Κυρ. Πιερρακάκης: «Η πανδημία μετέτρεψε την ψηφιακή στρατηγική της χώρας σε αναγκαιότητα»

Κυρ. Πιερρακάκης: «Η πανδημία μετέτρεψε την ψηφιακή στρατηγική της χώρας σε αναγκαιότητα»

«Το ξέσπασμα της πανδημίας μετέτρεψε την ψηφιακή στρατηγική της χώρας σε μία αναγκαιότητα», επισημαίνει ο Κυρ. Πιερρακάκης στην τοποθέτησή του στο φετινό report του Found.ation σε συνεργασία με το EIT Digital για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό της Ελλάδα το 2020-2021.

Όπως τονίζει ο κ. Πιερρακάκης, «οι περιορισμοί στα ταξίδια και τις μετακινήσεις σήμαιναν ότι έπρεπε να ψηφιοποιήσουμε υπηρεσίες γρήγορα και αποτελεσματικά, μεταφέροντας τες από τα γκισέ στους υπολογιστές και τα smartphones. Λόγω του επιμελούς σχεδιασμού μας, η πανδημία δεν ανέτρεψε το σχέδιό μας, αντίθετα λειτούργησε ως επιταχυντής της στρατηγικής μας στο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού».

Η έρευνα που δημοσιεύεται στο εκτενές report που δημιούργησε το Found.ation σε συνεργασία με το EIT Digital (τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας), για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, αποκαλύπτει ενδιαφέρουσες πτυχές της επιχειρηματικής πραγματικότητας στις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί.

Στο report με τίτλο Digital Transformation in Greece 2020-2021 αναλύονται εκτενώς οι διαστάσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού σε αυτή την ιδιαίτερη συγκυρία της πανδημίας, ενώ σκιαγραφείται και η κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα, τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Επίσης, παρουσιάζονται παραδείγματα καλών πρακτικών, όσον αφορά τη στρατηγική τους προσέγγιση στον ψηφιακό μετασχηματισμό, από το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε) και την εταιρεία Κωτσόβολος Dixons. Στην έρευνα συμμετείχαν έμπειρα στελέχη επιχειρήσεων, με στόχο να εξεταστεί κατά πόσο εταιρείες και μεγάλοι οργανισμοί έχουν υιοθετήσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό, και με ποιους τρόπους. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε, φυσικά, στις προκλήσεις που έφερε η πανδημία, στο κατά πόσο επηρέασε τις εταιρείες και πόσο ψηφιακά προετοιμασμένες ήταν.

Τα σημαντικότερα σημεία του report:

- Η πλειονότητα των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα αναγνωρίζει τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού, καθώς το 90,2% είτε έχει ανταποκριθεί είτε σκοπεύει να ενεργοποιήσει άμεσα έναν οδικό χάρτη ψηφιακού μετασχηματισμού. Μάλιστα, περιλαμβάνουν σε σχετικά projects ένα μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού τους(πάνω από το 74% συμμετέχει full time ή αφιερώνει σημαντικό κομμάτι του χρόνου του). Σε ποσοστό 93,8% οι ερωτηθέντες πιστεύουν πως η πανδημία επιτάχυνε τις διαδικασίες του ψηφιακού μετασχηματισμού στις εταιρείες τους. Για μια ακόμη χρονιά, η εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού σε hard και soft skills αναδεικνύεται ως η πιο αποτελεσματική πρακτική για την εφαρμογή οπουδήποτε σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού.

- Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο δείχνει ότι, παρόλο που, πριν την πανδημία, 7 στις 10 ελληνικές επιχειρήσεις είχαν μόλις το 25% του εργατικού τους δυναμικού σε remote work, μετά την έξαρση του Covid-19, 6 στις 10 επιχειρήσεις έχουν πάνω από το 50% του δυναμικού τους να εργάζεται από απόσταση. Η εργασία από απόσταση ήρθε για να μείνει και αυτό πιστεύει και το 81,7% των ερωτηθέντων, ωστόσο η εικόνα είναι λίγο διαφορετική όταν αναφερόμαστε στην ετοιμότητα των επιχειρήσεων, καθώς μόλις 14,8% των εταιρειών ήταν σε θέση να προχωρήσουν στην αλλαγή άμεσα, ενώ 48,4% δήλωσαν πως ήταν αρκετά έτοιμοι να το κάνουν.

- Στο πάντα “ευαίσθητο” και “κρίσιμο” κομμάτι της εργασίας με δεδομένα, το 56,1% των ερωτηθέντων από τις ελληνικές επιχειρήσεις ανέφερε ότι δε συλλέγονται ή συλλέγονται μόνο μερικώς δεδομένα, ενώ από αυτούς που το κάνουν συστηματικά το 61% χρησιμοποιεί τις πληροφορίες για να κατανοήσει καλύτερα τον πελάτη. Ωστόσο, το 57,3% σημείωσε ότι δεν κάνει χρήση συμπεριφορικών δεδομένων ή μεθοδολογιών ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού για να βελτιώσει τις παροχές στους χρήστες του και το 48,8% δε χρησιμοποιεί καμία διαδικασία διαχείρισης ιδεών ώστε να εκμεταλλευτεί τη δημιουργικότητα του εργατικού δυναμικού της.

- Το μήνυμα για το μέλλον πρέπει να είναι αισιόδοξο, παρά τις δυσκολίες. «Φέτος μάθαμε ότι ο μετασχηματισμός δεν είναι όσο αδύνατος, παρακινδυνευμένος ή δύσκολος φανταζόμασταν. Πρέπει να κάνουμε πράξη τα όσα μάθαμε, να καταλάβουμε ότι η τεχνολογία είναι το μέσο για να προχωρήσουμε μπροστά και να νικήσουμε την αβεβαιότητα. Είναι απαραίτητος ο χρηστοκεντρικός σχεδιασμός και η ανάλυση συμπεριφορικών δεδομένων, αλλά και η αναδόμηση των οργανισμών.» αναφέρεται στον πρόλογο που υπογράφει ο Φίλιππος Ζακόπουλος, Managing Partner του Found.ation.