Σκέρτσος στο Liberal : Η εργαλειοθήκη του… καλού λαϊκιστή και η πραγματικότητα για τη διαφθορά

Σκέρτσος στο Liberal : Η εργαλειοθήκη του… καλού λαϊκιστή και η πραγματικότητα για τη διαφθορά

του Άκη Σκέρτσου, υπουργού Επικρατείας

Για όσους μελετούν τις πρακτικές και τους φορείς του λαϊκίστικου λόγου είναι προφανές ότι ο ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε και συνεχίζει να είναι από τους πιο «διαπρεπείς» εκφραστές του. Τι λέει η εργαλειοθήκη του «καλού» λαϊκιστή; Ότι επιτίθεται συστηματικά επί δικαίους και αδίκους κατά των ΜΜΕ, των δημοσκοπήσεων και των ελίτ. Ε, αυτό κάνει και ο ΣΥΡΙΖΑ. Κι ενώ του «φταίει ο γάιδαρος» -δηλαδή η αδυναμία του να αποκτήσει ένα σύγχρονο, θετικό και πραγματικά προοδευτικό λόγο-  «χτυπάει το σαμάρι» δηλαδή τις δημοσκοπήσεις που καταγράφουν αυτήν την αδυναμία.

Με αφορμή αυτή τη φορά μια υπόθεση που απασχολεί την αυστριακή δικαιοσύνη, κατέφυγε πάλι στην προσφιλή του τακτική να αποδίδει ατεκμηρίωτα στην κυβέρνηση προθέσεις, ενέργειες και πράξεις που ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα. Εν προκειμένω ισχυρίζεται ότι η αποδοχή της κυβέρνησης από την κοινωνία είναι προϊόν χειραγώγησης των πολιτών από μέσα ενημέρωσης και εταιρείες δημοσκοπήσεων έναντι κρατικού χρήματος. Ότι, δηλαδή, η εδώ και δυο χρόνια σταθερά διψήφια διαφορά τους οφείλεται στη... διαφθορά.
 



Ας δούμε, όμως, ποιά είναι η αλήθεια που συνειδητά παραβλέπει ο ΣΥΡΙΖΑ για να καλύψει τα πολιτικά του αδιέξοδα και την αδυναμία του να λειτουργήσει ως γόνιμη και χρήσιμη για τη χώρα πολιτική δύναμη.

Λίγες κυβερνήσεις έχουν κάνει, τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα, για τη διαφανέστερη λειτουργία του κράτους, για την πρόληψη, την ανίχνευση, την καταστολή της διαφθοράς και την επιβολή κυρώσεων. Θα σταθώ στις πιο εμβληματικές πρωτοβουλίες μας.

Αμέσως μόλις αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας θεσπίσαμε το νόμο για το επιτελικό κράτος, για ένα νέο υπόδειγμα λειτουργίας της κυβέρνησης με ορατότητα των δράσεων της και λογοδοσία σε όλες τις βαθμίδες των οργάνων και της κεντρικής διοίκησης.

Ακολούθησε η Ίδρυση Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και η διασύνδεση 14ων δημόσιων φορέων και υπηρεσιών επιθεώρησης - ελέγχου και καταπολέμησης της διαφθοράς με βάση τα διεθνή πρότυπα και πρακτικές, με ενίσχυση της συνεργασίας τους και άρση των επικαλύψεων που δημιουργούν «γκρίζες ζώνες».

Η συμβολή της στην καταπολέμηση της διαφθοράς στη Δημόσια Διοίκηση έχει αναγνωριστεί τόσο σε διεθνές όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο: από τον ΟΟΣΑ με την έκθεση του για την ελληνική οικονομία (Ιούλιος 2020), από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την έκθεση της για το κράτος δικαίου (Σεπτέμβριος 2020) αλλά και με τέσσερις εκθέσεις της στο πλαίσιο παρακολούθησης από τον μηχανισμό ενισχυμένης εποπτείας (Φεβρουάριος-Νοέμβριος 2020).

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της Δημόσιας Διοίκησης με αιχμή του δόρατος την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη gov.gr περιόρισε φυσική επαφή πολιτών και επιχειρήσεων με κρατικούς λειτουργούς, προσέδωσε διαφάνεια στις συναλλαγές μας με το κράτος και τη δυνατότητα να εντοπίζονται γρήγορα περιστατικά διαφθοράς, θυμίζω την περίπτωση των πλαστών βεβαιώσεων εμβολιασμού στην Καρδίτσα.

