Με την κεντρική πολιτική να έχει χαραχτεί και το ενιαίο σχέδιο που θα εφαρμοστεί μέχρι το τέλος του έτους να έχει ήδη εγκριθεί λίγο πριν την εκπνοή του προηγούμενου έτους, αναζητούνται πλέον τα πρόσωπα που θα κληθούν να υλοποιήσουν ένα δύσκολο εγχείρημα για την ανάκαμψη και την πολυπόθητη ανάκαμψη.
Ο πρωθυπουργός φέρεται να ετοιμάζει τον ανασχηματισμό που θα δώσει μια νέα πνοή στην κυβέρνηση αλλά και στη χώρα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να δηλώνει χθες «νέα χρονιά, νέο ξεκίνημα».
Αποτελεί πραγματικότητα το γεγονός πως ο κορονοιός και η πανδημία έφεραν πίσω τον κυβερνητικό σχεδιασμό για μεταρρυθμίσεις και ριζικές παρεμβάσεις, όπως τουλάχιστον αυτές περιγράφονταν στο πρόγραμμα που ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε προεκλογικά και ενεκρίθη από τους πολίτες τον Ιούλιο του 2019.
Όπως αποτελεί και μια πραγματικότητα ότι 18 μήνες μετά η κυβέρνηση εμφάνισε αρρυθμίες σε ορισμένους τομείς. Αρρυθμίες που έχουν καταγραφεί στο πρωθυπουργικό «μπλοκάκι» και αναζητούν τις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις.
Ο πρωθυπουργός δείχνει να είναι έτοιμος, εκτός απροόπτου, να προχωρήσει στις αλλαγές που κρίνει πως θα επιτρέψουν την εφαρμογή του κεντρικού σχεδίου της κυβέρνησής του και να αναζητεί τα κατάλληλα πρόσωπα για την κατάλληλη θέση, χωρίς να παραγνωρίζει το έργο που παρήχθη το προηγούμενο διάστημα έστω και στις περιπτώσεις για τις οποίες δεν υπήρξε το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.
Ενδεικτικό των προθέσεών του είναι το γεγονός πως πριν την εκπνοή του 2020 το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε τον σχεδιασμό για το 2021 ανά τομέα και υπουργείο καθώς και τα βήματα που πρέπει να γίνουν ως προς την προώθηση των σχετικών νομοσχεδίων και παρεμβάσεων.
Το «Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής για το 2021», αποτελεί τον κυβερνητικό μπούσουλα και περιλαμβάνει τις στρατηγικές κατευθύνσεις του μετασχηματισμού της οικονομίας και του παραγωγικού μοντέλου της χώρας.
Έναν μπούσουλα που θα κληθούν να εφαρμόσουν τα πρόσωπα που θα επιλεγούν από τον πρωθυπουργό και ο οποίος έχει μια ετήσια διάρκεια κατά την οποία οφείλουν να προωθήσουν τις μεταρρυθμίσεις ώστε να βγει η χώρα από τα σημερινά προβλήματα.
Οι όποιες αλλαγές συνδέονται με την ολοκλήρωση ενός κύκλου που σημειωτέον είχε σημαντικές απρόβλεπτες εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο, με την πανδημία του κορονοιού να αλλάζει άρδην σχεδιασμούς αλλά και να προσφέρει εργαλεία όπως αυτό του Ταμείου Ανάκαμψης.
Το σχέδιο Πισσαρίδη που αποτελεί έναν οδηγό έρχεται να κουμπώσει στο Ενοποιημένο Εθνικό Σχέδιο. Οι νέοι και οι παλαιοί υπουργοί, συνολικά τα κυβερνητικά στελέχη που είναι επιφορτισμένα με την παραγωγή του κυβερνητικού έργου, γνωρίζουν ήδη προτεραιότητες και ανάγκες όπως αυτές έχουν αποτυπωθεί και δημοσιοποιηθεί μετά και τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου της 22ας Δεκεμβρίου.
Αυτό που θεωρείται βέβαιο είναι πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιθυμεί την επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων και την ανάληψη πρωτοβουλιών είτε με την κατάθεση νομοσχεδίων είτε με την αξιοποίηση όλων των εργαλείων που πλέον διαθέτει για να προκαλέσει την ανάταξη της οικονομίας σε συνδυασμό με τη στήριξη της κοινωνικής συνοχής.
Ενδεικτική η εισαγωγική τοποθέτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στο εν λόγω υπουργικό συμβούλιου μέσω της οποίας επεσήμανε ότι το τολμηρό μεταρρυθμιστικό σχέδιο κατατείνει σε έναν στόχο: «Από τη μία πλευρά η χώρα να μείνει προστατευμένη από τον κορονοϊό μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία του μαζικού εμβολιασμού και από την άλλη να διαθέτει έναν οικονομικό και κοινωνικό οδικό χάρτη για να πιάσει ξανά το νήμα της μετάβασης στην ομαλότητα και την ανάπτυξη».
Το εθνικό σχέδιο σύμφωνα με τον πρωθυπουργό «Είναι ένα μελετημένο πρόγραμμα, θεμελιωμένο στους πόρους αφενός του κρατικού προϋπολογισμού αλλά και στους ευρωπαϊκούς πόρους που έχουμε στη διάθεσή μας. οι δράσεις του κατανέμονται ανά Υπουργείο και αποκρυσταλλώνονται με τη μορφή πολύ συγκεκριμένων μέτρων. Το κάθε ένα από αυτά έχει κοστολογηθεί, το κάθε ένα από αυτά έχει το δικό του συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα».
