«Σήμερα κάνουμε το τελικό βήμα, σημαντικό τελικό βήμα, για να μπορέσουμε παραδώσουμε το μέτρο της Θεσσαλονίκης, επιτέλους, σε πλήρη λειτουργία, εντός του 2024» επεσήμανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, το μεσημέρι, στον σταθμό «Αγία Σοφία», κατά την υπογραφή της σύμβασης λειτουργίας και συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, ύψους 250 εκ. ευρώ, και διάρκειας 11 χρόνων.
Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι σήμερα ολοκληρώνεται «μια τολμηρή απόφαση», που «είχε συμφωνηθεί και με την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών», να χρησιμοποιηθεί «ιδιωτική τεχνογνωσία, η καλύτερη σε ευρωπαϊκό επίπεδο» για να εξασφαλιστεί η "απρόσκοπτη, ασφαλή λειτουργία" αυτού «του σημαντικότατου έργου υποδομής» και συνέχισε:
«Αλλά, ταυτόχρονα, να εξασφαλίσουμε ότι για όσα χρόνια διαρκεί η σύμβαση θα είναι εξασφαλισμένη και η συντήρηση του έργου αυτού. Και δεν το λέω αυτό τυχαία καθώς πρόσφατα γεγονότα επανέφεραν στη μνήμη μας αμαρτίες του παρελθόντος, όπου δε γνωρίζαμε ουσιαστικά ποιος ήταν ο υπόλογος για τη συντήρηση σημαντικών έργων υποδομής, τα οποία πληρώθηκαν από τους Έλληνες φορολογούμενους στο παρελθόν. Αυτό αλλάζει, με τη σύμβαση την οποία υπογράφουμε».
Ο πρωθυπουργός ευχαρίστησε τους υπουργούς και τα στελέχη των εμπλεκομένων φορέων για τη συνεργασία, μέσα από την οποία κατέστη δυνατή, όπως είπε, η τήρηση της δέσμευσης του «και μέτρο και αρχαία» και πρόσθεσε: «Η δέσμευση αυτή τηρήθηκε και τηρείται στο ακέραιο».
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο fly over, που όπως είπε, είχε και αυτό σχεδιαστεί σε συνεννόηση με την προηγούμενη διοίκηση του υπουργείου Μεταφορών, λέγοντας ότι εκατό επιπλέον αστυνομικοί θα αποσπαστούν, με δική του προσωπική απόφαση, στη Θεσσαλονίκη για να βοηθήσουν στις διευθετήσεις της κυκλοφορίας. Σημείωσε, ότι όταν ολοκληρωθεί και λειτουργήσει οι πολίτες θα γίνει αντιληπτή «η τεράστια σημασία του» και κάλεσε τους πολίτες σε μια «σύμπραξη» και κατανόηση για τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία, για όσο διάστημα διαρκέσει η κατασκευή του.
«Η εικόνα από το μέλλον, την οποία βλέπουμε σήμερα, το συντομότερο δυνατόν θα είναι το παρόν της πόλης. Μιας πόλης, η οποία αναπτύσσεται, μιας πόλης δυναμικής, στην οποία το κράτος χρωστούσε επί δεκαετίες πολλά, έρχεται όμως τώρα να εξοφλήσει τα γραμμάτια προς τη Θεσσαλονίκη και να την προικίσει με σημαντικά έργα υποδομής, τα οποία θα τα ζήλευαν όλες οι ευρωπαϊκές μητροπόλεις. Καλοτάξιδο, λοιπόν, το νέο μέτρο» είπε ο πρωθυπουργός.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε την ευκαιρία να ενημερωθεί για τις ανασκαφές και τα έργα συντήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων που ήρθαν στο φως στο πλαίσιο των εργασιών και να ξεναγηθεί στον αρχαιολογικό χώρο του σταθμού και ακολούθως κατέβηκε με τις κυλιόμενες σκάλες στον κυρίως χώρο του σταθμού, στο χώρο της εκδήλωσης.
