«Η χώρα παλεύει όλα αυτά τα χρόνια κάτω από πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες. Με λάθη, με αδυναμίες αλλά με κεντρικό στόχο να βγει η χώρα από την κρίση. Είμαστε σε ένα κομβικό σημείο. Βέβαια στην πολιτική όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Ας κάνουμε λίγη υπομονή για να δούμε τις συνέπειες όλης αυτής της προσπάθειας. Και βέβαια, όλοι κρινόμαστε», σημείωσε μεταξύ άλλων ο Παναγιώτης Κουρουμπλής στην ΕΡΤ σήμερα.
Για την επαναθεσμοποίηση
Από το 2000 έχουν ξοδευτεί από ευρωπαϊκά προγράμματα 7 δισ. ευρώ. Αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς και όσες φορές το έχω πει, δεν βρέθηκε κάποιος να αντιλέξει. Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας ήταν σχεδόν μηδαμινό. Αν η χώρα, αν είχε οργανωθεί μηχανογραφικά, ίσως θα είχε προλάβει και οι πολιτικοί θα είχαν απαλλαγεί από τις κατηγορίες περί διαφθοράς. Γιατί δεν σημαίνει ότι πάντα οι πολιτικοί ήταν μέσα στην λογική της διαφθοράς. Από κάτω το σύστημα δούλευε με την δική του λογική. Έχουμε λοιπόν μια χώρα η οποία είναι αμηχανογράφητη ουσιαστικά.
Η προσπάθεια που κάνουμε όλο αυτό τον καιρό που είμαι στο υπουργείο, είναι να εκκαθαρίσουμε το Μητρώο, το Ληξιαρχείο, το Εθνικό Δημοτολόγιο και τον Οκτώβριο –γιατί εγώ θέλω να είμαι σαφής, με συγκεκριμένες ημερομηνίες - θα έχουμε ολοκληρώσει το λεγόμενο «Μητρώο Πολιτών». Με βάση αυτό το Μητρώο θα διαλειτουργήσουν όλες οι βάσεις δεδομένων, μικρές και μεγάλες, πχ το ΑΜΚΑ, το ΑΦΜ κλπ. Μιλάμε για 11 εκατ. πιστοποιητικά και βεβαιώσεις που κυκλοφορούν έγχαρτα. Για παράδειγμα, φέτος ο γονιός δεν θα πάει στο Δημοτολόγιο να πάρει το πιστοποιητικό και μετά να πάει στο σχολείο να υποβάλει αίτηση για να γράψει το παιδί του στο σχολείο. Φέτος, θα πάει στο σχολείο και εκεί θα βρουν ηλεκτρονικά τα στοιχεία του παιδιού.
Θα δίνει εντολές ο πολίτης και οίκοθεν να γίνεται η διαδικασία αυτή.
Τα ΚΕΠ θα έχουν έναν ρόλο μέχρι που να πάψει να είναι τόσο αναγκαίος. Η τεχνολογία εξελίσσεται και την παρακολουθείς. Και οι υπηρεσίες που έχεις δημιουργήσει κατά καιρούς για να λύσεις τρέχοντα προβλήματα, ενδεχομένως ξεπερνιούνται. Όταν όλα αυτά μπορείς να τα κάνεις από το σπίτι σου να δίνεις αυτές τις εντολές…
Εκείνο που πραγματικά δεν μπορεί να δικαιολογηθεί είναι το γιατί η χώρα, εφόσον ξόδεψε τόσα πολλά λεφτά, δεν μπόρεσε να λύσει αυτά τα ζητήματα. Θα είχε προλάβει πάρα πολλές σπατάλες, π.χ. στο φάρμακο, σε πολλούς τομείς.
