Έντονη κριτική άσκησε στη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφορικά με το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης σήμερα, επισημαίνοντας πως «είναι γνωστός ο βίος και η πολιτεία του ΣΥΡΙΖΑ και επομένως δεν μπορεί να παριστάνει τον εισαγγελέα», όταν οι δικές του περιβαλλοντικές επιδόσεις ήταν αυτές «που οδήγησαν κατ’ επανάληψη σε καταδίκες της Ελλάδας από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για περιβαλλοντικά ζητήματα».
Συγκεκριμένα, ο κ. Χατζηδάκης σε συνεντεύξεις που παραχώρησε σήμερα στους ρ/σ Σκάι 100,3 και Παραπολιτικά 90,1 άσκησε κριτική στη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφορικά με το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή, ξεκαθαρίζοντας πως «εμείς σκόντο δεν κάνουμε για το περιβάλλον! Όλοι έχουμε ευαισθησία για τα παιδιά μας και για το μέλλον της χώρας, από την άποψη της ποιότητας ζωής και του περιβάλλοντος», επισημαίνοντας πως στόχος είναι η Ελλάδα να έχει μία βιώσιμη πράσινη ανάπτυξη.
«Ο ΣΥΡΙΖΑ που κουνάει το δάχτυλο θα έπρεπε να κοιτάξει στον καθρέφτη και να θυμηθεί τις περιβαλλοντικές του επιδόσεις που οδήγησαν κατ’ επανάληψη σε καταδίκες της Ελλάδας από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για περιβαλλοντικά ζητήματα. Θα πρέπει να θυμηθεί την απίστευτη διαχείριση που έκανε στην Αττική κυρίως, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας με τα απορρίμματα, που έχουν δημιουργήσει τεράστια προβλήματα. Θα πρέπει να θυμηθεί τον αντισυνταγματικό νόμο που πήγε να περάσει για τις οικιστικές πυκνώσεις και ούτω καθεξής. Είναι γνωστός ο βίος και η πολιτεία του ΣΥΡΙΖΑ και επομένως δεν μπορεί να παριστάνει τον εισαγγελέα. Εμείς που κατηγορούμαστε ότι δήθεν δεν έχουμε περιβαλλοντική ευαισθησία, προχωρούμε με την απολιγνιτοποίηση –εμείς, όχι ο ΣΥΡΙΖΑ-, εμείς είμαστε που προχωρούμε γρήγορα στις δράσεις ενεργειακής εξοικονόμησης, στην απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης.
Στόχος μας είναι η πράσινη ανάπτυξη
Ερωτηθείς για το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο, που αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή, υπογράμμισε πως «εμείς σκόντο δεν κάνουμε για το περιβάλλον! Όλοι έχουμε ευαισθησία για τα παιδιά μας και για το μέλλον της χώρας, από την άποψη της ποιότητας ζωής και του περιβάλλοντος. Γνωρίζοντας πολύ καλά ότι το περιβάλλον είναι ο πλούτος της χώρας μας, επιδιώκουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη, την πράσινη ανάπτυξη. Και άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι σε αυτό το νομοσχέδιο προβλέπουμε μέτρα που είναι σκληρά για κάποιους, αλλά πάντως φιλοπεριβαλλοντικά. Έχουμε το μέτρο για την απαγόρευση οικοδομικής άδειας αν αυτός που χτίζει σπίτι δεν ρυθμίζει την αποκομιδή των μπάζων με κάποιο πιστοποιημένο σύστημα, για να μην βλέπουμε τα μπάζα πεταμένα σε δάση και σε παραλίες. Λέμε ότι από εδώ και πέρα θα πληρώνουμε περιβαλλοντικό τέλος για όλες τις πλαστικές σακούλες, ότι πάχος και να έχουν, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Από εκεί και πέρα κάνουμε εξαίρεση για τις βιοαποδομήσιμες σακούλες, τις πάνινες κ.λπ., γιατί θέλουμε να ωθήσουμε τον κόσμο προς τα εκεί. Είμαστε η ίδια κυβέρνηση που παίρνει αυτά τα μέτρα και αποφάσισε –το Υπουργείο Πολιτισμού μέσω του ΚΑΣ- να γκρεμίσει δύο ορόφους σε αυτό το πολύ ψηλό ξενοδοχείο κοντά στην Ακρόπολη και εμείς –σε συνεργασία με το ΥΠΠΟ- θα φέρουμε σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος τις επόμενες ημέρες που θα το στείλουμε στο ΣτΕ και θα ορίσουμε ύψη για την ανοικοδόμηση κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη πολύ χαμηλότερα από αυτά που προβλέπει ο οικοδομικός κανονισμός. Γιατί έχουμε περιβαλλοντική ευαισθησία, μένοντας παράλληλα μακριά από ακρότητες και ιδεοληψίες».