Επί της ουσίας το σχέδιο υπάρχει. Είναι γνωστό και βασίζεται σε όσα η κυβέρνηση δεσμεύθηκε πριν αλλά και αμέσως μετά τις εκλογές. Στο πλαίσιο αυτό ο ανασχηματισμός θα φέρει τα πρόσωπα που θα το υλοποιήσουν. Και το κυριότερο δεν θα προκαλέσει καθυστερήσεις ενώ δεν υπάρχει και η δικαιολογία περί άγνοιας και ανάγκης ενημέρωσης των νέων υπουργών και υφυπουργών, σε όποιον τομέα κυβερνητικού έργου υπάρξουν μετά τις αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα.
Για τη χρονιά που ξεκίνησε προβλέπεται ένα πλέγμα παρεμβάσεων που δύναται να θεωρηθεί τολμηρό αλλά και δύσκολο. Το πολιτικό σκηνικό θα διαμορφωθεί με βάση και την επιτυχία υλοποίησής του.
Σε κάθε περίπτωση αξίζει να αναφερθούν σημεία του 73σέλιδου σχεδίου που δίνει το στίγμα των προθέσεων και το μέσω του οποίου προωθούν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που εστιάζουν
- Στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος όπως είναι η απλούστευση του αδειοδοτικού καθεστώτος για την υλοποίηση επενδύσεων.
- Στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων με δραστική μείωση της γραφειοκρατίας.
- Στην παροχή κινήτρων στην ιδιωτική οικονομία, με έμφαση στην οικονομική αποτελεσματικότητα.
- Στην υιοθέτηση καινοτόμων στρατηγικών που συμπληρώνουν τις κυβερνητικές πολιτικές, όπως η προώθηση των συγχωνεύσεων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η δημιουργία εξωστρεφών συστάδων, η προσέλκυση φορολογικών κατοίκων της αλλοδαπής (Non-Dom), η στήριξη των νεοφυών επιχειρήσεων, η υιοθέτηση της «Γαλάζιας οικονομίας» για την ανάπτυξη του νησιωτικού χώρου και του θαλάσσιου τουρισμού, οι συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, οι υπεραποσβέσεις σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Δημόσια και ιδιωτικά έργα, ηλεκτρική διασύνδεση νησιών, ακτοπλοϊκός εκσυγχρονισμός, απελευθέρωση αγοράς ενέργειας και αποκρατικοποιήσεις, εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης που παίζει κομβικό ρόλο στην οικονομική και την κοινωνική ανάπτυξη μιας χώρας θεωρείται αναγκαίος μετά τις συνεχείς κρίσεις των τελευταίων ετών.
Οικονομία, εργασιακά θέματα, επιχειρήσεις, επενδύσεις και κυρίως η αναπροσαρμογή του χώρου της υγείας που δοκιμάστηκε από την πανδημία θα τεθούν σε πρώτη προτεραιότητα όπως και τα ασφαλιστικά θέματα για να αντέξουν τα σχετικά συστήματα.
Κυρίως το θέμα της ψηφιακής επανάστασης που ήδη συντελείται και για την οποία η πανδημία ανέδειξε τη σημασία της και το σημαντικό ρόλο της στη λειτουργία του κράτους.
Το εγχείρημα δύσκολο όπως και οι επιλογές των προσώπων που αναμένονται το επόμενο χρονικό διάστημα αρχής γενομένης από σήμερα.
«Τα ετήσια σχέδια δράσης κάθε υπουργείου συνθέτουν το ενιαίο σχέδιο κυβερνητικής πολιτικής που βρίσκεται στον πυρήνα του στρατηγικού σχεδιασμού της κυβέρνησης. Αυτός τροφοδοτείται και αλληλεπιδρά με 4 κύκλους πολιτικής: το ευρωπαϊκό εξάμηνο με τις εθνικές συστάσεις που αφορούν τη χώρα μας και το πλαίσιο ενισχυμένης εποπτείας, το εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων «Ελλάδα μπροστά», το υφιστάμενο και νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για την περίοδο 2021-2027 και φυσικά το Ταμείο Ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ενωσης» έγραφε χαρακτηριστικά στην Καθημερινή ο Άκης Σκέρτσος.
Και πρόσθετε ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ: «Οι στρατηγικοί πυλώνες του σχεδίου μας ταυτίζονται με τους 6 πυλώνες και της εθνικής πρότασης για το Ταμείο Ανάκαμψης, δηλαδή την ενθάρρυνση και προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, την «πράσινη» και ψηφιακή μετάβαση, την ενίσχυση των υπηρεσιών υγείας, Παιδείας, πρόνοιας και στήριξης των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού, την αναβάθμιση της λειτουργίας του κράτους και την ανάπτυξη σύγχρονων δεξιοτήτων για όλους ως εργαλείων ανάπτυξης και οικονομικής συμμετοχής των πολιτών».
Για να καταλήξει με την εξής αναφορά που δίδει και το στίγμα των πρωτοβουλιών του πρωθυπουργού:
«Ο ρυθμιστικός προγραμματισμός που έχει γίνει, συνεπώς, για την επόμενη χρονιά προβλέπει την εκπόνηση, κατάθεση και ψήφιση 98 νομοσχεδίων, στην πλειονότητά τους με περισσότερες από 150 μεταρρυθμιστικές πολιτικές και παρεμβάσεις που υπηρετούν τον μετασχηματισμό της Ελλάδας σε μια εξωστρεφή, παραγωγική και αισιόδοξη χώρα. Η κατανομή ανά τρίμηνο δείχνει ότι το νομοθετικό έργο είναι εμπροσθοβαρές με 36 νομοσχέδια στο πρώτο τρίμηνο και 24 στο δεύτερο».
Δείτε το «Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής για το 2021», με τις ανά τομέα και υπουργείο προτεραιότητες