Στην πλήρη ανάπτυξή τους, η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης και η επέκταση προς την Καλαμαριά αναμένεται να εξυπηρετούν καθημερινά περίπου 313.000 επιβάτες, μειώνοντας την κυκλοφορία στην πόλη κατά περίπου 57.000 οχήματα και τις εκπομπές ρύπων κατά 212 τόνους ανά ημέρα.
Η κύρια γραμμή αποτελείται από 13 σταθμούς και έχει μήκος 9,6 χιλιόμετρα, ενώ η γραμμή της επέκτασης θα έχει μήκος 4,8 χιλιόμετρα και θα διαθέτει πέντε σταθμούς.
Μετά την ολοκλήρωση της εκδήλωσης, ο Πρωθυπουργός έκανε μια σύντομη στάση μαζί με τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα, στην πλατεία Μακεδονομάχων, όπου τοποθετήθηκαν εκ νέου στις θέσεις τους οι προτομές των Μακεδονομάχων οι οποίες είχαν αφαιρεθεί προκειμένου να υλοποιηθούν τα έργα για το Μετρό.
Τη σύμβαση υπέγραψαν, παρουσία του πρωθυπουργού, εκ μέρους της «Ελληνικό Μέτρο», ο διευθύνων σύμβουλος της Νίκος Κουρέτας και εκ μέρους της κοινοπραξίας, οι Arrigo Giana (ATM), Renaud Beziade (Egis) και Carlo Bianko (Thema Α.Ε.).
Χρ. Σταϊκούρας: Η εικόνα της Θεσσαλονίκης αλλάζει
«Η Θεσσαλονίκη το 2024 θα αποκτήσει και θα λειτουργεί το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη με ενσωματωμένα τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πλέον απαιτητικές επιλογές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας», υπογράμμισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για την υπογραφή της σύμβασης που πραγματοποιήθηκε στον ολοκληρωμένο σταθμό «Αγία Σοφία».
Ο κ. Σταϊκούρας χαρακτήρισε το έργο από τα πιο σημαντικά που έχουν γίνει στη χώρα λέγοντας ειδικότερα πως «η εικόνα της πόλης αλλάζει. Η Θεσσαλονίκη γίνεται πιο ελκυστική, πιο σύγχρονη πόλη, πιο φιλική, προβάλλοντας και την πλούσια ιστορία της. Ταυτόχρονα, αποκτά σημαντικό αναπτυξιακό πυλώνα για να φιλοξενήσει περισσότερες δραστηριότητες».
Συμπλήρωσε, δε, ο υπουργός πως «το μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί απτή απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ, υπό την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, εγγυάται πως το κράτος έχει συνέχεια και συνέπεια. Σχεδιάζει, δρομολογεί και παραδίδει στους πολίτες έργα στρατηγικής σημασίας που βελτιώνουν την καθημερινότητα τους και αναβαθμίζουν το επίπεδο των υποδομών».
Ν. Ταχιάος: Η ασφάλεια είναι το κύριο μότο για τη λειτουργία του μετρό
«Σήμερα εγκαινιάζουμε ένα χειροπιαστό έργο. Δεν είμαστε εδώ για φιέστες και να πουλήσουμε καθρεφτάκια στους ιθαγενείς. Είμαστε εδώ γιατί το μετρό μπαίνει στην τελική ευθεία», τόνισε από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος.
Όπως είπε «η ασφάλεια είναι το κύριο μότο το οποίο διέπει τη λειτουργία ενός μετρό. Είμαστε σίγουροι ότι οι άνθρωποι με τους οποίους θα συνδιαλλαγούμε ξέρουν αυτή τη δουλειά. ‘Εχουμε απαιτήσεις, θα το αποδείξουμε και στην εκπνοή αυτής της σύμβασης θέλουμε να μας παραδώσουν ένα μετρό άρτιο, από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης».
