Υπάρχουν από τη μια πλευρά, οι μάχες οπισθοφυλακής που δίνονται από πολιτικούς χώρους και συντεχνίες με βαθιές ρίζες, ώστε η δημόσια εκπαίδευση να μην βγει ποτέ από το βάλτο για να συνεχίσει να παράγει «πελάτες» και από την άλλη πλευρά, οι μάχες πρώτης γραμμής ώστε αλλάζοντας τα σχολεία και τα πανεπιστήμια να αλλάξει εκ βάθρων η χώρα.
Ο αναχρονισμός, η συντήρηση και η υστέρηση εκφράζονται πχ μέσα από την αδιανόητη επιχείρηση παρεμπόδισης της δημιουργίας μιας βιβλιοθήκης στο ΑΠΘ ή της διενέργειας των εξετάσεων PISA στα σχολεία. Ακόμη και από τον τρόπο που οι φοιτητικές εκλογές εξακολουθούν να αναπαράγουν την κομματίλα και τον απεχθή πελατειασμό.
Κάτω από τα ραντάρ όμως, γίνεται μια προσεκτικά σχεδιασμένη προσπάθεια αλλαγής εκπαιδευτικού υποδείγματος, ανάσχεσης των δυνάμεων της οπισθοδρόμησης, ανοίγματος των ελληνικών σχολείων και των πανεπιστημίων στον κόσμο.
Αφύπνισης και συμμετοχής των ζωντανών, φιλόδοξων δυνάμεων της εκπαίδευσης, αύξησης των απαιτήσεων για καλύτερα σχολεία στις οικογένειες και στα ίδια τα παιδιά.
Μια προσπάθεια να μετατραπεί η χώρα σε ένα μεγάλο πανεπιστήμιο υψηλών προδιαγραφών το οποίο θα κρατάει τους Έλληνες φοιτητές εντός συνόρων, θα ελκύει τους ξένους φοιτητές, θα αντλεί καθηγητές και ερευνητές απ' όλο τον κόσμο.
Πόσοι το θέλουμε και πόσο το θέλουμε;
Δεν μπορεί παρά να είναι και αυτό, ένα από τα διλλήματα της επόμενης κάλπης.
Η εξωστρέφεια του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, που αντιμετωπίζεται από την αριστερά ως φιλελεύθερο καπρίτσιο του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νίκης Κεραμέως, νομοτελειακά θα οδηγήσει στην ποιοτική αναβάθμιση της κοινωνίας αλλά και της πολιτικής.
Στη σκιά της ιστορικής ομιλίας του πρωθυπουργού στο Κογκρέσο και τις επαφές με τη διοίκηση Μπάιντεν, εστιάσαμε στη συζήτηση κατά πόσο η αμερικανική διοίκηση θα πειστεί να μην εγκρίνει την αναβάθμιση των τουρκικών F16 και να είμαστε εμείς οι προνομιακοί εταίροι για τα F35.
Έμεινε σε δεύτερο πλάνο η προνομιακή σχέση που έχει επιτευχθεί με τα μεγαλύτερα και πιο φημισμένα αμερικανικά πανεπιστήμια.
Όταν στην πρόσκληση της Υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως - που συνόδευσε τον Κυρ. Μητσοτάκη – για επέκταση της συνεργασίας ανταποκρίνονται εκπρόσωποι 20 πανεπιστημίων μεταξύ των οποίων του Χάρβαρντ, του Κολούμπια, του Τζον Χόπκινς, αντικειμενικά η χώρα κερδίζει πόντους στο διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη.
Δεν έγινε τυχαία ούτε αυτό.
Ελάχιστο χρόνο μετά τις εκλογές δρομολογήθηκε από την ηγεσία του Υπ. Παιδείας μια στρατηγική σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτή γέννησε συμπράξεις και συνέργειες. Δημιουργήθηκαν διπλά και κοινά προγράμματα σπουδών, ξενόγλωσσα προγράμματα που ελκύουν φοιτητές απ' όλο τον πλανήτη, θεσπίστηκε η ανταλλαγή φοιτητών, καθηγητών, ερευνητών, αλλά και η δημιουργία κοινών ερευνητικών κέντρων.
Χρησιμοποιώντας στρατιωτικούς όρους η χώρα προχώρησε στην «αγορά του αιώνα». Εξασφάλισε την πρόσβασή της σε προηγμένο εκπαιδευτικό «εξοπλισμό». Τα «F-35» των αμερικανικών πανεπιστημίων είναι διαθέσιμα για να συμβάλουν στην ανάπτυξη των ελληνικών πανεπιστημίων και στην ανάδειξη της χώρας σε ένα προηγμένο ασφαλές κέντρο που θα παράγει γνώση και πολιτισμό.