Διαβούλευση από τον προηγούμενο Οκτώβριο
Απαντώντας στα περί ελλιπούς διαβούλευσης για το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε τα εξής: «Πρώτον, η συζήτηση έχει ξεκινήσει ουσιαστικά -το ξέρουν οι εμπλεκόμενοι- για πολλές πτυχές του νομοσχεδίου από τον περασμένο Οκτώβριο. Δεύτερον, το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε τέλη Φεβρουαρίου και έγινε η προβλεπόμενη από το νόμο διαβούλευση. Μετά τη διαβούλευση αυτή, εγώ μαζί με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις έκανα 3,5 ώρες νέα ηλεκτρονική διαβούλευση. Εγώ προσωπικά καλώ τις περιβαλλοντικές οργανώσεις -και είναι πρώτη φορά που γίνεται σε αυτό το Υπουργείο- μια φορά κάθε δίμηνο και κάνουμε συζήτηση για διάφορα θέματα που αφορούν το περιβάλλον. Ξεκινήσαμε τον περασμένο Ιούλιο και κρατάμε αυτή την επαφή μας, τους έχει δει μάλιστα και ο πρωθυπουργός-και αυτό για πρώτη φορά. Στο πλαίσιο αυτό έγινε και αυτή η ειδική διαβούλευση για το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο. Επί ΣΥΡΙΖΑ όλα αυτά δεν γίνονταν. Έχουμε δε λάβει υπόψη πολλές από τις παρατηρήσεις τους σε όλη αυτή τη διαδικασία. Το τελευταίο δίμηνο –από τότε που παρουσιάστηκε η πρώτη εκδοχή του νομοσχεδίου- έχουν αλλάξει πολλά πράγματα και είδα και δηλώσεις ορισμένων από αυτών ότι πράγματι το υπουργείο δέχτηκε πολλές από τις παρατηρήσεις τους.
Kαι από εκεί και πέρα θα γίνει διαβούλευση και στη Βουλή, θα κληθούν οι εμπλεκόμενοι φορείς να τοποθετηθούν. Επίσης θα γίνει συζήτηση αυτή την εβδομάδα στην Επιτροπή και την άλλη εβδομάδα έχει προβλεφθεί διήμερο μάλιστα στην Ολομέλεια, όπου θα μιλήσουν περί τους 40 βουλευτές –πολύ περισσότεροι από ότι σε άλλες διαδικασίες τις προηγούμενες ημέρες».
Επιπλέον, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε πως δεν μπορούμε να αφήσουμε αρρύθμιστα τα θέματα του περιβάλλοντος μέχρι να κλείσει οριστικά το κεφάλαιο του κορωνοϊού και «να πούμε ότι η Ελλάδα αδιαφορεί για την επενδυτική και περιβαλλοντική της προοπτική την επόμενη ημέρα. Διότι μεταθέτοντας όλα τα ζητήματα για μετά -η κρίση του κορωνοϊού δεν θα κλείσει αύριο το πρωί- κινδυνεύεις να μεταθέσειςκαι όλα τα προβλήματα κάνοντας ζημιά στη συνολικότερη εθνική προσπάθεια. Έχουμε μέσα στο νομοσχέδιο αυτό το ζήτημα των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων».
Επιταχύνουμε τις διαδικασίες στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις
«Σήμερα η Ελλάδα έχει ένα αρνητικό ρεκόρ ευρωπαϊκά. Δίνει περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις πολλές φορές σε 6 και 8 χρόνια, όταν άλλες χώρες ευρωπαϊκές, που υπακούουν στο ευρωπαϊκό δίκαιο, δίνουν τις αδειοδοτήσεις αυτές σε 100 με 150 μέρες, χωρίς να παραβιάζουν την κοινοτική νομοθεσία. Επομένως καταστήσαμε την Ελλάδα χώρα του «ου μπλέξεις». Διώχνουμε τις επενδύσεις και στέλνουμε τα παιδιά μας στο εξωτερικό.
Πάμε λοιπόν αντιμετωπίσουμε αυτά τα προβλήματα με σεβασμό στο περιβάλλον -γιατί είναι ο πλούτος της χώρας και αν το καταστρέψουμε προφανώς δεν θα γίνεται και καμία επένδυση- αλλά και μακριά από ιδεοληψίες. Και για αυτό το λόγο παίρνουμε και μία σειρά από συγκεκριμένα μέτρα σε αυτό το νομοσχέδιο. Δεν είναι θεωρητική η επιδίωξη αυτή.
