Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξη στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ επανέλαβε ότι στα μέσα Ιανουαρίου θα ανακοινώσει τις αποφάσεις του για την προεδρία της Δημοκρατίας. «Θα ασχοληθώ με το ζήτημα με το νέο έτος, σεβόμενος και τη νυν πρόεδρο», υπογράμμισε.
«Σε λίγες μέρες από τώρα, στις 30 Δεκεμβρίου, θα παρουσιάσουμε το ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης ενός πραγματικού προβλήματος που αφορά την προστασία των ανηλίκων από το διαδίκτυο» ανέφερε επίσης, διευκρινίζοντας ότι «τα μέτρα θα αφορούν μια ηλικία ψηφιακής ενηλικίωσης, τα 15 χρόνια».
Δείτε τη συνέντευξη:
Για το ζήτημα του εθισμού των ανηλίκων στα social media:
«Στις 30 του Δεκέμβρη θα παρουσιάσουμε ένα πολύ συγκροτημένο και καλά μελετημένο πλαίσιο για το πώς θα κινηθούμε από εδώ και στο εξής, και τα μέτρα που αφορούν τα παιδιά κάτω των 16 – 15 ετών».
Ενώ πρόσθεσε, ερωτηθείς για το κατά πόσο πρόκειται για ένα θέμα που η Ελλάδα μπορεί να αντιμετωπίσει μόνη της, και για το αν απαιτείται μια συντονισμένη Ευρωπαϊκή δράση::
«Πια υπάρχει μια μεγάλη ευαισθησία της κοινής γνώμης συνολικά για τα ζητήματα αυτά. Βλέπετε πόσο θετικά αποδεκτή έγινε η πρωτοβουλία μας για εφαρμογή της απαγόρευσης των κινητών στα σχολεία, κάτι το οποίο γίνεται στην πράξη.
Τα παιδιά παρακολουθούν πιο εύκολα το μάθημα, έχουν λιγότερη διάσπαση προσοχής, παίζουν περισσότερο στα διαλείμματα, αλλά είναι το πρώτο βήμα το οποίο κάναμε στα πλαίσια μιας συνολικής στρατηγικής, της οποίας θα ξεδιπλώσουμε σ’ αυτόν τον σκοπό πάλι, να διαμορφώσουμε και ευρωπαϊκές απαντήσεις πάνω σε ένα πρόβλημα το οποίο νομίζω ότι αφορά κάθε ελληνική οικογένεια».
Για τις ανακοινώσεις για τις τράπεζες
Ερωτηθείς για τα όσα υποστηρίζει η αντιπολίτευση για την πορεία της οικονομίας και τα μέτρα που εξήγγειλε για τράπεζες, χαμηλοσυνταξιούχους και ένστολους, είπε ότι «αυτό το οποίο επιχείρησα να κάνω στον προϋπολογισμό δεν είναι απλά να ανακοινώσω μια σειρά από μέτρα που αφορούν τις τράπεζες, τους χαμηλοσυνταξιούχους.
Ήταν κυρίως να εντάξω την Ελλάδα σε ένα συνολικό γεωπολιτικό και οικονομικό πλαίσιο και κυρίως να εκπέμψουμε αυτό το μήνυμα της Ελλάδος της σιγουριάς και της σταθερότητας σε έναν αβέβαιο κόσμο. Γεωπολιτικά αβέβαιο.
Βλέπετε τι γίνεται στην ευρύτερη γειτονιά μας – αλλά και οικονομικά αβέβαιο, σε μια εποχή όπου μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες δεν μπορούν καν να ψηφίσουν προϋπολογισμό. Η Ελλάδα κάνει σταθερά βήματα προόδου, σταθερά βήματα σύγκλισης.
Δεν είμαστε ακόμα εκεί που θέλουμε να είμαστε, το έχουμε πει πολλές φορές, αλλά έχουμε βάλει τα θεμέλια τα οποία μας επιτρέπουν αυτό το μέρισμα της ανάπτυξης και της προόδου της οικονομίας σταδιακά και πάντα στα πλαίσια των κανόνων να το επιστρέφουμε στην ελληνική κοινωνία.
Δεν κάναμε τώρα τις πρώτες κινήσεις στο ζήτημα των τραπεζών. Θέλω να θυμίσω ότι είχαμε ήδη μειώσει κάποιες προμήθειες.
Εμείς ήμασταν αυτοί που ουσιαστικά σπρώξαμε το σύστημα πληρωμών IRIS, το οποίο χρησιμοποιούν εκατομμύρια συμπολίτες μας σήμερα και είμαι σίγουρος πολλοί τηλεθεατές για δωρεάν μεταφορές χρημάτων.
