Του Απόστολου Χονδρόπουλου
Ο Κώστας Καραμανλής μιλούσε το 2007 για "απελευθέρωση των δυνατοτήτων της Παιδείας, με βασική προτεραιότητα την
αναβάθμιση της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης".
Ο Αντώνης Σαμαράς, τον Δεκέμβριο του 2014, για "θωράκιση, ακόμη περισσότερο, θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου, όπως είναι τα δικαιώματα που αφορούν την Παιδεία, την Ιδιοκτησία και το Περιβάλλον".
Στο πρόσφατο προσχέδιο των εννέα προτάσεων της ΝΔ για την συνταγματική αναθεώρηση γίνεται λόγος για "κατάργηση του μονοπωλίου της Ανώτατης Δημόσιας Εκπαίδευσης".
Κοινή συνισταμένη των εν λόγω τοποθετήσεων της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε τρεις διαφορετικές περιόδους και με τρεις διαφορετικές ηγεσίες αποτελεί η αναγκαιότητα αναθεώρησης του άρθρου 16 ώστε να δοθεί η δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών Πανεπιστημίων,
Πρόκειται επί της ουσίας για ένα από τα άρθρα που έρχεται στο νου όταν ο κ. Μητσοτάκης προτείνει στον Αλέξη Τσίπρα αλληλοϋποστήριξη από ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ των προτάσεων του κάθε κόμματος για τον καθορισμό των αναθεωρητέων άρθρων του Συντάγματος. Με μία τέτοια ευρύτερη συναίνεση στην παρούσα Βουλή θα υπάρξουν οι 180 ψήφοι στους οποίους προσβλέπει η ΝΔ ώστε να καταστεί δυνατόν να αλλάξει με απλή πλειοψηφία και το "άρθρο 16" από την επόμενη Βουλή. Εκεί όπου θεωρεί βέβαιο πως θα πλειοψηφεί η ίδια και θα έχει την δυνατότητα να βάλει την δική της σφραγίδα, με τη δική της συνταγματική πρόταση που στο μεταξύ θα έχει εγκριθεί από το εκλογικό σώμα, στο νέο καταστατικό χάρτη με τον οποίο θα σηματοδοτηθεί η μετάβαση της χώρας στη νέα μεταπολίτευση και στη μετα-Μνημόνιο εποχή.
Τα.ιδιωτικά Πανεπιστήμια συνιστούν μείζον ζήτημα για τη ΝΔ ως παράμετρος μίας ευρύτερης οπτικής για τα θέματα της Παιδείας, που είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από εκείνη του ΣΥΡΙΖΑ . Και εάν η ανατροφοδότηση της κρίσης από το υφεσιακό πισωγύρισμα των τελευταίων 17 μηνών δεν κρατούσε την οικονομία στην κορυφή της πολιτικής αντιπαράθεσης, είναι βέβαιο ότι στο επίκεντρο της αντιπολιτευτικής τακτικής της ΝΔ θα βρισκόταν σήμερα με ακόμη μεγαλύτερη συχνότητα και ένταση η Παιδεία.
Ο λόγος; Πρόκειται για κατεξοχήν πεδίο όπου, σύμφωνα με τη ΝΔ, οι "αριστερές ιδεοληψίες" συναντούν μία νοοτροπία "μετριότητας", με αποτέλεσμα ένα πνεύμα "συστηματικού εξισωτισμού προς τα κάτω" στον πλέον ευαίσθητο τομέα της ελληνικής κοινωνίας.
Στη ΝΔ δεν κρύβουν μάλιστα την ανησυχία ότι η Παιδεία θα αποτελεί πεδίο διαρκούς εφαρμογής "ιδεοληπτικών αριστερών πολιτικών" που υπακούουν στη λογική της γνωστής φράσης περί "αριστείας" και "ρετσινιάς".
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που σε ανύποπτο χρόνο είχε μιλήσει για "αριστερά γονίδια που εκφράζονται με όλη τους την ένταση στον νευραλγικό χώρο της Παιδείας", προειδοποιώντας πως θα βρουν απέναντι τη ΝΔ, αντιτείνει πως "η αριστεία στην Παιδεία είναι στο επίκεντρο της πολιτικής πρότασης της ΝΔ". Και προσθέτει πως "μόνο μία υψηλού επιπέδου Παιδεία για όλους μπορεί να εγγυηθεί κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα ευκαιριών για κάθε ελληνόπουλο"
Στο υπό επεξεργασία πρόγραμμα του κόμματος η "Αριστεία" συνιστά ευρύτερη θεματική ενότητα, η οποία περιλαμβάνει όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης, τον Αθλητισμό, τον Πολιτισμό και την Έρευνα
Οι εκ διαμέτρου αντίθετες προσεγγίσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε σχέση με την αντίληψη της σημερινής κυβέρνησης, δεν αφορούν μόνο στην θέση για ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων, αλλά σχετίζονται και με την ανάγκη διασύνδεσης Πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας.
"Στη δική μας αντίληψη Παιδεία και αγορά συμβαδίζουν και αυτόν τον αμφίδρομο δεσμό εμείς θα τον ενισχύσουμε", δήλωνε ευθέως ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε πρόσφατη ομιλία, ενώ και οι πρώτες προγραμματικές προτάσεις της ΝΔ στην Παιδεία καταδεικνύουν τον σαφή προσανατολισμό, προβλέποντας, μεταξύ άλλων, και την εισαγωγή της επιχειρηματικότητας στα σχολεία. Με το σκεπτικό, όπως τονίζεται, πως "η εξοικείωση με την έννοια της επιχειρηματικότητας στην Εκπαίδευση μέσω σύγχρονης διδακτικής προσέγγισης είναι μεγάλης σημασίας για το μέλλον των νέων ανθρώπων".