Τα χρήματα δεν πήγαν εκεί που πρέπει. Ας πούμε η κωδικοποίηση της νομοθεσίας ήθελε μεγάλη φιλοσοφία; Δεν ξέρουμε όλοι ότι η πολυνομία μαζί με την γραφειοκρατία είναι δύο σιαμαίες αδελφές που στραγγαλίζουν κάθε δημιουργική προσπάθεια;
Για το κτίριο του Υπ. Υγείας στην Κηφισίας
Ο προκάτοχός μου υπουργός ο κ. Κακλαμάνης την ξέρει την ιστορία. Υπάρχει ένα κτίριο, στην λ. Κηφισίας, 32.000 τ.μ. που ανήκει στο υπ. Υγείας. Κάποια στιγμή μετεφέρθη το ιδιοκτησιακό του καθεστώς στο ΤΑΙΠΕΔ και από εκεί πουλήθηκε σε κάποια εταιρεία με τη δέσμευση ότι θα είναι νοικιασμένο για 20 χρόνια. Το ποσό του ενοικίου είναι 4 εκατ. ευρώ ετησίως με υποχρεωτική προσαύξηση κάθε χρόνο και με τρίμηνη προκαταβολή των ενοικίων. Δηλαδή πριν καν λειτουργήσει η οποία υπηρεσία θα πληρώνεται η προκαταβολή.
Εκεί στεγάζονταν ο ΕΟΠΥΥ για κάποιο διάσημα και έμεινε το ΕΚΕΠΥ. Μια υπηρεσία 15-20 ανθρώπων. Το εκπληκτικό της ιστορίας είναι ότι το μισό είναι γιαπί. Από τα 32.000 τ.μ τα 15-16.000 τ.μ. είναι γιαπί και παρελήφθη ως λειτουργόν, δηλαδή ότι είχε λειτουργική ικανότητα. Δηλαδή πληρώνονται 4 εκατ. ευρώ το χρόνο, γιατί θεωρείται λειτουργικό. Ποτέ όμως δεν παρέλαβα ως υπουργός Υγείας, πρωτόκολλο παραλαβής. Και όσες φορές ετέθη το ερώτημα, δεν πήρα από πουθενά καμία απάντηση.
Αυτοδιοίκηση
Η σχέση που έχουμε εμπεδώσει με τους θεσμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στηρίζεται σε αμοιβαία εμπιστοσύνη. Είναι ένας χώρος που όλοι ξέρουμε ότι λειτουργεί με συνεννόηση.
Για τον Καλλικράτη
Το χωροταξικό δεν είναι το πρωτεύον. Υπάρχουν προβλήματα, αλλά θα ήταν λάθος να ανοίξουμε το χωροταξικό γιατί ξέρετε στην Ελλάδα ενδημεί ακόμη η λογική του τοπικισμού σε υψηλό βαθμό.
Χρειαζόμαστε ένα πολυεπίπεδο κράτος με επιτελικό ρόλο με αποκεντρωμένες αρμοδιότητες αλλά και πόρους. Και βέβαια και εδώ θα δοκιμαστεί και η δική μας κυβέρνηση. Γιατί προσπάθειες καλές και φιλόδοξες, έγιναν και άλλες φορές και με τον Καλλικράτη και με τον Καποδίστρια. Αλλά μόλις έρχονταν η ώρα να μεταφερθούν και πόροι, πάντοτε η κεντρική εξουσία έπασχε από έναν πολιτικό αυτισμό, δεν ήθελε να χάσει μέρος της διαχειριστικής της δυνατότητας. Εδώ θα κριθεί και η σημερινή κυβέρνηση, αν αντέξει αυτόν τον πειρασμό.
Εκλογικός νόμος
Πρέπει να σημειώσω ότι όλα αυτά είναι σκέψεις δικές μου. Δεν έχουν γίνει ακόμη θέσεις της κυβέρνησης ούτε του κόμματος. Θα συζητηθούν και στο κόμμα και στην κυβέρνηση και τότε θα έχουμε την επίσημη θέση. Εγώ έχω την πρόταση ως αρμόδιος υπουργός, θα την θέσω υπόψιν του κόμματος και της κυβέρνησης, θα δω και τις απόψεις των άλλων κομμάτων στο πλαίσιο ενός δημοκρατικού διαλόγου και πιστεύω ότι θα πείσουμε αρκετούς.
Ο εκλογικός νόμος έχει 6 σημεία που θα είναι πάρα πολύ δύσκολο για οποιονδήποτε πολιτικά σκεπτόμενο να αρνηθεί την αναγκαιότητά τους μετά από όσα έχουν συμβεί στον δημόσιο βίο.