Αυξήσαμε και το όριο στα 1.000 ευρώ, αλλά τώρα που βλέπουμε ότι οι τράπεζες πια - και είναι σημαντικό αυτό - πατάνε καλά στα πόδια τους, αρχίζουν και εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους.
Τώρα πιστεύω ότι ήρθε η ώρα, όπως και το ανακοινώσαμε, να ξεδιπλώσουμε μια πιο τολμηρή παρέμβαση μηδενισμού σε προμήθειες πληρωμών αλλά και σημαντικού περιορισμού των προμηθειών, σε μεταβιβάσεις χρημάτων ως τα 5.000 ευρώ.
Και νομίζω ότι αυτή ήταν μια ενδεδειγμένη πολιτική παρέμβαση από πλευράς κυβέρνησης που ανακουφίζει πολίτες και επιχειρήσεις, αλλά λαμβάνει ταυτόχρονα υπόψη και τη συνολική κατάσταση του τραπεζικού συστήματος. Διότι ο φόρος τον οποίο εισηγήθηκε το ΠΑΣΟΚ θα ήταν δώρο άδωρον.
Διότι πρώτον, δεν μας αρέσει και θέλουμε να ξεφύγουμε από τη λογική των έκτακτων φόρων, αλλά δεύτερον, δεν θα μειώνονταν οι προμήθειες με το να βάλουμε έναν έκτακτο φόρο, οι τράπεζες να έχουν παραπάνω δάνεια».
Σχετικά με τις αιτιάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία υποστηρίζει πως αυτή ήταν που έθεσε την ατζέντα και πως στην ουσία η κυβέρνηση ακολούθησε μια πρόταση που έκανε το ΠΑΣΟΚ, ανέφερε:
«Κατ’ αρχάς το ΠΑΣΟΚ για τις τράπεζες είπε τουλάχιστον τρία διαφορετικά πράγματα και νομίζω ότι η τροπολογία την οποία κατέθεσε ήταν - θα έλεγα - ένα παράδειγμα σύγχυσης και θα έλεγα έλλειψης και κατανόησης βασικών κανόνων λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος.
Αλλά από εκεί και πέρα δεν νομίζω ότι έχει κανένα ιδιαίτερο νόημα. Αυτός ο εσωτερικός πολιτικός ανταγωνισμός.
Αυτό το οποίο μένει τελικά και αυτό το οποίο αξιολογούν οι πολίτες είναι ότι η κυβέρνηση πήρε μια απόφαση η οποία ανακουφίζει εκατομμύρια Έλληνες πελάτες των τραπεζών και διευκολύνει πολύ, ειδικά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βαρύνονται δυσανάλογα από τέτοιου είδους προμήθειες.
Θέλω να θυμίσω αυτό το οποίο κάναμε εμείς είναι τελικά διαφορετικό αυτό το οποίο πρότεινε το ΠΑΣΟΚ στην τελευταία εκδοχή της τροπολογίας του ότι είχαν ακολουθήσει προφανώς και άλλες προτάσεις, αλλά εγώ δεν έχω καμία δυσκολία.
Αν υπάρχει μια σωστή πρόταση από την αντιπολίτευση και να την χαιρετήσω και να την υιοθετήσω, δεν θεωρώ ότι ντε και καλά δεν πρέπει να δίνουμε, να αποδίδουμε τα εύσημα όταν αυτό συμβαίνει. Αλλά κατά κανόνα δεν συμβαίνει, αυτό το οποίο δυστυχώς βλέπω και από το ΠΑΣΟΚ.
Είναι μια σοβαροφάνεια, θα έλεγα, μια προσπάθεια να αρθρώσει έναν διαφορετικό λόγο.
Όταν όμως σκαλίζουμε λίγο και μπαίνουμε στην λεπτομέρεια των προτάσεων, διαπιστώνουμε ότι συχνά είναι και ατεκμηρίωτες και κοστολογημένες».
