Η απαίτηση της κοινωνίας να προχωρήσει η κυβέρνηση γρήγορα στις μεταρρυθμίσεις, δεν είναι τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από την έκφραση της ανάγκης να υπάρξει τώρα, βελτίωση της καθημερινότητας.
Η πανδημία, η κλιματική κρίση, οι φυσικές καταστροφές, ακόμη και οι πόλεμοι, είναι οι λόγοι που ενίσχυσαν την τάση των πολιτών να διεκδικούν ένα καλό σήμερα από το να προσβλέπουν σε ένα καλύτερο αύριο.
Η σύνδεση αιτίας και αποτελέσματος σε μια προβληματική για την καθημερινότητα συνθήκη, δεν έχει τόση σημασία για τον άνθρωπο που ταλαιπωρείται.
Παράδειγμα, το χάος του κυκλοφοριακού, που ακτινωτά πλέον απλώνεται σε μεγάλους και μικρούς δρόμους, σε όλα τα προάστια της Αττικής.
Η παλαιότητα των υποδομών, η ανεπάρκεια των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε μια περιφέρεια που εξυπηρετεί παραπάνω από το μισό πληθυσμό της χώρας και εκατομμύρια τουρίστες, η έλλειψη τροχονομικών ελέγχων είναι κάποιες από τις αρνητικές αιτίες. Υπάρχουν όμως και αιτίες με θετικό πρόσημο που ωστόσο επιτείνουν το πρόβλημα.
Χιλιάδες άνθρωποι τα τελευταία χρόνια βγήκαν από την ανεργία και μπήκαν στην αγορά εργασίας, με αρκετούς από αυτούς να μετακινούνται – ανεξαρτήτως εάν το κάνουν από επιλογή ή ανάγκη - προς και από τις δουλειές τους, με τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα.
Παράλληλα, η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος, αποτυπώνεται και στην αγορά νέων αυτοκινήτων. Μόνο τον Οκτώβριο, βάσει των πρωτογενών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυξήθηκαν σχεδόν 45% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, και σε απόλυτους αριθμούς, έφτασαν τα 11.290 ΙΧ.
Από τα 10 νέα αυτοκίνητα, τα 8 ταξινομούνται στην Αττική. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφέρειας τον Ιούνιο του 2022 κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Αττικής 2.500.000 αυτοκίνητα. Δεν είναι είδηση, ότι με εξαίρεση τους Αμερικανούς η μέση ελληνική οικογένεια έχει φτάσει να διαθέτει σχεδόν για κάθε ενήλικο μέλος της αυτοκίνητο, ανεξαρτήτως αξίας. Την ίδια στιγμή που ο στόλος των Ι.Χ αυξάνεται χωρίς… αύριο, ο τελευταίος καινούργιος δρόμος που φτιάχτηκε στην Αττική, ήταν το 2004 η ομώνυμη Οδός. Η οποία φτάνει στα κόκκινά της, όπως η Συγγρού, που σπάει κάθε μέρα το προηγούμενο ρεκόρ σε κίνηση και ουρές, η Λεωφόρος Κηφισίας, η Μεσογείων, η Αλεξάνδρας, η Ποσειδώνος, ο Κηφισός.
Εφόσον το κυκλοφοριακό έχει γίνει ένα αφόρητο πρόβλημα που επηρεάζει αρνητικά την καθημερινότητα και τη ζωή είναι αδιάφορο για τον εποχούμενο, εάν οι δικές του συνήθειες και επιλογές το επιτείνουν.
Η βασική απαίτηση αφορά πάντα το κράτος, που πριν αρχίσει να απαιτεί ή να επιβάλει στον πολίτη να αλλάξει συνήθειες, οφείλει να προσφέρει τα αυτονόητα.
Ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς είναι απ' αυτά.
Χθες ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέχεια σχετικών αναφορών του πρωθυπουργού, ανακοίνωσε ότι εκτός από τα 140 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα κυκλοφορήσουν στην Αθήνα τον Απρίλιο, επιδιώκεται να τελεσφορήσουν και δυο παλαιότεροι διαγωνισμοί, ώστε άλλα 300 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου να μπουν στην κυκλοφορία μέχρι το τέλος του ‘ 24.
Όπως όμως τονίζουν οι συγκοινωνιολόγοι, για να γίνουν ελκυστικά και να πειστεί οποιοσδήποτε να αφήσει το Ι.Χ και να αρχίσει να χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ, θα πρέπει να έχει διασφαλιστεί η προτεραιότητα τους στην κίνησή πχ με ουσιαστική εποπτεία των λεωφορειολωρίδων μέσα από λειτουργικές και όχι …διακοσμητικές κάμερες. Περισσότερα και συχνότερα δρομολόγια, οδηγοί με επάρκεια στην προσφορά δημόσιας υπηρεσίας.
Κερδίζοντας μάχες για τα αυτονόητα της καθημερινότητας των πολιτών, η κυβέρνηση θα ενισχύει το μεταρρυθμιστικό της προφίλ. Γιατί κακά τα ψέματα αυτό που χρειάζεται τη μεγαλύτερη προσπάθεια είναι η μεταρρύθμιση της καθημερινότητας. Σε όλους τους τομείς. Από τα συμβολαιογραφεία μέχρι τους δρόμους.