Είμαι και εγώ συγκλονισμένος από την μεγάλη τραγωδία των Τεμπών. Το να συλλυπηθώ τους συγγενείς των θυμάτων είναι αυτονόητο, αλλά δυστυχώς δεν επουλώνει την απέραντη θλίψη των ανθρώπων που σε μία στιγμή είδαν την ζωή τους να καταστρέφεται.
Ως γραμματέας ΔΕΚΟ στο υπουργείο Οικονομικών το 2010-12 γνωρίζω ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2011 έχανε περίπου 240 εκατομμύρια ευρώ το έτος, κυρίως λόγω αλόγιστων δαπανών μισθοδοσίας και επιδομάτων, προβληματικών δρομολογίων, μεγάλων εξόδων, μη παραγωγικών και δυστυχώς πενιχρών εσόδων. Η τρόικα είχε προτείνει σε μία ευρεία σύσκεψη να πτωχεύσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά με ένα εξαιρετικά φιλόδοξο πλάνο και χάρις στην εξαιρετική διοίκηση από τον Κ. Θ. Ζηλιασκόπουλο μαζί με την «πλάτη» που έβαλαν οι εργαζόμενοι, η εταιρεία μπόρεσε μετά από 3 χρόνια να καταστεί κερδοφόρα, να γλυτώσει την χρεωκοπία, και μετά από χρόνια να αποκρατικοποιηθεί.
Σήμερα 11 χρόνια μετά συνέβη το τραγικό. Ήδη μέσα σε χρόνο ρεκόρ «όλοι ξέρουμε τα πάντα» και όλοι έχουμε άποψη. Η άποψη όμως του καθενός -ιδιαίτερα όταν εκφράζεται δημόσια- πρέπει να βασίζεται σε στοιχεία και όχι σε εικασίες. Παρατηρώ ότι ήδη η κυβέρνηση κινείται εξαιρετικά γρήγορα και μεθοδικά, αναγνωρίζει το λάθος που της αναλογεί, πενθεί, αλλά τάχιστα προσπαθεί και να μαζέψει τα κομμάτια της, και να αποδώσει ευθύνες όπου αναλογούν, αλλά και το πιο σημαντικό να εξασφαλίσει ότι ποτέ ξανά δεν θα ζήσει η Χώρα τέτοια τραγωδία.
Στην τραγωδία των Τεμπών αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός σε μία εξαιρετικά σοβαρή Συμφωνία Αλήθειας με όλους μας. Επανέλαβε την δημόσια συγγνώμη στο όνομα όλων αλλά «κυρίως προσωπικά». Δεν κρύφτηκε πίσω από ανθρώπινα λάθη-μόνο. Δεσμεύτηκε για την ταχύτατη απονομή Δικαιοσύνης -κάτι πολύ φιλόδοξο και ελπιδοφόρο σε μία Χώρα που υποθέσεις «σέρνονται» 15+ χρόνια. Μίλησε με ειδικούς εμπειρογνώμονες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με χώρες που ο σιδηρόδρομος ανταγωνίζεται επάξια τα αεροπλάνα. Μίλησε με ιδιαίτερη ευαισθησία για την στήριξη των συγγενών των θυμάτων. Ήδη ανήγγειλε μέτρα για την οικονομική αλλά πρωτίστως για την ηθική και ψυχολογική στήριξη των συγγενών των θυμάτων. Όσο και ναι ακούγεται δύσκολο, οι σιδηρόδρομοι πρέπει να ξαναλειτουργήσουν. Με απόλυτη ασφάλεια. Με πρόγραμμα.
Με συνδυασμό ανθρώπινων αλλά και τεχνικών μέσων που θα εξασφαλίζουν τριπλό δίχτυ ασφάλειας. Όπου οι πιθανότητες για το ανθρώπινο πιθανό λάθος θα εξανεμίζονται -αλλά ακόμα και αν συμβεί να έρχεται δις η τεχνολογία να μας προστατεύει. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στην μεγάλη αυτή κρίση ο Κυριάκος Μητσοτάκης «βγήκε μπροστά». Δεν κρύφτηκε. Μίλησε και για «μία Ελλάδα εκεί έξω που μας δίνει ελπίδα, πίστη και δύναμη» Δεσμεύτηκε δε για να «αλλάξει αυτήν την κακιά Χώρα». Θυμάμαι την συμφωνία αλήθειας με την οποία είχε δεσμευτεί πριν από 4 χρόνια. Ότι είχε πει το έκανε. Και με το παραπάνω. Παρ' όλες τις εξωγενείς κρίσεις Το ΑΕΠ καλπάζει, η ανεργία σε λίγο καιρό θα κατέβει κάτω από το 10%, οι ξένες επενδύσεις πολλαπλασιάζονται, η χώρα ενισχύεται, η παιδεία μας επιβραβεύει τους αριστούχους.
Η αρχική Συμφωνία Αλήθειας 2 προβλέπει αύξηση μισθών στον Δημόσιο και Ιδιωτικό Τομέα. Τα πρόσφατα τραγικά γεγονότα κάνουν την Συμφωνία Αλήθειας 2, πολύ πιο δύσκολη, γιατί έχει να κάνει με την αλλαγή της νοοτροπίας πολλών εξ ημών, και με την πρόκληση η «άλλη Ελλάδα» να πλησιάσει την Καλή Χώρα που τελικά όλοι θέλουμε.
Είναι αλήθεια και απολύτως κατανοητό ότι όλοι μας έχουμε παγώσει και συνθλιβεί ψυχολογικά με την τραγωδία που συνέβη. Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς με τον εαυτό μας, όλοι γνωρίζουμε τις παθογένειες της Χώρας μας.
Για να πάμε μπροστά, πρέπει να εμπιστευτούμε τους ικανούς. Από όπου και αν προέρχονται. Πρέπει οι μη ικανοί να πάνε σπίτι τους. Χρειαζόμαστε ηγέτες. Όπως έγραφα στις 31/7/2018 «Ας δώσουμε τον χώρο στους πραγματικούς ηγέτες να αλλάξουν τα πράγματα προς το καλύτερο. Το χρωστάμε στα παιδιά μας». Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει αντιμετωπίσει επιτυχημένα πολλές κρίσεις στην θητεία του. Κρίσεις εξωγενείς, όπου μπόρεσε να τις ξεπεράσει μέσω προγραμματισμού, πλάνου και υλοποίησης. Η τωρινή κρίση είναι πολύ πιο δύσκολη. Είναι δική μας κρίση και συνοδεύεται από τραγικές απώλειες νέων ανθρώπων. Ο στόχος είναι ποτέ ξανά.
*Ο Γιώργος Κυριακός είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων και πρώην Γραμματέας ΔΕΚΟ και Αποκρατικοποιήσεων.