Για τη φορολογική πολιτική
«Οποιαδήποτε παρέμβαση στην φορολογική πολιτική θα πρέπει να συνοδεύεται και από ισοδύναμα μέτρα ή άλλους φόρους ή μείωση δαπανών, διότι αυτή είναι η ευρωπαϊκοί κανόνες και προφανώς δεν μπορούμε να έχουμε και την πίτα ολάκερη και τον σκύλο χορτάτο (…)
Έχουμε μειώσει συνολικά 72 φόρους. Το γεγονός ότι η οικονομία αναπτύσσεται και ότι αυτό φέρνει περισσότερα έσοδα είναι υγιές (…)
Δύο συμπληρωματικούς προϋπολογισμούς καταθέσαμε μέσα στο 2024. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Να το πούμε με απλά λόγια: Περισσότερα χρήματα σε επενδύσεις στην υγεία, στην Παιδεία από ότι από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Αυτά τα οποία παίρνουμε δηλαδή από τους λίγους, οι οποίοι ουσιαστικά κλέβουν το κράτος, να το πω πολύ απλά, τα επιστρέφουμε στους πολλούς με αυξημένες δαπάνες και με πρόσθετες μειώσεις φόρων. Και προφανώς όσο η πολιτική αυτή αποδίδει μόνιμες αυξήσεις φόρων, τόσο θα μπορούμε να συζητάμε και για μόνιμες μειώσεις φόρων.
Το πρόγραμμα για το 2025 είναι καθορισμένο και καλό. Πριν μιλήσουμε για το 2026 να δούμε τι κάνουμε για το 2025 που μειώνουμε τις εργοδοτικές εισφορές, καταργούμε το τέλος επιτηδεύματος. Όμως ο προϋπολογισμός το 2025 είναι το πρώτο βήμα από τρεις προϋπολογισμούς (…)».
Για τις αμυντικές δαπάνες, σημείωσε: «Είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι η Ελλάδα από την πρώτη στιγμή βγήκε μπροστά σε αυτή τη συζήτηση. Προσερχόμαστε με αξιοπιστία γιατί δαπανούμε άνω του 3% του ΑΕΠ μας σε αμυντικές δαπάνες (…)
Στην Ευρώπη, αυτή η συζήτηση και είναι πραγματική και από χώρες οι οποίες θα έλεγα ότι κατατάσσονταν στην κατηγορία των ειδώλων, χώρες δηλαδή που είχαν μεγάλη δυσκολία ή δυστοκία να συζητήσουν για συνολική αύξηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού.
Και αυτές οι χώρες πια προσέρχονται σε αυτή τη συζήτηση μετά από αυτά τα οποία γίνονται στην Ουκρανία αλλά και στη Μέση Ανατολή (…)
Εκτιμώ ότι αυτή η συζήτηση έχει ωριμάσει και δεν θα μου έκανε καθόλου εντύπωση αν εντός του 2025 παρθούν γενναίες αποφάσεις».
Για Συρία και Μεσανατολικό
Για τις συζητήσεις στο Λίβανο με τον ομόλογό του, ο Κ. Μητσοτάκης και για το αν θα βοηθήσει η Αθήνα στην αναδιοργάνωση των ενόπλων δυνάμεων στη χώρα και σε σχέση με την ορθόδοξη κοινότητα στη Συρία, ανέφερε:
«Κατ’ αρχάς, η Ελλάδα έχει άμεσο ενδιαφέρον για τη Μέση Ανατολή και έχει σταθερά καλές σχέσεις με όλα τα κράτη και με όλες τις κυβερνήσεις και αυτό μας προσφέρει και μας προσδίδει μεγάλη αξιοπιστία.
Λαμβάνοντας υπόψη βέβαια ότι είμαστε και μέλος, θα είμαστε μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας από τις αρχές του επόμενου χρόνου, άρα είμαστε ντε φάκτο συνομιλητές όλων. Ο Λίβανος είναι μια χώρα πολυπολιτισμική, πολυθρησκευτική και φυσικά και στο Λίβανο και στη Συρία. Υπάρχει μια πολύ σημαντική ορθόδοξη κοινότητα, ελληνόφωνη και αραβόφωνή.
Είχα την ευκαιρία να συναντηθώ και με τον Πατριάρχη Αντιοχείας, ο οποίος εκφράζει το ορθόδοξο στοιχείο στην ευρύτερη περιοχή και θα έλεγα ότι είμαστε η μόνη ευρωπαϊκή χώρα η οποία μπορεί να συνομιλήσει απευθείας με σημαντική θρησκευτική κοινότητα, που διαμορφώνει εξελίξεις και στο Λίβανο, αλλά κυρίως στη θρησκεία στη Συρία.
Και γι’ αυτό και μας ενδιαφέρει τόσο πολύ όλη αυτή η συζήτηση για τη διασφάλιση της εδαφικής ακεραιότητας της Συρίας και την προστασία των θρησκευτικών μειονοτήτων. Γιατί υπάρχει ορθόδοξη μειονότητα στη Συρία, η οποία προσβλέπει στην Ελλάδα ώστε να εγγυηθεί την προστασία της και τα δικαιώματά της. Οπότε θα έλεγα ότι ήταν μια πολύ χρήσιμη επίσκεψη.
