Στην αξιολόγηση που έχει ξεκινήσει στα σχολεία αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, μιλώντας στον ΣΚΑΪ. Υπογράμμισε πως στόχος της αξιολόγησης είναι η βελτίωση και ότι, για πρώτη φορά, υπάρχουν δεδομένα για το πού βαδίζει η εκπαίδευση στα σχολεία. Η κ. Κεραμέως πρόσθεσε πως για τη μονιμοποίηση είναι υποχρεωτική πλέον η αξιολόγηση.
Η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «εποπτεύουμε συνολικά τα σχολεία της χώρας» και πως η αξιολόγηση κινείται σε τρία επίπεδα:
1) Η αξιολόγηση σχολικής μονάδας. Όπως είπε η κ. Κεραμέως, ξεκίνησε πριν 1,5 χρόνο με σφοδρότατες αντιδράσεις. «Κινηθήκαμε νομικά γιατί κήρυξαν οι συνδικαλιστικές ενώσεις αποχή διαρκείας, σαν να λένε 'δεν μας αρέσει ο νόμος, δεν τον εφαρμόζουμε', αλλά αυτή η κυβέρνηση διακρίνεται γιατί ψηφίζει νόμους και τους εφαρμόζει», ανέφερε, σημειώνοντας πως φέτος είναι η 2η χρονιά που γίνεται.
2) Αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος. Η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «σαράντα χρόνια στη χώρα, χαράσσουμε εκπαιδευτική πολιτική χωρίς να ξέρουμε πού πάμε καλά και που δεν πάμε καλά. Χωρίς να έχουμε δεδομένα. Είναι σαν να πηγαίνεις στον γιατρό και να του λες δε νιώθω καλά και να σου λέει θα σου γράψω φάρμακα. Θα σου γράψει φάρμακα χωρίς να σου κάνει την εξέταση;», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Πρόσθεσε πως πλέον κάθε χρόνο αξιολογούμε το σύστημα και βλέπουμε πού τα πάμε καλά και πού όχι και επικεντρώνουμε στη βελτίωσή του. Ανέφερε ότι και σε αυτό το επίπεδο το μέτρο εφαρμόζεται για 2ο χρόνο.
Η κ. Κεραμέως είπε ότι στο Δημοτικό τα πάμε πολύ καλύτερα και στο Γυμνάσιο έχουμε μια κάμψη. «Άρα πρέπει να επικεντρώσουμε εκεί. Υπάρχει πρόβλημα και στην κατανόηση κειμένου, και στα μαθηματικά και στην ορθογραφία», ανέφερε.
3) Αξιολόγηση εκπαιδευτικών. «Είχα πει ότι θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο. Έχει να γίνει από 1982, δηλαδή 41 ολόκληρα χρόνια. Από τότε έγιναν προσπάθειες αλλά με οριζόντιο τρόπο δεν ξεκίνησε. Τι αξιολογούμε;», σημείωσε και είπε ότι κινείται σε δύο βασικούς άξονες:
- Το επιστημονικό κομμάτι, δίνοντας ως παράδειγμα «Τα μαθηματικά που διδάσκω είναι σωστά; Είναι πλήρη; Φτάνει αυτό; Όχι».
- Τη Μεταδοτικότητα. «Μπορεί να είμαι το καλύτερο μυαλό αλλά να υπολείπομαι σε μεταδοτικότητα, να μην μπορώ να μεταλαμπαδεύσω γνώσεις και δεξιότητες. Γιατί ένας δάσκαλος πρέπει να τα κάνει και τα δύο», όπως είπε.
Η υπουργός Παιδείας ανέφερε πως, αν κάποιος αξιολογηθεί θετικά παίρνει μόρια και μπορεί να ανέβει στη βαθμίδα, να γίνει διευθυντής σχολείου, διευθυντής εκπαίδευσης κ.λπ., κάτι που σημαίνει και μισθολογική άνοδο. Αν κάποιος δεν αξιολογηθεί σωστά, προβλέπεται υποχρεωτική επιμόρφωση, ενώ αξιολογούνται όλοι, ακόμα και οι διευθυντές και αν κριθεί ότι δεν είναι επαρκείς, μπορεί να απομακρυνθούν.
«Στόχος της αξιολόγησης είναι η βελτίωση» σημείωσε χαρακτηριστικά η κ. Κεραμέως, προσθέτοντας πως για τη μονιμοποίηση είναι υποχρεωτική πλέον η αξιολόγηση.
Γνωστοποίησε ότι, μέχρι στιγμής έχει γίνει αξιολόγηση περίπου στα μισά σχολεία, σε 6.000 από τα 13.000 που υπάρχουν και πως η εξέταση γίνεται στο τέλος του Δημοτικού και του Γυμνασίου, οπότε βλέπεις την εξέλιξη των μαθητών. Γίνεται δε οριζοντίως και «είναι η πρώτη φορά που έχουμε δεδομένα για το τι γίνεται στο σχολείο και δεν περιμένουμε τις πανελλαδικές στο τέλος του Λυκείου», όπως είπε.
«Είναι αναλυτικά και δημοσιευμένα ανά περιοχή στην ελληνική PISA και βλέπεις πως πάει κάθε περιοχή. Αυτό είναι η αφετηρία για να χαράξεις πολιτική. Για να δεις που υπάρχει πρόβλημα», πρόσθεσε.
Η κ. Κεραμέως ανέφερε ότι στα σχολεία που υπάρχει πρόβλημα μετά την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ενσωματώνονται προγράμματα σπουδών σε όλα τα μαθήματα - νέα ύλη- μετά από 20 χρόνια ενώ ενσωματώνονται και οι παρατηρήσεις αυτές από την ελληνική PISA.
«Σχεδόν 4 χρόνια μετά την έναρξη της θητείας μου, είμαι πολύ πιο αισιόδοξη για το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης. Εργαστήρια δεξιοτήτων, νέο μάθημα που εστιάζει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, με θεματικές όπως η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η κλιματική αλλαγή, ο σεβασμός στον άλλον κλπ», είπε χαρακτηριστικά.
Κατέληξε λέγοντας ότι «κάναμε επιμόρφωση τον Ιούλιο μετά από δύσκολη χρονιά Covid και ήταν προαιρετική. Είχαμε συμμετοχή 99,7% σε έναν μήνα που υποτίθεται είναι μήνας διακοπών. Αυτό δείχνει ότι οι εκπαιδευτικοί μας είχαν δίψα για μάθηση. Είχαν ένα πάγιο αίτημα και είχαν δίκιο, ότι η πολιτεία δεν τους επιμορφώνει. Τώρα έρχεται η πολιτεία και τους επιμορφώνει. Αυτό είναι το καθήκον μας».