίσκονταν στο 3 με 4%! Αν και ο αρμόδιος Υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης έκανε δεκτές πολλές από τις ενστάσεις του ΣΥΡΙΖΑ (με πιο σημαντική τη μείωση του ποσοστού της συνέντευξης για τον διορισμό των Υπηρεσιακών Γραμματέων), οι βουλευτές της αντιπολίτευσης καταψήφισαν το σχέδιο νόμου. Το επιχείρημά τους; Ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης συγκεντρώνει πολλές αρμοδιότητες, μολονότι επί της ουσίας δεν αλλάζει κάτι στις αρμοδιότητές του! Με λίγα λόγια, αν και ο Γιώργος Γεραπετρίτης έδειξε διάθεση συναίνεσης, η αντιπολίτευση επέμεινε στη στείρα κριτική. Να σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο εισάγεται αύριο στην Ολομέλεια και θα ψηφιστεί την Τρίτη το βράδυ.
Το δεύτερο νομοσχέδιο, και τελευταίο πριν διακοπούν οι εργασίες της Βουλής για τις θερινές διακοπές, που θα ψηφιστεί είναι το πολυνομοσχέδιο. Περιλαμβάνει σημαντικές ρυθμίσεις, όπως για την κυβερνησιμότητα των Δήμων, την ψηφιακή έκδοση συντάξεων , το πλαίσιο για τη διανομή φαρμάκων στους βαριά πάσχοντες στα σπίτια, στο χώρο νοσηλείας ή τα φαρμακεία της γειτονιάς τους, τη μείωση του επιτοκίου για οφειλές στα Ασφαλιστικά Ταμεία από το 5% στο 3% όπως ήδη έχει γίνει για τις οφειλές προς την εφορία, ενώ τοποθετούνται τα θεμέλια του νέου, ψηφιακού κράτους!
Όμως, η αντιπολίτευση και κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ έχει «στοχεύσει» σε δύο διατάξεις. Στην κατάργηση του ασύλου, διάταξη με την οποία κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ελεύθερη διακίνηση ιδεών στην έρευνα και τη διδασκαλία και δίνεται τέλος στο υπάρχον καθεστώς ανομίας στα πανεπιστήμια, αλλά και στην ρύθμιση που ουσιαστικά δρομολογεί την έξοδο της Βασιλικής Θάνου από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για ένα πρόσωπο που ταυτίστηκε απόλυτα με τον Αλέξη Τσίπρα και την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς πριν τοποθετηθεί στην (ανεξάρτητη!) επιτροπή Ανταγωνισμού ήταν δίπλα στον πρώην πρωθυπουργό ως προϊσταμένη του Νομικού Γραφείου του. Ήδη, μάλιστα, ο ΣΥΡΙΖΑ έσπευσε να «προστατεύσει» την εκλεκτή του Α. Τσίπρα «βλέποντας» ζήτημα εξυπηρέτησης συμφερόντων εκδοτικού συγκροτήματος, ενώ ο Δημήτρης Παπαδημούλης κατέθεσε ερώτηση και προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τονίζεται ότι στο άρθρο 101 του πολυνομοσχεδίου καθιερώνονται ασυμβίβαστα για την θέση του Προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ανάμεσα στα οποία είναι και η προηγούμενη θητεία με οποιαδήποτε μορφή σε γραφείο Πρωθυπουργού, ή μελών της κυβέρνησης, ειδικού ή γενικού γραμματέα υπουργείου με την συγκεκριμένη απαγόρευση να ισχύει για 5 χρόνια από την προηγούμενη θητεία του υπηρετούντος.
Είναι, λοιπόν, σίγουρο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα προσπαθήσει μήπως και «γλιτώσει» την κυρία Θάνου, θεωρώντας ότι αποτελεί «μείζον» ζήτημα η παραμονή της στην επιτροπή Ανταγωνισμού, όταν στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας είχε εγκριθεί ο διορισμός της μόνο με τις ψήφους του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξάρτητων Ελλήνων. Τα υπόλοιπα κόμματα προφανώς είχαν εκφράσει σοβαρές ενστάσεις ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης εκείνη την περίοδο είχε στείλει επιστολή στην Ευρωπαία επίτροπο αρμόδια για θέματα Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ και τον Ευρωπαίο επίτροπο Οικονομικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί, χαρακτηρίζοντας την υποψηφιότητα της κυρίας Θάνου για τη θέση της επικεφαλής της Επιτροπής Ανταγωνισμού απολύτως ασύμβατη με το ρόλο και την αποστολή μιας ανεξάρτητης αρχής.