Είναι πολύ νωρίς να πει κανείς ακόμα για το τι θα γίνει στη Συρία, θα το συζητήσουμε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και ελπίζω να μπορούμε να καταλήξουμε σε μια ενιαία ευρωπαϊκή γραμμή».
Ερωτηθείς για Ερντογάν και Συρία σημείωσε «Εγώ αυτό το οποίο μπορώ να μιλήσω είναι πάντα για τα συμφέροντα της χώρας μας. Μπορώ να μιλήσω για τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις και όχι για τις τουρκοαμερικανικές σχέσεις.
Και να σας πω ότι είναι στο καλύτερο σημείο που βρισκόντουσαν ποτέ. Και ότι προσβλέπω ότι αυτή η συμμαχία και η σταθερή σχέση θα συνεχιστεί και με την προεδρία Τραμπ, επ’ ωφελεία και των δύο χωρών
Για τη νέα πρέσβειρα των ΗΠΑ, ανέφερε ότι «Ο Πρόεδρος Τραμπ προορίζει για επικεφαλής στην Πρεσβεία της Αθήνας την κυρία Κίμπερλι Γκίλφοϊλ. Σημαίνει κάτι το γεγονός ότι για δεύτερη συνεχόμενη φορά οι ΗΠΑ δεν επιλέγουν για το πόστο της Αθήνας κάποιον διπλωμάτη καριέρας;».
Για να λάβει την απάντηση του πρωθυπουργού: «Κατά κανόνα πρεσβείες εκτός διπλωματικού σώματος επιλέγονται από την Αμερική για τις πολύ μεγάλες και σημαντικές πρεσβείες (…)
Όμως σίγουρα είναι ένας άνθρωπος ο οποίος φαίνεται να είναι κοντά στο περιβάλλον του προέδρου Τραμπ και νομίζω ότι αυτό είναι χρήσιμο, αλλά μην δίνουμε τόσο μεγάλη σημασία.
Ξέρετε, οι εποχές που πια οι Αμερικανοί πρέσβεις καθόριζαν τις εξελίξεις και ενίοτε επηρέαζαν και τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις, νομίζω ότι ανήκουν σε έναν άλλο αιώνα.
Αυτό το οποίο θέλω να τονίσω και πάλι, ότι οι σχέσεις μας με τις Ηνωμένες Πολιτείες και σε επίπεδο εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας, είναι βαθιές και σφυρηλατημένες. Και σίγουρα πιστεύω ότι όποιος πρέσβης και αν ερχόταν, την ενίσχυση αυτών των σχέσεων θα υπηρετούσε».
Για την Προεδρία της Δημοκρατίας ο πρωθυπουργός επανέλαβε ότι θα επανέλθει «στο ζήτημα με το νέο έτος, σεβόμενος και τη νυν πρόεδρο. Το β' δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου είναι μέσα στις συνταγματικά όρια για να αποφασίσω», συμπλήρωσε.
Για τη συνταγματική αναθεώρηση:
«Κατ’ αρχάς να πούμε ότι η συζήτηση μπορεί να ανοίξει από το 2025. Έχω προσδιορίσει χρονικά ότι αυτή τη συζήτηση θέλω να την ξεκινήσω στο δεύτερο μισό του 2025 και το 2026, ώστε να έχουμε και άνετο χρόνο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής να συζητήσουμε πιο διεξοδικά και να προτείνουμε ελπίζω, μια τολμηρή συνταγματική αναθεώρηση.
Από τη φύση της η αναθεώρηση επιβάλλει ευρύτερες συναινέσεις και θα έλεγα ότι αυτή είναι και η παράδοση.
Δεν τηρήθηκε πάντα, διότι δεν το καταφέραμε να το πετύχουμε πάντα, αλλά σίγουρα πρόθεση θα ήταν προφανώς να εξασφαλίσουμε σε όσο δυνατόν περισσότερα άρθρα 180 ψήφους από την από την προτείνει η Βουλή (…)
Πάντα προσέρχομαι σε αυτή τη συζήτηση ειλικρινώς και με συναινετική διάθεση, γιατί αυτό επιβάλλει και το Σύνταγμα σε μία από τις δύο Βουλές. Θα χρειαστούμε 180 ψήφους.
Τώρα, αν οι επόμενες εκλογές έχουν ως αντικείμενο τη συνταγματική αναθεώρηση, η απάντηση είναι σίγουρα ναι, γιατί θα ξεκινήσει η διαδικασία. Τώρα πόσα άρθρα θα έχουν ψηφιστεί με 150 και πόσα με 180 ψήφους, αυτό μένει να το δούμε».