Η επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στο υπουργείο υποδομών και μεταφορών μόνο συμβολικό χαρακτήρα δεν είχε, καθώς είναι σαφές ότι η κυβέρνηση έχει μπροστά της 25 μήνες - κατά δήλωση του ίδιου του πρωθυπουργού - ώστε σε αυτό το κομμάτι του κυβερνητικού έργου, η εικόνα να αλλάξει άρδην.
Η τραγωδία των Τεμπών και το μέγεθος των αντιδράσεων του τελευταίου μήνα, ανέδειξε το έλλειμμα που υπάρχει και αφορά από τους σιδηροδρόμους - το δίκτυο και την ασφάλεια - έως τις αστικές μεταφορές, οι οποίες συνεχίζουν να δυσκολεύουν σε καθημερινή βάση εκατομμύρια πολίτες. Επιλέγοντας δύο νέα πρόσωπα να αναλάβουν την ηγεσία του υπουργείου υποδομών και μεταφορών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης παίρνει το ρίσκο και ταυτόχρονα δίνει την ευκαιρία να ξεκινήσει από την αρχή η δουλειά, που απαιτείται, με σαφή εντολή σύντομα και στοχευμένα να υπάρξουν απτά έργα, που θα αλλάζουν τη συνολική εικόνα.
Οι υποδομές και οι μεταφορές αποτελούν για την κυβέρνηση έναν χώρο, στον οποίο αντανακλούν, όπως επισημαίνουν, οι παθογένειες του «βαθέος κράτους». Στο κυβερνητικό επιτελείο αναγνωρίζουν ότι μπορεί να έχουν γίνει βήματα, ωστόσο χρειάζεται να γίνουν περισσότερα και αναδεικνύουν την ανασυγκρότηση του ΟΣΕ σε ένα από τα ειδικά projects της κυβέρνησης.
Οι βασικοί άξονες αυτού του σχεδίου αφορούν σε επενδύσεις στη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας - Θεσσαλονίκης, με όλα τα συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης και αυτόματης επιτήρησης να βρίσκονται εν πλήρη λειτουργία και την οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτηρίζει ως έργα εθνικής προτεραιότητας τα έργα του υπουργείου υποδομών και μεταφορών, θέτοντας ως χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή τους το 2027.
Για τους σιδηροδρόμους, άμεσης προτεραιότητας είναι πλέον η εντατικοποίηση των έργων αποκατάστασης των ζημιών από τον «Daniel», που θα ξεκινήσουν τους επόμενους δύο μήνες, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, κυρίως στη γραμμή κορμού Αθήνας-Θεσσαλονίκης, τόσο με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, όσο και με καινούργιο τροχαίο υλικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρωθυπουργός προανήγγειλε ουσιαστικά γρήγορες διαδικασίες, που θα ξεπερνούν τις καθυστερήσεις και τις αργές διαδικασίες, που συνήθως υπάρχουν, λέγοντας ότι «θα απαιτηθεί να κινηθούμε με διαδικασίες, ενδεχομένως οι οποίες να είναι ξένες προς τις συνήθεις διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, φτάνοντας στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου».
Η συζήτηση για διαδικασίες fast track έχει ανοίξει εδώ και καιρό, υποδείχθηκε, όμως, ως μονόδρομος μετά το κλίμα των τελευταίων εβδομάδων, με τον κ. Μητσοτάκη να δηλώνει ότι «αυτό έχουν την απαίτηση οι πολίτες να κάνουμε και αυτό πρέπει να κάνουμε». Το επόμενο διάστημα αναμένεται να πάρουν την κοινοβουλευτική οδό νομοθετικές ρυθμίσεις, αλλά και να ανακοινωθεί ένα συγκροτημένο συνολικό πλάνο με τα χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων στους σιδηροδρόμους.
Μετά τους σιδηροδρόμους, το βάρος για την κυβέρνηση και το υπουργείο μεταφορών, πέφτει στη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών. Τον Απρίλιο θα παρουσιαστεί το συνολικό πλάνο για τα μέσα μεταφοράς στην Αττική - ΗΣΑΠ, Μετρό και λεωφορεία - ενώ στον σχεδιασμό περιλαμβάνονται ο εκσυγχρονισμός του στόλου των αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με συνολικά 1.076 νέα, ασφαλή και φιλικά στο περιβάλλον λεωφορεία στην Αττική έως το 2027, αλλά και με την προσθήκη νέων οδηγών, ώστε να αυξηθεί η συχνότητα των δρομολογίων. Παρεμβάσεις προγραμματίζονται και στο μετρό, με την αναβάθμιση των συρμών της Γραμμής 1, 2 και 3. Το σύνολο των παρεμβάσεων έχει ως ορόσημο το 2027, ώστε να υπάρχει μια διαφορετική εικόνα και καθημερινότητα, ορατή στους πολίτες της Αττικής.
Στην ατζέντα του υπουργείου και μια σειρά έργων, με στόχο τη διευκόλυνση των μεταφορών, όπως ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας-Πύργου, όπου το μεγαλύτερο τμήμα προγραμματίζεται να παραδοθεί εντός του καλοκαιριού και η ολοκλήρωσή του τοποθετείται μέχρι τα τέλη του χρόνου, η ολοκλήρωση του Ε65 στο βόρειο τμήμα του, από την Καλαμπάκα μέχρι τη σύνδεση με την Εγνατία Οδό εντός του 2026, το Flyover της Θεσσαλονίκης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης στα μέσα του 2027, η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, με πέντε νέους σταθμούς έως το τέλος του χρόνου, αλλά και ο Βόρειος Οδικός Άξονας στην Κρήτη, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και οι πόροι πρέπει να απορροφηθούν έως το καλοκαίρι του 2026. Επί τάπητος βρίσκεται και η δημιουργία ενός νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, κυρίως τη στιγμή, που τα θανατηφόρα τροχαία, κυρίως εντός αστικών κέντρων, φαίνεται να αυξάνονται.
Το κεφάλαιο μεταφορές αξιολογείται πλέον από το Μέγαρο Μαξίμου, παράλληλα με αυτό της οικονομίας, καθώς και τα δύο έχουν άμεση αντανάκλαση στην καθημερινότητα και τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών. Χθες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, πρόταξε τον στόχο «το αποτύπωμα της θετικής μακροοικονομικής πορείας της οικονομίας να το αισθανθούν πιο έντονα και οι συμπολίτες μας», αλλά και του πλήρους σεβασμού στους δημοσιονομικούς στόχους της χώρας.