Ως προς το λεγόμενο πολιτικό χρήμα, το φθινόπωρο του 2019 επεκτείναμε τις διατάξεις περί δωροληψίας και δωροδοκίας πολιτικών προσώπων στους Υφυπουργούς και τους βουλευτές -προωθούμε μάλιστα τη διεύρυνση του κύκλου των πολιτικών προσώπων που θα ελέγχονται- μετατρέψαμε τη δωροδοκία από πλημμέλημα σε κακούργημα, χωρίς εφεξής να μπορεί ο εκάστοτε Υπουργός Δικαιοσύνης να ζητά αναβολή ή αναστολή της ποινικής δίωξης όσον αφορά στα εγκλήματα της δωροδοκίας.

Θεσπίσαμε κανόνες -για πρώτη φορά στην Ελλάδα- στην άσκηση δραστηριοτήτων επιρροής των θεσμικών φορέων της πολιτείας (lobbying) με τη δημιουργία ηλεκτρονικού Μητρώου όσων εκπροσωπούν συμφέροντα, πλήρως προσβάσιμο από το κοινό. Επίσης, τέθηκε ως βασική αρχή η απαγόρευση αποδοχής δώρων, φιλοξενίας και άλλων ωφελημάτων από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τα μέλη της κυβέρνησης.

Δημιουργήσαμε το Εθνικό Σύστημα Δημόσιας Ακεραιότητας, ένα ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό Σύστημα Εσωτερικού και Εξωτερικού Ελέγχου στο δημόσιο τομέα που διασφαλίζει την αμεροληψία, τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας απόδοσης πειθαρχικών ευθυνών για τους λειτουργούς και τα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης, που εμπλέκονται σε υποθέσεις απάτης και διαφθοράς. Δημοσιεύσαμε τον Χάρτη Δεοντολογίας των Δικαστικών Λειτουργών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και συντάχθηκε Κώδικας Δεοντολογίας για τους δικαστικούς υπαλλήλους.

Στις μείζονες πρωτοβουλίες μας εντάσσω ακόμη την ίδρυση Τμήματος Οικονομικού Εγκλήματος και την αντικατάσταση των εισαγγελέων ειδικών καθηκόντων από τους οικονομικούς εισαγγελείς, τη Νέα Εθνική Στρατηγική Δημοσίων Συμβάσεων 2021-2025, τη δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας και τον εκσυγχρονισμό του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα με ενίσχυση του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού.

Ενσωματώσαμε στο εθνικό δίκαιο την ευρωπαϊκή οδηγία για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας των εισηγμένων εταιρειών και την ενίσχυση του συστήματος εσωτερικού ελέγχου, υιοθετώντας δικλίδες ασφαλείας έναντι της διαφθοράς και στον ιδιωτικό τομέα.

Στην αναγκαστικά περιορισμένη έκταση ενός άρθρου δεν μπορούν να απαριθμηθούν όλες οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί αλλά το αποτύπωμά τους φαίνεται στη βελτίωση της κατάταξης της Ελλάδας κατά 7-8 θέσεις ως προς τους διεθνώς αναγνωρισμένους δείκτες διαφάνειας.

Διότι το 2015, η προηγούμενη κυβέρνηση παρέλαβε τη χώρα στην 58η θέση διεθνώς στα θέματα διαφθοράς, το 2016 πέσαμε στην 69η σε σύνολο 175 χωρών και εμείς μέσα σε λίγους μήνες την πήγαμε στην 59η θέση. Ανεβήκαμε 10 θέσεις!

Έπονται όμως, πολλές ακόμη πρωτοβουλίες με το νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την καταπολέμηση της Διαφθοράς για την περίοδο 2022-2025, που θα δώσει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία στις μεταρρυθμίσεις του Ταμείου Ανάκαμψης και θα ενισχύσει την ελκυστικότητα της Ελλάδας ως επενδυτικού προορισμού.

Αυτή είναι η μέριμνα και ο σκοπός της κυβέρνησής μας, να παράγει πολιτική και όχι παραπολιτική, όπως συστηματικά πράττει η αξιωματική αντιπολίτευση. Με αξιοκρατία, διαφάνεια και λογοδοσία, να παράγει έργο υπέρ των πολλών. Καθημερινά η Ελλάδα αλλάζει προς το καλύτερο για όλους και όλες. Και αυτό είναι αφόρητο για μια αντιπολίτευση του «όχι σε όλα και του ναι στο τίποτα».