Υπεγράφη η συμφωνία συνεργασίας του ΟΣΕ και των γαλλικών σιδηροδρόμων SNCF, με σκοπό τη μεταφορά τεχνογνωσίας σε θέματα σιδηροδρόμων, από τον υπουργό Επικράτειας Γιώργος Γεραπετρίτης, αρμόδιο για θέματα μεταφορών και τον Γάλλο υπουργό Κλεμάν Μπον, στο Μέγαρο Μαξίμου.
«Οι δυο χώρες διατηρούν μια μακραίωνη φιλία και συνεργάζονται διαχρονικά», σημείωσε ο κ. Γεραπετρίτης σε δηλώσεις του, ενώ μίλησε για τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών και αναφέρθηκε στην «ασφαλή επανεκκίνηση του ελληνικού σιδηροδρόμου».
«Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, την 28η Φεβρουαρίου, ήταν μια πρωτοφανής εθνική τραγωδία η οποία μας σημάδεψε όλους. Και ακριβώς λόγω του μεγέθους της τραγωδίας αυτής, του άδικου χαμού 57 συνανθρώπων μας, η οδύνη εξακολουθεί να μας βαραίνει όλους» επισήμανε, υπογραμμίζοντας πως «η αμετακίνητη θέση της ελληνικής κυβέρνησης είναι να διερευνηθούν τα αίτια και οι συνθήκες του δυστυχήματος μέχρι τέλους».
Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε ότι συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς η δικαστική έρευνα, ενώ πριν από μερικές εβδομάδες κατατέθηκε διοικητικό Πόρισμα από ad hoc ανεξάρτητη Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που ανέδειξε διεξοδικά τα ανθρώπινα λάθη αλλά και τις συστημικές πλημμέλειες του ελληνικού σιδηροδρόμου, πολλές εκ των οποίων έχουν διαχρονικό χαρακτήρα.
Ήδη έχουμε προχωρήσει στην επανεκκίνηση της λειτουργίας του σιδηροδρόμου με αναβαθμισμένο επίπεδο ασφάλειας ενώ μεριμνούμε ώστε τα νέα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα να ολοκληρωθούν έγκαιρα, τόνισε.
«Στον στόχο αυτό συμβάλουν ενεργά και γαλλικές εταιρείες που έχουν αναλάβει σημαντικό μέρος της αναβάθμισης αυτής. Ωστόσο, η ουσιαστική και ποιοτική αναβάθμιση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρόμου απαιτεί τακτική επαναξιολόγηση και προσαρμογή με βάση τα δεδομένα της εκάστοτε εποχής», είπε και σημείωσε: «για τον σκοπό αυτό είναι αναγκαίο να εφαρμόζονται καλές διεθνείς πρακτικές με τη μεταφορά τεχνογνωσίας αλλά και ανθρώπινου δυναμικού».
Αναφορικά με τη συμφωνία συνεργασίας, στους βασικούς άξονες της περιλαμβάνεται η αναμόρφωση της οργανωτικής δομής του ΟΣΕ, η εκπαίδευση του προσωπικού, καθώς και ζητήματα διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής και εφαρμογή μέτρων ασφαλείας που ισχύουν στη Γαλλία.
Αναλυτικότερα, η σημερινή συμφωνία κατατείνει:
- στην πρόληψη σιδηροδρομικών ατυχημάτων,
- στη ρύθμιση ζητημάτων ευθύνης των σιδηροδρομικών φορέων,
- στην οργάνωση και επίβλεψη σιδηροδρομικών μεταφορών στον τομέα της ασφάλειας,
- στην εκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού,
- στην οργάνωση κέντρων ελέγχου σιδηροδρομικής κυκλοφορίας
- και στην οργάνωση επιτροπών και την καθιέρωση διαδικασιών για τη διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι διατηρούν ένα από τα πλέον ανεπτυγμένα συστήματα σιδηροδρόμων και απασχολούν 200.000 εργαζόμενους σε δίκτυο 35.000 χιλιομέτρων.
Δεν είναι η πρώτη φορά που έχει υπογραφεί ανάλογη συμφωνία. Το 1972 ο τότε ΟΣΕ υπέγραψε παρόμοιο σύμφωνο συνεργασίας με τη συνδρομή της γαλλικής εταιρείας SOFRETU.