Στην επικίνδυνη θαλάσσια διαδρομή από την ανατολική Λιβύη προς την Ευρώπη, την οποία ακολουθούν χιλιάδες άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένων των εκατοντάδων του ναυαγίου της Τετάρτης, έχει καταγραφεί αύξηση κατά σχεδόν 600% των πλοίων που μεταφέρουν μετανάστες το 2023, δήλωσε στο Politico η Ευρωπαία Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων Ίλβα Γιόχανσον.
«Δεν τους στέλνουν στην ΕΕ, τους στέλνουν στον θάνατο», δήλωσε η ίδια, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν υπάρχει ένδειξη για ευθύνη της Αθήνας και της Ρώμης.
Ο οργανισμός μετανάστευσης του ΟΗΕ έκανε λόγο για «μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες στη Μεσόγειο»,
Το σκάφος βυθίστηκε μόλις λίγες ημέρες αφότου οι υπουργοί Εσωτερικών της ΕΕ κατέληξαν σε συμφωνία για να ξεμπλοκάρουν βασικά ζητήματα της επί μακρόν αμφισβητούμενης μεταρρύθμισης του μεταναστευτικού.
Σύμφωνα με την κοινή ανακοίνωση του οργανισμού μετανάστευση και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες εκτιμάται ότι εκατοντάδες είναι οι νεκροί και οι αγνοούμενοι.
Η Γιόχανσον απέφυγε να απαντήσει σε ερώτηση σχετικά με το αν η Frontex θα ενισχύσει τις δυνάμεις της στην περιοχή για να συνδράμει στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης και να αποτρέψει περαιτέρω απώλειες.
Από την πλευρά της η Frontex ανακοίνωσε ότι τα αεροσκάφη της εντόπισαν το μοιραίο αλιευτικό την Τρίτη και προειδοποίησαν την Ελλάδα και την Ιταλία. Ο επικεφαλής της, Χανς Λέιτενς, πέταξε στην Ελλάδα για να «κατανοήσει καλύτερα τι συνέβη», ανέφερε σε tweet.
«Δεν έχουν ευθύνη Ρώμη και Αθήνα»
«Η έρευνα και η διάσωση είναι, σίγουρα, εξαιρετικά σημαντική» δήλωσε η Γιόχανσον. Τόνισε, ωστόσο, ότι η Επιτροπή εργάζεται για να 'στεγνώσει' αυτή η διαδρομή», όπως είπε.
«Προς το παρόν, δεν υπάρχει λόγος για να θεωρήσουμε ότι η Ρώμη ή η Αθήνα έχουν οποιαδήποτε ευθύνη, είπε η Γιόχανσον, προσθέτοντας ότι το ερώτημα έχει τεθεί πολύ νωρίς για να απαντηθεί. Αλλά δεν έχω ενδείξεις ότι τα κράτη μέλη δεν έχουν κάνει αρκετά», πρόσθεσε.
Οι υπουργοί Εσωτερικών της ΕΕ κατέληξαν σε συμφωνία την περασμένη εβδομάδα για δύο βασικά ζητήματα μετανάστευσης στα οποία η ΕΕ δεν έχει καταλήξει σε συμφωνία μετά την έξαρση της μεταναστευτικής κρίσης του 2015.
Η Γιόχανσον χαρακτήρισε τη συμφωνία προϊόν «μαραθωνίου δυόμισι ετών», καθώς το σχέδιο μεταρρύθμισης συζητείται από τον Σεπτέμβριο του 2020. Διέψευσε τις ερμηνείες κάποιων μέσων ενημέρωσης και πολιτικών ότι η συμφωνία θα διευκολύνει την ΕΕ να αναθέσει τη μεταναστευτική του πολιτική σε γειτονικές χώρες. Υποστήριξε ότι κάτι τέτοιο «δεν αποτελεί μέρος της συμφωνίας».
Πάνω από 27.000 μετανάστες έχουν χαθεί στη Μεσόγειο
Τη στιγμή που οι χώρες της ΕΕ εργάζονταν για να ξεμπλοκάρουν τη συζήτηση για το μεταναστευτικό όλα τα προηγούμενα χρόνια, ο αριθμός των νεκρών αυξανόταν. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ, από το 2014, περισσότεροι από 27.000 μετανάστες έχουν χαθεί στη Μεσόγειο.
Πιο πρόσφατα, τον περασμένο Φεβρουάριο, 94 σοροί μεταναστών βρέθηκαν στα ανοικτά των ιταλικών ακτών μετά την ανατροπή σκάφους που είχε αναχωρήσει από την Τουρκία.
Πολλοί αιτούντες άσυλο που χρησιμοποιούν αυτή τη διαδρομή προέρχονται από το Πακιστάν και την Αίγυπτο, δήλωσε η Γιόχανσον, δύο χώρες με τις οποίες η ΕΕ συνεργάζεται για να βρει νόμιμες οδούς για τη μετανάστευση.
Η ίδια εξήγησε ότι οι διακινητές έχουν βρει νέο τρόπο να λειτουργούν, εισάγοντας τους μετανάστες αεροπορικώς στη Βεγγάζη, τη μεγαλύτερη πόλη της Ανατολικής Λιβύης, πριν τους στοιβάξουν σε ψαρόβαρκες.
«Νομίζω ότι θα πρέπει να διερευνήσουμε τη δυνατότητα να απευθυνθούμε και στις αεροπορικές εταιρείες και να δούμε τι μπορεί να γίνει από κοινού μαζί τους», τόνισε.
Αυτό που είναι το κλειδί, είπε η Γιόχανσον, είναι να αποτρέψουμε άλλους μετανάστες από το να ακολουθήσουν αυτή τη διαδρομή και να ανοίξουμε άλλες νόμιμες οδούς για να φτάσουν οι μετανάστες στην ΕΕ.
«Κάθε φορά που βλέπεις να συμβαίνει κάτι τέτοιο, φυσικά και πονάει η καρδιά σου», πρόσθεσε η Γιόχανσον.
«Η πρώτη μου προτεραιότητα είναι πάντα να σώζω ζωές», κατέληξε.