Δείχνουν οι δημοσκοπήσεις ότι η κυβέρνηση εμφανίζει σοβαρή υστέρηση στη «σχέση» της με το μεγαλύτερο κομμάτι των νέων, και σκέφτονται στην Κουμουνδούρου ότι έχουν τεράστια ευκαιρία να προσεγγίσουν αυτή την προνομιακή δεξαμενή. Σκέψη σωστή. Η οποία όμως θα πρέπει να μεταφραστεί σε ανάλυση, στρατηγική και πολιτική πρόταση.
Πώς μπορεί να τα κάνουν αυτά στον ΣΥΡΙΖΑ όταν αντιλαμβάνονται τη νέα γενιά με τον μουχλιασμένο όρο «νεολαία» και την προσεγγίζουν με ατάκες φιναλίστ καλλιστείων «για μια κοινωνία όπου ο καθένας μπορεί να έχει όνειρα, φιλοδοξίες και στόχους» και ξέχειλο λαϊκισμό στις ρίμες ενός ράπερ;
Νεολαία, διαδήλωση, εργασιακός μεσαίωνας, αποκλεισμός 30.000 από τα πανεπιστήμια, ξύλο στην Νέα Σμύρνη, πανεπιστημιακή αστυνομία και από το μπλέντερ του Μυθριδάτη κατευθείαν στο στόμα του Νίκου Φίλη. « Όταν η ογκούμενη δυσαρέσκεια της νεολαίας γίνεται διαδήλωση αλλά και τραγούδι τότε αρχίζουν να ακούγονται πιο δυνατά τα όργανα της αμφισβήτησης και της απόρριψης για την κυβέρνηση. Οι ήχοι και οι στίχοι από τη μουσική δημιουργία του ράπερ Μιθριδάτη, ακούγονται παντού. Τον ακούει άραγε η κυβέρνηση;» διερωτάται στο fb ο κ. Νίκος Φίλης.
Ούτε το Μαξίμου ούτε η Κουμουνδούρου έχουν να μάθουν κάτι για τους νέους ακούγοντας τον Μιθριδάτη και ο ένας τον άλλον.
Ίσως μια προσεκτική μελέτη της έρευνας που έκανε πρόσφατα η ΚΑΠΑ RESEARCH στους νέους Έλληνες 17-39 ετών να βοηθήσει κυβέρνηση και αντιπολίτευση να μάθει τη γενιά των νέων ανθρώπων που έχουν γεννηθεί και μεγαλώνουν σε ένα ψηφιακό και διαδικτυωμένο μέλλον.
Στη μεγάλη έρευνα με τίτλο η «Η Ταυτότητα της Νέας Γενιάς» η KAΠΑ RESEARCE συστήνει ξανά στην πολιτική τάξη της χώρας και στις μεγαλύτερες γενιές τη γενιά Υ (25-39) και την ακόμη νεότερη γενιά Ζ (17-24).
Τα χαρακτηριστικά τους:
- (digitalnatives) γεννημένοι και μεγαλωμένοι στο διαδίκτυο
- είναι «η τάξη των δύο κρίσεων», της οικονομικής κατά τη δεκαετία του 2010 και της πανδημίας Covid-19 σήμερα.
- Οι γενιές Υ και Ζ είναι οι γενιές της διαφορετικότητας. Γεννήθηκαν με την κατάρρευση του διπολικού κόσμου, τις μετακινήσεις πληθυσμών από την Ανατολή, την ελεύθερη διακίνηση των πολιτών της ΕΕ και τη συνύπαρξη με άλλες εθνικότητες και φυλές.
Κυνικοί και αισιόδοξοι
Η έρευνα αυτή είναι μια συγκλονιστική αξονική τομογραφία της νέας γενιάς που αν και είναι πεπεισμένη ότι θα ζήσει χειρότερα από τους γονείς της (78%) ταυτίζει το μέλλον με τη δυνατότητα να κάνουν νέα πράγματα και όχι να χάσουν αυτά που έχουν. Αυτό το πιστεύουν 8 στους 10 (81%) . Διαθέτει θερμά συναισθήματα για την Ελλάδα ως «ιδέα».
Πιστεύει ότι η χώρα είναι καλό μέρος για να ζει κανείς ( 51%) διαθέτει εθνική περηφάνεια (65%). Οι γενιές Υ/Ζ δεν αισθάνονται ότι υπολείπονται και δεν έχουν το σύμπλεγμα κατωτερότητας απέναντι στην υπόλοιπη Ευρώπη που είχαν οι προηγούμενες γενιές, στέκονται κριτικά και απορριπτικά στην παρούσα μορφή της ΕΕ αλλά δεν είναι ευτυχείς που το σχέδιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης έχει εξοκείλει.
Αισιοδοξούν ότι παρά την προβληματική διαχείριση της πανδημίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το Ταμείου ανάκαμψης ( αποδοχή 70%) θα οδηγήσει σε ψηφιακό μετασχηματισμό, πράσινη οικονομία , βελτίωση της κοινωνικής συνοχής, της δημόσιας υγείας και της υποστήριξης των νέων.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας: « Οι πιο μορφωμένες ελληνικές γενιές ταλαντεύονται μεταξύ οικονομικής δυσπραγίας και κλεμμένης ενηλικίωσης, τεχνολογίας και ανθρωπισμού, πατριωτισμού (είμαι Έλληνας - 41%) και κοσμοπολιτισμού (είμαι πολίτης του κόσμου - 31%).
Είναι καλύτερα προετοιμασμένες για τον κόσμο που θα αναδειχθεί όταν περάσει η πανδημία – όπου θα επικρατήσει η τηλεργασία, το ψηφιακό κράτος, η ατομική ευθύνη, η επιστημονική πρόοδος από τη μια, η οικονομική κρίση, τα fake news, οι περιορισμοί των ατομικών ελευθεριών και η αυταρχικότητα - αλλά και για τις αλλαγές που θα επέλθουν στη χώρα.
Ο ευρωσκεπτικισμός τους δεν είναι αντιδραστικός, είναι μεταρρυθμιστικός.
Διαθέτοντας όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά και έχοντας εισπράξει τη διάψευση δυο ψευδαισθήσεων, της πλαστής ευημερίας και της τιμωρίας του συστήματος από τα άκρα, η γενιά των 17-39 απομακρύνθηκε από τις ακραίες προσεγγίσεις και θέσεις και την εκδικητική διάθεση.
Ο πολιτικός τους κυνισμός είναι υψηλός αλλά όπως προκύπτει στην έρευνα προσεγγίζουν το πολιτικό σύστημα από το κοινωνικό και φιλελεύθερο κέντρο και βλέπουν ως λύση όχι την «καταστροφή» του και των φορέων του (κομμάτων) αλλά τον εκσυγχρονισμό τους.
Μορφωμένη, κοσμοπολίτικη, φιλελεύθερη, ανεκτική, με ελληνική συνείδηση, ευρωπαϊκή ταυτότητα , ψηφιακή αυτοπεποίθηση και κοινωνική συναίσθηση η νέα γενιά δεν περιμένει από τα αντάρτικα στα βουνά και στις νότες να προσδιοριστεί και να προσδιορίσει το μέλλον της.