Αντίστροφα μετρά η Θεσσαλονίκη για την έναρξη της λειτουργίας του πολύπαθου μέσου σταθερής τροχιάς μετά την αναμονή δεκαετιών, αντιδράσεις, προσφυγές και μια σειρά ζητημάτων που έφεραν καθυστερήσεις στην κατασκευή του έργου.
Τα... ψέματα τέλειωσαν και το μετρό μπαίνει επιτέλους στις ράγες «του Αγίου Ανδρέα», την ημέρα που είχε θέσει ως τελευταίο ορόσημο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Μάλιστα, αμέσως μετά τα εγκαίνια, το μεσημέρι του Σαββάτου 30 Νοεμβρίου στο Αμαξοστάσιο Πυλαίας και το συμβολικό… πάτημα του κουμπιού λειτουργίας του πρώτου συρμού από τον πρωθυπουργό, το μετρό θα δοθεί για χρήση στο επιβατικό κοινό και μάλιστα δωρεάν για μερικές μέρες, για «ένα επαρκές χρονικό διάστημα», όπως είπε χαρακτηριστικά σήμερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας σε δημοσιογράφους οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να επιβιβαστούν σε έναν από τους ολοκαίνουργιους συρμούς και να κάνουν τη διαδρομή από το Αμαξοστάσιο της Πυλαίας μέχρι τον τερματικό στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, με ενδιάμεση στάση στον σταθμό Βενιζέλου.
Και μετρό και αρχαία
Το απόγευμα της Παρασκευής 29/11 θα παρουσιαστεί στον πρωθυπουργό ο πλήρως κατασκευασμένος Σταθμός Βενιζέλου όπου έχει ήδη ολοκληρωθεί η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Την ίδια μέρα θα φτάσουν στη Θεσσαλονίκη για να δώσουν το «παρών» στα εγκαίνια του μετρό και οι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών της Γερμανίας, της Κύπρου και της Σλοβακίας οι οποίοι έχουν ήδη απαντήσει θετικά στη σχετική πρόσκληση του κ Σταϊκούρα.
Το «μυαλό» και η «καρδιά» του μετρό
Αυτήν τη στιγμή μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές ώστε να είναι όλα... γυαλισμένα και έτοιμα στους σταθμούς της βασικής γραμμής, ενώ σε πλήρη λειτουργία είναι το υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου του μετρό που θα λαμβάνει πληροφορίες από κάθε συρμό όχι μία, ούτε δύο, αλλά δέκα φορές το δευτερόλεπτο, ενώ συνεχής θα είναι η αλληλεπίδραση και με τα υπόλοιπα τρένα για τη ρύθμιση των μεταξύ τους αποστάσεων διασφαλίζοντας έτσι στο ύψιστο επίπεδο την ασφάλεια. Η «καρδιά» και το «μυαλό» του μετρό θα ελέγχει διαρκώς τα δρομολόγια και θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τις αναχωρήσεις και τις αφίξεις στους σταθμούς.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι κατηγοριοποιημένο στα ανώτερα επίπεδα αυτοματισμού και ασφάλειας. Γι' αυτό άλλωστε, σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιο για τις Υποδομές, Νίκο Ταχιάο, οι πιθανότητες ενός δυστυχήματος είναι ένα στα 11.500 έως 15.000 (!) χρόνια, ενώ η γερμανική TUV, η οποία λειτουργεί ως ανεξάρτητος ελεγκτής - πιστοποιητής, αναμένεται να δώσει το «πράσινο φως» για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του μετρό, στις 25 Νοεμβρίου.
Ο τερματικός σταθμός «Νέα Ελβετία»
Παράλληλα πυρετωδώς δουλεύουν τα συνεργεία για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου στον τερματικό σταθμό Νέα Ελβετία του μετρό, ώστε να υπάρχει επαρκής πρόσβαση στον σταθμό για τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ. Ο σταθμός -ο οποίος θα υποστηρίξει και την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών- δεν θα είναι έτοιμος στο σύνολό του στις 30 Νοεμβρίου, ημέρα των εγκαινίων του μετρό, αλλά θα ολοκληρωθεί έως το τέλος Δεκεμβρίου.
Και αυτό διότι, όπως εξήγησε σήμερα ο κ. Ταχιάος, μόλις πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η διαδικασία των απαλλοτριώσεων για τη διάνοιξη του βόρειου τμήματος της οδού Ψελλού. Ωστόσο, όπως διαβεβαίωσε ο ίδιος, θα υπάρχει πρόσβαση από τη νότια είσοδο (από τη Μουδανιών), ενώ όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες τα λεωφορεία θα μπαίνουν κανονικά από την οδό Παπαναστασίου. Αναφερόμενος στο εντυπωσιακό συγκοινωνιακό hub που δημιουργείται στη Νέα Ελβετία ο κ. Ταχιάος έκανε λόγο για ένα σημαντικό έργο, το οποίο κόστισε συνολικά 35 εκατ. ευρώ.
9,6 χλμ σε 17 λεπτά
Το μετρό Θεσσαλονίκης θα μπορεί να εξυπηρετεί καθημερινά 254.000 επιβάτες, ενώ η διάρκεια του δρομολογίου -για τα 9,6 χλμ της βασικής γραμμής, από τη Νέα Ελβετία μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό- θα είναι 17 λεπτά.
Στόχος είναι να μετακινούνται 18.000 επιβάτες, ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ έχει υπολογισθεί ότι η λειτουργία του Μετρό θα βγάλει εκτός κέντρου πόλης 50.000-60.000 αυτοκίνητα.
Ο κ. Σταϊκούρας έκανε λόγο για ένα εμβληματικό έργο και επανέλαβε ότι το κόστος για το Μετρό Θεσσαλονίκης, μαζί με την επέκταση προς Καλαμαριά, που θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει τέλος του 2025, ανήλθε στο ποσό των 3 δισ. ευρώ. Κατά την αρχαιολογική έρευνα, ανασύρθηκαν 300.000 ευρήματα, πολλά από τα οποία θα εκτεθούν σε σταθμούς – μουσεία, ενώ σημαντικό μέρος θα εκτίθεται στο μουσείο που θα κατασκευαστεί μεταξύ των σταθμών Συντριβάνι και Πανεπιστήμιο.
Η σημερινή ξενάγηση των δημοσιογράφων με τον συρμό νούμερο «13» -όσοι και οι σταθμοί που θα λειτουργήσουν στη βασική γραμμή- έγινε από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τη διοίκηση της «Ελληνικό Μετρό ΑΕ» και τον CEO της εταιρείας - λειτουργού του μετρό, της «ΤΗΕΜΑ ΑΕ».