Περιφέρειες. Ποιο κόμμα εύκολα να πάρει πάνω του την ευθύνη να αρνηθεί το σπάσιμο των μεγάλων περιφερειών; Δεν είναι καθόλου απλό. Ξέρει η κοινωνία και ξέρουν και οι βουλευτές των δύο πρώην μεγάλων κομμάτων τι τραβούσαμε από τους «βαρόνους» των συγκεκριμένων χώρων. Διότι ότι όταν έλεγε ένας βουλευτής στον πρωθυπουργό «εγώ έχω 150.000 σταυρούς ήταν εντελώς διαφορετικό από το να του πει ένας βουλευτής π.χ. Αρτας ότι έχει 5.000 σταυρούς. Δηλαδή, με ό,τι ισχύει σήμερα, αποδυναμώνεται η ισοδυναμία της ψήφου. Άρα ένα ισχυρότατο επιχείρημα είναι η δυνατότητα να σπάσουμε τις μεγάλες περιφέρειες και να αποκαταστήσουμε μια δημοκρατική λειτουργία, την έννοια δηλαδή της ισοδυναμίας της ψήφου.
Εσωκομματική δημοκρατία
Αρνείται κανείς σοβαρός αναλυτής και πολιτικός ότι τα κόμματα έχουν μια λογική ηγεμονίας του αρχηγού; Και ότι αυτό πολλές φορές συντηρούσε μια παθογένεια στο δημόσιο βίο που επηρέαζε αρνητικά τα δημόσια πράγματα; Αρα λοιπόν πρέπει να πάμε σε μια λογική να λειτουργήσει η δημοκρατία στα κόμματα. Πάρα πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι και στη ΝΔ και στο ΠΑΣΟΚ και σε όλα τα κόμματα μένουν εκτός πολιτικής γιατί δεν θέλουν να βάλουν τον εαυτό τους σ' αυτή τη διαδικασία.
Αυτό συνδυάζεται με την ανατρεπόμενη λίστα. Εχει τη δυνατότητα να συγκροτήσει κανείς το ψηφοδέλτιο είτε μέσω λίστας είτε μέσω σταυρού. Ο πρώτος θα μπορεί να είναι με λίστα και οι υπόλοιποι με σταυρό. Και μάλιστα δίνεις την δυνατότητα στην κοινωνία να ανατρέψει ακόμη και την λίστα, αν πιάσει ένας από τους σταυροδοτούμενους ένα ποσοστό και πάνω.
Απλή αναλογική
Γιατί καταργείται η απλή αναλογική; Αφού λέμε ότι μπορούμε να πάμε σε απλή αναλογική σε πρώτη και δεύτερη κατανομή κανονικότατα και να υπάρχει ένα υπόλοιπο στην τρίτη κατανομή. Αν η κοινωνία δώσει σε ένα κόμμα ή σε ένα συνασπισμό κομμάτων – γιατί και εδώ κάνουμε μια καινοτομία, δίνουμε την δυνατότητα συνεργαζόμενων κομμάτων με προγραμματική σύγκλιση - αν δώσει λοιπόν 40% με διαφορά τουλάχιστον μιας μονάδας από το δεύτερο, σημαίνει ότι θέλει να κυβερνήσει το κόμμα ή ο συνασπισμός. Αρα το δίνει η κοινωνία το μπόνους δεν το δίνει ο εκλογικός νόμος.
Αν κανένα κόμμα δεν πιάσει πάνω από 40%, τότε οι υπόλοιπες έδρες που είναι περίπου 30 – μπορεί 31, μπορεί 29 – κατανέμονται αναλογικά. Τι πιο δημοκρατικό δηλαδή;
Για τη διαφορά 1% του μπόνους
Πρέπει να υπάρχει μια πρόβλεψη για διαφορά. Ας υπάρξουν αντιπροτάσεις. Εγώ είμαι ανοικτός να ακούσω με καλή διάθεση τον αντίλογο. Αυτό δεν αφορά μόνο αυτή την κυβέρνηση. Αφορά την δημοκρατία στον τόπο, γι' αυτό νομίζω ότι σε ένα τέτοιο πνεύμα πρέπει να συζητήσουμε με νηφαλιότητα με καλή διάθεση και πρώιμα. Αν το φέρναμε στο τέλος της εκλογικής περιόδου, βεβαίως ο καθένας θα υπέθεταν ότι εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες. Ειλικρινά πιστεύω ότι με αυτόν τον εκλογικό νόμο θα πάμε στις επόμενες εκλογές γιατί είμαι βέβαιος και η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι και το ΚΚΕ και η Ένωση Κεντρώων θα το δουν με έναν τέτοιο τρόπο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