Ο κ.Ταχιάος στάθηκε και στην αναπλασμένη πλατεία Μακεδονομάχων, στη βόρεια είσοδο του σταθμού του μετρό «Αγία Σοφία», ενώ έκανε μία αναφορά και στο fly over λέγοντας πως οι Θεσσαλονικείς θα πρέπει «να αλλάξουμε συνήθειες. Το διπλοπαρκάρισμα πρέπει να τελειώσει, οι λεωφορειολωρίδες να είναι ελεύθερες και τα αυτοκίνητα με περισσότερους επιβάτες. Σ’ ένα μείγμα συμπεριφοράς να βελτιώσουμε τη ζωή μας στην πόλη. Να κρατήσουμε ψηλά την ατομική ευθύνη και την υπευθυνότητα».
Λ. Μενδώνη: Το ιστορικό όφελος από τους σταθμούς «Αγία Σοφία» και «Βενιζέλου» είναι τεράστιο
«Το μετρό της Θεσσαλονίκης αποδεικνύει ότι η παρουσία αρχαιοτήτων στο πλαίσιο ενός μεγάλου δημοσίου έργου συνιστά συγκριτικό πλεονέκτημα. Η αρχαιολογική έρευνα συνθέτει ιστορίες από τη διαχρονική ζωή της πόλης που συνδυάζονται δημιουργικά με την αναπτυξιακή προοπτική των σύγχρονων πόλεων. Το ιστορικό όφελος από την αρχαιολογική έρευνα σε όλο το έργο και ιδιαίτερα στους σταθμούς «Αγία Σοφία» και «Βενιζέλου» είναι τεράστιο», είπε από την πλευρά της η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
«Σε λίγους μήνες θα αποδοθεί ένα έργο που θα αλλάξει την καθημερινή ζωή της πόλης. Με πέντε σταθμούς - μουσεία, έναν αρχαιολογικό χώρο στην «Αγία Σοφία» αλλά και με το μεγαλύτερο διεθνώς αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο σε ένα μείζον τεχνικό έργο, στο σταθμό «Βενιζέλου», στην καθημερινότητα της πόλης και των επιβατών του μετρό», συμπλήρωσε η υπουργός.
Κ. Ζέρβας: Οι Θεσσαλονικείς παίρνουμε πίσω την πλατεία Αγίας Σοφίας
«Οι Θεσσαλονικείς παίρνουμε πίσω την πλατεία Αγίας Σοφίας, έναν χώρο τον οποίο είχαμε στερηθεί για δεκαπέντε χρόνια, καθώς παρέμενε κρυμμένος πίσω από λαμαρίνες. Η αναβαθμισμένη πλατεία Αγίας Σοφίας, όπου η αρχή "και μετρό και αρχαία" γίνεται πράξη, όπου οι προτομές των Μακεδονομάχων καταλαμβάνουν περίοπτη θέση στον φυσικό τους χώρο κι όπου μια σύγχρονη παιδική χαρά λειτουργεί ως τόπος συνάντησης για τη γειτονιά, αντανακλά την αντίληψή μας για τον δημόσιο χώρο.
Σήμερα όμως υπογράφεται και η σύμβαση για τη διαχείριση, τη συντήρηση και τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, μια αναμφίβολα θετική εξέλιξη, που επαναφέρει όμως το ερώτημα για το ποια θα είναι η ακριβής ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του μετρό», δήλωσε στο περιθώριο της εκδήλωσης ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Στην εκδήλωση παρέστησαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρηστος Σταϊκούρας, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδωνη, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχίαος, ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας και Θράκης) Στάθης Κωνσταντινίδης, η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Κωνσταντινος Μαγουλας, ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιάννης Ξιφαράς, ο γενικός γραμματέας Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, η αντιπεριφερειάρχης Βούλα Πατουλίδου, ο πρώην γραμματέας Υποδομών Γ. Καραγιάννης, βουλευτές ο πρόεδρος της Περιφερειακής ‘Ενωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, βουλευτές κ.α.