Δύσκολα έβαλε ο βουλευτής Σερρών, Κωνσταντίνος Καραμανλής στον Υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της αρμόδιας Επιτροπής σχετικά με την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ.
Ουσιαστικά ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε στον Υπουργό ότι αφενός το 2019 θα πρέπει να γίνει νέος διαγωνισμός για την εταιρεία («και άρα προς τι η βιασύνη») και αφετέρου ότι μέχρι το 2019 ο ΟΑΣΘ θα πρέπει να παραμείνει ως πάροχος αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Την ίδια ώρα ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας προανήγγειλε δικαστικές διαμάχες με τα στελέχη του ΟΑΣΘ με δεδομένο ότι πρόκειται για ανώνυμη εταιρεία και ως εκ τούτου διέπεται από συγκεκριμένους κανονισμούς. Με άλλα λόγια, σύμφωνα με την τοποθέτηση του βουλευτή, το νομοσχέδιο βρίσκεται σχεδόν στον… αέρα.
«Η κυβέρνηση στην προσπάθεια να φανεί συνεπής στην αριστερή τη ιδεολογία που έχει προδώσει ουκ ολίγες φορές από 2015 δεν διστάζει να γυρίσει το κράτος στο παρελθόν θυμίζοντας δεκαετία 1970», τόνισε αρχικά στην τοποθέτησή του ο κ. Καρμανλής, διερωτώμενος «πώς γίνετε όταν ιδιωτικοποιείτε τα πάντα με εξπρες διαδικασίες και τρόπο άγαρμπο χωρίς σχέδιο να καταθέτετε σχέδιο παρωδία για την από-ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ; Κι ενώ αυτό αντίκειται στο πνεύμα της ευρωπαϊκής νομοθεσίας».
Σύμφωνα, δε, με τον κ. Καραμανλή η κρατικοποίηση ΟΑΣΘ θα οδηγήσει σε πλήρες αδιέξοδο τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και θα κοστίσει πολύ περισσότερο, με δεδομένο ότι ούτε τι Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δεν μπορεί να υπολογίσει το ακριβές κόστος.
Σε κάθε περίπτωση, ο βουλευτής Σερρών κατήγγειλε ότι το 2019 θα πρέπει να διεξαχθεί διαγωνισμός για τον ΟΑΣΘ, την ώρα που η σύμβαση με την ίδια εταιρεία λήγει στις 3 Δεκεμβρίου 2019 και συνεπώς δεν γίνεται να αλλάξει ιδιοκτησιακό καθεστώς. Να σημειωθεί ότι η Νέα Δημοκρατία πρόκειται να καταψηφίσει το σχετικό νομοσχέδιο.
Λίγο μετά τον Κ. Καραμανλή και ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Αρβανιτίδης εξέφρασε με την σειρά του επιφυλάξεις, τονίζοντας ότι με τον εν λόγω νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία εξασφάλιση ότι ο «νέος ΟΑΣΘ» θα είναι καλύτερος. «Είναι βέβαιο ότι πάτε να κάνετε κίνηση εντυπωσιασμού που πολύ πιθανό να έχει προβλήματα στη δικαιοσύνη, που αν οι αποφάσεις της δεν σας αρέσουν ξέρετε το δρόμο με επιθέσεις», προσέθεσε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Απαντώντας, δε, στον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ που υποστήριξε με πάθος το σχέδιο νόμου αναρωτήθηκε σκωπτικά: «Από πού προκύπτει ο εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών; Τι πρωτοποριακό περιλαμβάνει που δεν το βλέπει κανένας άλλος;»
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο σύμφωνα με την κυβέρνηση
Το Νομοσχέδιο προβλέπει:
την ίδρυση δύο νέων δημόσιων φορέων, τον Ο.Σ.Ε.Θ και τον Α.ΣΥ.Θ.
Ο ΟΣΕΘ είναι ο Εποπτικός Φορέας, έχει τον έλεγχο, την εποπτεία, το συντονισμό όλων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της πόλης και της Περιφερειακής Ενότητας: λεωφορεία, μετρό, τραμ, θαλάσσιες συγκοινωνίες, αστικά ΚΤΕΛ και παράλληλα επίσης, με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον έλεγχο των αγοραίων ταξί.
