Κ. Χατζηδάκης: Περαιτέρω ιδιωτικοποίηση ΑΔΜΗΕ, ΔΕΠΑ - Νομοσχέδιο για ΑΠΕ, ηλεκτροκίνηση

Κ. Χατζηδάκης: Περαιτέρω ιδιωτικοποίηση ΑΔΜΗΕ, ΔΕΠΑ - Νομοσχέδιο για ΑΠΕ, ηλεκτροκίνηση

Εντός του 2020 θα ιδιωτικοποιηθεί περαιτέρω ο ΑΔΜΗΕ. Έχει ξεκινήσει ο διαγωνισμός για ΔΕΠΑ Υποδομών και θα γίνει το ίδιο για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, στην εναρκτήρια ομιλία του στο συνέδριο Energy Athens Dialogues.

Επίσης ανακοίνωσε ότι εντός Φεβρουαρίου θα καταθέσει το νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ και εντός 6μηνου θα θεσπιστεί πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση, με στόχο το 2030 ένα στα τρία νέα οχήματα να είναι ηλεκτρικό.

 «Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε γρήγορα και στο πνεύμα της Ευρώπης, υιοθετώντας με θάρρος τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές», σημείωσε ο υπουργός Ενέργειας και σημείωσε ότι ο σχεδιασμός του υπουργείου είναι εμπροσθοβαρής, ενώ αναφερόμενος στους τρεις άξονες στους οποίους βασίζεται τόνισε ότι είναι: διαρθρωτικές αλλαγές και αποκρατικοποιήσεις, «πράσινες» δράσεις, και πολυδιάστατη ενεργειακή πολιτική.

Αναλύοντας τον πρώτο άξονα, σημείωσε πως στο ΥΠΕΝ αντιστοιχούν τα 2/3 των αποκρατικοποιήσεων που σχεδιάζει η κυβέρνηση. «Παράλληλα, είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσει άμεσα η απελευθέρωση της αγοράς, με την έναρξη λειτουργίας του Target Model», πρόσθεσε.

ΔΕΗ

Για τη ΔΕΗ, επισήμανε πως με τα μέτρα που ελήφθησαν τον Σεπτέμβριο για την επιχείρηση, επετεύχθη η οικονομική διάσωση της. «Επίσης, με το νομοσχέδιο του Δεκεμβρίου, με το οποίο καταργήθηκε η μονιμότητα των νεοεισερχομένων και των υψηλόβαθμων στελεχών, δίνεται στην επιχείρηση η ευελιξία ώστε να προσαρμοστεί γρήγορα στα νέα δεδομένα» υπογράμμισε.

Σημείωσε πως η ΔΕΗ έχει ήδη ανακοινώσει τα πρώτα σχέδια συμπράξεων με ιδιώτες για νέα έργα ΑΠΕ, ενώ το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν και άλλες ανάλογες σημαντικές ανακοινώσεις. Παράλληλα, θα προχωρήσει η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, που θα βοηθήσει στον εκσυγχρονισμό του Διαχειριστή.

ΔΕΠΑ

«Βρισκόμαστε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διακοψιμότητα, τον μεταβατικό μηχανισμό ευελιξίας και τον μόνιμο μηχανισμό επάρκειας ισχύος, ώστε να μειωθεί το ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας, αλλά και των νοικοκυριών», τόνισε, συμπληρώνοντας ότι εντός του 2020 θα ιδιωτικοποιηθεί περαιτέρω ο ΑΔΜΗΕ. Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει ο διαγωνισμός για ΔΕΠΑ Υποδομών ενώ τις επόμενες ημέρες θα γίνει το ίδιο και για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας - «θα διαψεύσουμε τις κακές γλώσσες, που μιλούσαν για καθυστέρηση», σημείωσε, προσθέτοντας πως τους αμέσως επόμενους μήνες θα δρομολογηθεί και η παραχώρηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στην Καβάλα.

ΛΑΡΚΟ

Όσον αφορά τη ΛΑΡΚΟ, ανέφερε ότι σύντομα θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την εκκαθάριση εν λειτουργία της επιχείρησης. Έτσι, θα ανοίξει ο δρόμος για τη διεξαγωγή διαγωνισμού εκχώρησης των περιουσιακών στοιχείων της βιομηχανίας σε δύο «πακέτα», τα οποία θα μπορεί να αναλάβει ο ίδιος επενδυτής, ελεύθερα πλέον βαρών. Υπογράμμισε πως η κίνηση αυτή γίνεται σε μία ευνοϊκή συγκυρία, τόσο για το νικέλιο όσο και για το κοβάλτιο.

