Μειώσεις του ορίου ταχύτητας και αυστηρότερους κανόνες για τη χρήση πατινιών και κράνους, προκειμένου να μειωθούν τα τροχαία, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ο νέος ΚΟΚ που έρχεται σε διαβούλευση σε λίγες ημέρες.
Συγκεκριμένα, η μη χρήση κράνους οδηγεί στην καταβολή προστίμου διοικητικού χαρακτήρα το οποίο συνεπάγεται την αφαίρεση διπλώματος.
Μείωση του ορίου ταχύτητας
Επίσης, όπως αποκάλυψε και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, μιλώντας στην ΕΡΤ για τις αλλαγές στο νέο ΚΟΚ, μια σημαντική αλλαγή είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα, εντός του αστικού ιστού αλλά όχι σε κεντρικές αρτηρίες, σε μια προσπάθεια για την αντιμετώπιση των τροχαίων δυστυχημάτων.
Ο Υφυπουργός ανέφερε: «Μέσα στις πόλεις έχουμε τεράστιο πρόβλημα με τις ταχύτητες και τον τρόπο που οδηγούμε. Το 2023, από τους 621 νεκρούς σε τροχαία, οι μισοί σκοτώθηκαν μέσα στον αστικό ιστό, ενώ 100 ήταν πεζοί.». Η νέα νομοθεσία επιδιώκει να δημιουργήσει περισσότερο χώρο για τους πεζούς, τα ποδήλατα και τη μικροκινητικότητα, συμβάλλοντας στην ασφάλεια όλων.
Παράλληλα ο κ. Οικονόμου ερωτώμενος αν είναι έλλειμμα παιδείας ο τρόπος που οδηγούμε, που βαδίζουμε και που κινούμαστε είπε «Πραγματικά είναι μια προβληματική κατάσταση. Βλέποντας τα νούμερα αυτά είμαστε τέταρτοι χειρότεροι στην Ευρώπη. Βέβαια κάποτε, πριν 10 -15 χρόνια, ήμασταν χειρότεροι με πάνω από 2000 νεκρούς. Έχουμε βελτιωθεί, αλλά είμαστε μακριά ακόμα από το μέσο όρο νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων. Ο μέσος όρος είναι οι 49 στην Ευρώπη. Εμείς είμαστε στους 60».
Η διήθηση δικύκλων (δηλαδή το να κινείται η μηχανή ανάμεσα σε σταματημένα αυτοκίνητα), θα επιτρέπεται υπό αυστηρούς όρους, όπως η ταχύτητα που δεν θα ξεπερνά τα 25 χλμ/ώρα. Σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου: «Δίνουμε τη δυνατότητα στα δίκυκλα να κινούνται ανάμεσα σε σταματημένα αυτοκίνητα, αλλά η χρήση κράνους είναι αδιαπραγμάτευτη. Θα είμαστε πολύ αυστηροί με τους παραβάτες».
Αυστηροί κανόνες για ηλεκτρικά πατίνια
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στους κανονισμούς για τα ηλεκτρικά πατίνια, με στόχο την ασφάλεια των χρηστών και την αποφυγή δυστυχημάτων. Όπως σημείωσε ο Υφυπουργός: «Το ηλεκτρικό πατίνι θα απαγορεύεται για άτομα κάτω των 15 ετών. Οι γονείς πρέπει να κατανοήσουν ότι ένα παιδί 12 ετών δεν μπορεί να κυκλοφορεί ανεξέλεγκτα σε κεντρικές οδούς όπως η Μεσογείων».
Τα πατίνια θα υπόκεινται σε αυστηρότερους κανόνες, όπως περιορισμός ταχύτητας στα 25 χλμ/ώρα και υποχρεωτική χρήση κράνους και φωτεινών σημάτων.
Ποινές για αντικοινωνική συμπεριφορά
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρότερες ποινές για αντικοινωνικές συμπεριφορές, όπως η παράνομη χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ή το παρκάρισμα σε ράμπες ΑμεΑ. Όπως δήλωσε ο κ. Οικονόμου «Η ΛΕΑ είναι ιερή, είναι για ασθενοφόρα και οχήματα έκτακτης ανάγκης. Όσοι την παραβιάζουν θα αντιμετωπίζουν αυστηρές ποινές».
Αυστηρότεροι κανόνες για χρήση κράνους
Επιπλέον, αυστηρότερες ποινές θα επιβάλλονται για παραβάσεις όπως η μη χρήση κράνους ή ζώνης ασφαλείας, με αυξανόμενες κυρώσεις για υποτροπές. «Το δεν φοράω κράνος έχει ένα πρόστιμο Διοικητικό αφαίρεση διπλώματος. Αν όμως σε ξαναπιάσω μέσα σε ένα, σε ένα διάστημα πάλι να μην το φοράς και σε ξαναπιάσω 3η φορά μέσα σε μια 5ετία για 5 χρόνια θα αφαιρείται το δίπλωμα».
Ψηφιακές οι κλήσεις
Ο Υφυπουργός ανέφερε πως ο νέος ΚΟΚ θα εισαγάγει καινοτομίες, όπως η ψηφιακή κλήση μέσω ενός σύγχρονου συστήματος παρακολούθησης παραβάσεων, που θα βελτιώσει την επιβολή του νόμου και θα μειώσει τη γραφειοκρατία.
Ο κ. Οικονόμου επίσης τόνισε ότι με sms οι παραβάτες θα λαμβάνουν την κλήση και με 1.388 κάμερες θα καταγράφονται οι παραβάσεις ενώ κατέληξε: «Η προσπάθεια είναι να φέρουμε την Ελλάδα πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, μειώνοντας τους νεκρούς από τροχαία και ενισχύοντας την ασφάλεια όλων των πολιτών».