Ο Α.ΣΥ.Θ είναι ο Φορέας Λειτουργίας, αναλαμβάνει το έργο της λειτουργία των λεωφορείων και στη συνέχεια και του μετρό και ξεκινά τη λειτουργία του μόλις διαπιστώσουν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ ότι έχει την κατάλληλη υποδομή. Αυτό προβλέπεται να γίνεται το αργότερο στις 3 Δεκεμβρίου του 2019.
Ο μέτοχος της Α.ΣΥ.Θ είναι ο Ο.Σ.Ε.Θ, μπορεί να μεταβιβάσει ως το 49% των μετοχών στους ΟΤΑ της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Στα Διοικητικά Συμβούλια των δυο Φορέων, θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του Α' και Β' βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στον Ο.Σ.Ε.Θ, στον Εποπτικό Φορέα, θα συμμετάσχει και εκπρόσωπος των Κοινωνικών Φορέων της πόλης και των Επιμελητηρίων.
Για το μεταβατικό διάστημα ίδρυσης και λειτουργίας του Φορέα Λειτουργίας λάβαμε υπ' όψιν τα αρνητικά φαινόμενα λειτουργίας του ΟΑΣΘ, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και τον Κανονισμό, την υπάρχουσα σύμβαση μεταξύ του ΟΑΣΘ και του Ελληνικού Δημοσίου, τις αδυναμίες καταβολής ακόμη και των δεδουλευμένων των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, αλλά και τις μεγάλες οφειλές που υπάρχουν στο Δημόσιο και τις Τράπεζες, παρά την επιδότηση εκατοντάδων εκατομμυρίων κάθε χρόνο. Και βέβαια, τη διαφύλαξη της απρόσκοπτης και συνεχούς παροχής αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη.
Μ' αυτές τις προβλέψεις, στο σχέδιο νόμου διαπιστώνεται η λύση της σύμβασης του Ελληνικού Δημοσίου με τον ΟΑΣΘ, δυνάμει της παραγράφου Δ3 του άρθρου Β' του Κανονισμού 1370/07. Δηλαδή σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του Κανονισμού, η ανώτατη διάρκεια ισχύος της σύμβασης του 2001, έχει παρέλθει, προβλέπεται 15ετία.
Η δε παράταση της σύμβασης με την 11/1/2008 τροποποιητική σύμβαση που κυρώθηκε με το Ν. 3652/08, είναι αόριστη και αντίκειται στις ανωτέρω διατάξεις του Κανονισμού.
Επίσης, μεταβιβάζεται αυτοδικαίως όλη η περιουσία του ΟΑΣΘ στο Ελληνικό Δημόσιο, δυνάμει του άρθρου που προβλέπεται στη σύμβαση της 30/4/2001, οικονομικής συμφωνίας. Η περιουσία παραμένει στην κατοχή του ΟΑΣΘ για τους σκοπούς της προσωρινής ανάθεσης σ' αυτόν, του συγκοινωνιακού έργου, δηλαδή μέχρι τις 3/12/2019.
Σύμφωνα με το άρθρο 106 και το άρθρο 5 του Συντάγματος, ο ΟΑΣΘ αποκτά δημόσιο χαρακτήρα, δηλαδή αποϊδιωτικοποιείται, από ένα κρατικοδίαιτο μονοπώλιο 60 χρόνων. Στο Σχέδιο Νόμου προβλέπονται και ρυθμίζονται οι διαδικασίες αποτίμησης της επιχείρησης και ρυθμίζεται και η διαδικασία εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ.
Στα άρθρα 106 και άρθρο 5 του Συντάγματος, προβλέπεται το αναφαίρετο δικαίωμα στο κράτος να συντονίζει την οικονομική δραστηριότητα στη χώρα και να επεμβαίνει δραστικά, προστατεύοντας την εθνική οικονομία αλλά και τις ζωτικής σημασίας για το κοινωνικό σύνολο Δημόσιες Υπηρεσίες
Αλέξανδρος Διαμάντης
Φωτογραφία: SOOC