Πράσινες δράσεις

 Όσον αφορά τον δεύτερο πυλώνα, δηλαδή τις «πράσινες» δράσεις, σημείωσε ότι αναμένεται να κινητοποιηθούν επενδύσεις άνω των 40 δισ. ευρώ την επόμενη 10ετία, για την επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ. Επανέλαβε πως οι υφιστάμενες λιγνιτικές μονάδες θα κλείσουν έως το 2023, ενώ για την προσαρμογή των λιγνιτικών περιοχών θα αξιοποιηθούν ήδη από εφέτος 190 εκατ. ευρώ, από το τέλος λιγνίτη και το Πράσινο Ταμείο. Από το 2021, για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη, θα αξιοποιηθούν κονδύλια από 3,7 έως 4,4 δισ. ευρώ, μέσω των πόρων της Ε.Ε. για την προσαρμογή των ευρωπαϊκών περιοχών που πλήττονται από την ενεργειακή μετάβαση.

Ηλεκτροκίνηση

Στο πλαίσιο των «πράσινων» δράσεων, η κυβέρνηση προωθεί επίσης την υλοποίηση νέων ηλεκτρικών διασυνδέσεων, μέσω των οποίων θα αρθεί η ηλεκτρική απομόνωση σχεδόν όλων των ελληνικών νησιών. Επίσης, μέσα στο επόμενο 6μηνο θα υπάρξει νομοθετική παρέμβαση, για τη θέσπιση πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση, με στόχο το 2030 ένα στα τρία νέα οχήματα να είναι ηλεκτρικό.

ΑΠΕ

Για τις ΑΠΕ, σύμφωνα με τον υπουργό, αναμένεται εντός του Φεβρουαρίου να έρθει στη Βουλή σχέδιο νόμου, μέσω του οποίου θα αντικατασταθεί η άδειας παραγωγής με μία δήλωση καταχώρισης. Επισήμανε ότι θα υπάρξει περαιτέρω απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας, με αυτοματοποιημένο έλεγχο των δικαιολογητικών σε όλα τα στάδια.

EastMed

Σχετικά με την ενεργειακή πολιτική σημείωσε ότι βασική προτεραιότητα είναι ο αγωγός EastMed. Σε αυτό το πλαίσιο, τους αμέσως επόμενους μήνες θα έρθει προς κύρωση στη Βουλή η διακρατική συμφωνία, ενώ θα προχωρήσει άμεσα η έναρξη εκπόνησης της μελέτης σκοπιμότητας.

«Είναι σταθερή η δέσμευση των εμπλεκόμενων χωρών να προχωρήσει το έργο, η οποία σύντομα θα συνοδευθεί και από τις αντίστοιχες οικονομικές και επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, για την ωρίμανσή του», υπογράμμισε.

Ψηλά στην ατζέντα του ΥΠΕΝ βρίσκεται επίσης η υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης, η οποία μεταξύ άλλων θα άρει την ηλεκτρική απομόνωση της Κύπρου. Την ίδια στιγμή, σε περίπου δύο χρόνια αναμένεται η έναρξη λειτουργίας του IGB, ενώ εντός του έτους θα ξεκινήσουν και επίσημα οι παραδόσεις φυσικού αερίου μέσω του ΤΑΡ.

«Στηρίζουμε το FSRU στην Αλεξανδρούπολη, για το οποίο πιστεύουμε ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον και από άλλους επενδυτές», σημείωσε, προσθέτοντας ότι προτεραιότητα αποτελούν επίσης οι έρευνες υδρογονανθράκων στη χώρα μας.

Σύμφωνα με τον υπουργό, η Ελλάδα συνέβαλε από την πλευρά της ώστε να εξελιχθεί σε μόνιμο οργανισμό το EastMed Gas Forum. «Αν και θα μπορούσε να συμμετάσχει και η Τουρκία, με τις ενέργειές της αυτοαποκλείεται, καθώς συμπεριφέρεται ως κατά συρροή παραβάτης του διεθνούς δικαίου», υπογράμμισε.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