Υπήρχαν κάποιες υπηρεσίες οι οποίες απλώς δεν απαντούσαν. Εμένα δεν με πειράζει αν μια υπηρεσία έρθει και πει τεκμηριωμένα όχι. Λέει όχι γιατί πιστεύει ότι θίγεται το περιβάλλον, τελείωσε. Πώς ήρθε τώρα το ΚΑΣ και είπε ότι το ξενοδοχείο αυτό το πολυώροφο στην Ακρόπολη θίγει την πολιτιστική μας κληρονομιά; Είναι κάτι το οποίο το σέβομαι. Αυτό που δεν μπορώ να δεχτώ είναι να μην υπάρχει καμία απάντηση. Και να τρενάρει το θέμα για 6 με 8 χρόνια. Για αυτό το λόγο τι κάνουμε; Λέμε ότι αν παρέλθουν κάποιες προθεσμίες χωρίς απάντηση, η μη απάντηση δεν εμποδίζει την πρόοδο της διαδικασίας. Στις δε περιπτώσεις των αρχαιολογικών υπηρεσιών και των δασικών υπηρεσιών, που κατά το Συμβούλιο της Επικρατείας έχουν αυξημένη βαρύτητα, λέμε ότι θα πηγαίνουν οι υπηρεσίες αυτές στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων και θα λένε την άποψή τους, όποια κι αν είναι. Αλλά θα λένε είτε ναι είτε όχι. Αυτό το οποίο δεν μπορούν να συνεχίσουν είναι η σιωπή, η οποία είναι εις βάρος της χώρας και εις βάρος της προσέλκυσης επενδύσεων. Αυτό είναι που αλλάζουμε, μεταξύ άλλων, για τη συντόμευση.
Αλλάζουμε και άλλα φυσικά, έξι συνολικά πράγματα, μεταξύ των οποίων είναι ότι βάζουμε για πρώτη, η φορά στην Ελλάδα -αλλά αυτό ισχύει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες- το θεσμό των ιδιωτών αξιολογητών για να μπορεί το πράγμα να πηγαίνει γρηγορότερα, καθώς θα μπουν κι άλλοι αξιολογητές στη διαδικασία. Είναι κι αυτή μια μέθοδος για να πάει γρηγορότερα το πράγμα. Οι αξιολογητές αυτοί θα είναι πιστοποιημένοι. Θα βγει ένα προεδρικό Διάταγμα, το οποίο θα καθορίζει τις λεπτομέρειες. Δεν θα ορίζονται από τον ίδιο τον ιδιώτη επενδυτή, αλλά μέσα από μια λίστα με κλήρωση. Επομένως θα υπάρχουν όλα τα εχέγγυα της αμεροληψίας και της διαφάνειας. Υπάρχουν λύσεις επομένως που εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες και εδώ μπορεί να επιταχύνουν την όλη διαδικασία των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων πράγμα που είναι προς όφελος της χώρας».
Στις Natura όλα θα γίνουν με τη σφραγίδα του ΣτΕ
Αναφερόμενος στις προστατευόμενες περιοχές Natura, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως «κινούμαστε αυστηρά στο ευρωπαϊκό πλαίσιο. Οι Νatura είναι το 30% της χώρας. Εκεί δεν απαγορεύονται επί της αρχής κάποιες δραστηριότητες, μόνο που γίνονται «φύρδην μίγδην». Ο καθένας κάνει αίτηση και ανάλογα με την περίπτωση, αν έχει μέσον πολλές φορές και να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας – ενδεχομένως χρησιμοποιώντας άλλα μέσα κάτω από το τραπέζι – μπορεί να πάρει αδειοδότηση, μπορεί και να μην πάρει να μην προχωρήσει.
Εμείς τι αλλάζουμε; Χωρίζουμε τις Natura σε τέσσερις ζώνες. Στην πρώτη ζώνη που είναι π.χ. ο Όλυμπος, το Φαράγγι της Σαμαριάς δεν επιτρέπεται τίποτε γιατί είναι απόλυτης προστασίας. Στη συνέχεια, υπάρχει μια κλιμάκωση έως την κατηγορία 4. Γενικά μιλάμε για μάλλον ήπιες δραστηριότητες, ανάλογες πάντως με τη φύση των περιοχών Natura.
Έτσι, εκτός του ότι μπαίνει τάξη –καθώς οι μελετητές που εκδίδουν τις μελέτες θα έχουν μια κατεύθυνση- πέραν των μελετών θα υπάρχει ένα Διαχειριστικό Σχέδιο σε κάθε μια μεγάλη περιοχή (11-12 Διαχειριστικά Σχέδια σε όλη τη χώρα) και στο τέλος θα υπάρχει για κάθε μια από τις μεγάλες περιοχές ένα Προεδρικό Διάταγμα που θα έχει περάσει από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Επομένως, χωρίς τη σφραγίδα του ΣτΕ δεν μπορούμε να προχωρήσουμε. Γι΄αυτό το θέμα υπάρχει πολλή χολή χωρίς κανένα λόγο!»