Μπορείτε να φανταστείτε τον άνθρωπο που έκρινε τις οδηγικές ικανότητες της βασίλισσας Φρειδερίκης; Σε αντίθεση με τον γιο της – που λάτρευε τα σπορ αυτοκίνητα – ίσως η βασιλομήτωρ δεν χρειάστηκε ποτέ της να οδηγήσει, τουλάχιστον έξω από την ασφάλεια του Τατοΐου. Είχε όμως δίπλωμα κι αυτό έφερε στο φως η ανάπλαση που γίνεται στο κτήμα. Το μνημειώδες έργο που περιμένει ως όαση η Αττική, φέρνει ακόμη δύο μουσεία, αξιοποιώντας την κληρονομιά της τέως βασιλικής οικογένειας. Μαζί με τα κτίρια του παλαιού βουστασίου, όπου θα απόκεινται συντηρημένες οι βασιλικές άμαξες, αποκαθίσταται και το νέο βουστάσιο, όπου θα εκτεθούν τα οχήματα της τέως βασιλικής οικογένειας καθώς και ένα μουσείο αγροτοκτηνοτροφικής παραγωγής.
Από κλασικά μοντέλα μέχρι ηλεκτρικά οχήματα, κάθε αυτοκίνητο διαθέτει μια μοναδική ιστορία, αντικατοπτρίζοντας την προσωπικότητα και τις προτιμήσεις των γαλαζοαίματων. Τα επιβατικά αυτοκίνητα που βρέθηκαν στο βασιλικό κτήμα, είναι μοντέλα κατασκευασμένα σε μικρό αριθμό αντιτύπων και προέρχονται από περίφημους κατασκευαστές – Rolls Royce, MG και Fiat.
Η κατάσταση των αυτοκινήτων πριν από τη συντήρηση. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
Με τις λιμουζίνες Rolls Royce η βασιλική οικογένεια συνήθιζε να μετακινείται σε επίσημες εκδηλώσεις και επετείους. Το εσωτερικό τους, φτιαγμένο χειροποίητα, χαρακτηρίζεται από ποιότητα κατασκευής και πολυτέλεια, με ακριβά υλικά, όπως επενδύσεις ξύλου και δερμάτινες επενδύσεις καθισμάτων. Συναντούμε όμως κι ένα ηλεκτροκίνητο που πιθανώς χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά των μελών της βασιλικής οικογένειας σε μικρές αποστάσεις εντός των ορίων του κτήματος.
Συγκεκριμένα, αποκτούν δεύτερη ζωή στο Τατόι τα εξής μοντέλα:
Μια μαύρη Rolls-Royce Phantom III, κατασκευής 1938-39. Πρόκειται για το πιο ιστορικό από τα σωζόμενα οχήματα και, σίγουρα, ένα από τα καλύτερα μουσειακά αυτοκίνητα που μπορούμε να χαρούμε στην Ελλάδα.
Μια Rolls-Royce Silver Cloud 3, κατασκευής 1965. Πρόκειται για κάμπριο λιμουζίνα, με χρώμα σκούρο μπλε κι άσπρη οροφή.
Μια Rolls-Royce Silver Wraith, κατασκευής 1959. Το αυτοκίνητο έχει ανοιγόμενη οροφή και έχει τροποποιηθεί με την προσθήκη προστατευτικών από πλεξιγκλάς. Έχει ταυτοποιηθεί η χρήση του από τον βασιλιά Παύλο και το τέως βασιλικό ζεύγος Κωνσταντίνου κι Άννας Μαρίας.
Τον «στολίσκο» συμπληρώνει μια Rolls-Royce Silver Cloud 3, κατασκευής 1964, χρώματος ασημί με μπλε οροφή που επίσης έχει ταυτοποιηθεί ότι χρησιμοποιούνταν από τον τέως βασιλιά Κωνσταντίνο σε δημόσιες εμφανίσεις.
Δύο MG TD σε κόκκινο κι αντίστοιχα πράσινο χρώμα.
Το αγαπημένο της στήλης, ένα 500αράκι Fiat του 1959 σε άσπρο και μπλε χρώμα.
Fiat 500™ μετά τη συντήρηση © ΥΠΠΟ ΔΣΑΝΜ.jpg
Και, τέλος, ένα γαλάζιο ηλεκτροκίνητο Victor.
Δίπλα στα πολυτελή οχήματα, θα εκτεθούν τα διπλώματα οδήγησης του Παύλου και της Φρειδερίκης μαζί με φωτογραφικό υλικό, ενώ ο χώρος γύρω από το κτίριο θα λάβει για τους επισκέπτες τη μορφή μικρού περιπάτου και αναψυχής. H συνολική επιφάνειά του είναι περίπου 1.500 τ.μ. και αναπτύσσεται σε σχήμα Π. Αναγέρθηκε το καλοκαίρι του 1952, όταν αντικατέστησε το παλιό βουστάσιο για να καλύψει τις ανάγκες της αγροτικής παραγωγής του κτήματος. Σήμερα διατηρεί τον χαρακτήρα του με σχετική εκθεσιακή ενότητα, ενώ θα αναδειχτεί ο εξοπλισμός που βρέθηκε για την αγροτική παραγωγή λαδιού και κρασιού.
Τα αυτοκίνητα μετά τη συντήρηση στο νέο χώρο φύλαξης. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
«Το εγχείρημα της μετατροπής του νέου Βουστασίου σε διθεματικό Μουσείο προσπαθεί να αναδείξει ότι, παρά τις εναλλαγές χρήσεων που λάμβαναν χώρα στο κτήμα, ανάλογα με την περίοδο της βασιλείας, οι αρχές που φαίνονταν να διέπουν τη χρήση του ήταν η προστασία του περιβάλλοντος και η κυκλική οικονομία» εξήγησε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, δίνοντας το ιστορικό πλαίσιο και την επόμενη μέρα στο κτήμα.
«Η σημερινή εικόνα του κτήματος οφείλεται εν πολλοίς στις πρωτοβουλίες που υλοποιήθηκαν ιδίως κατά τις βασιλείες των Γεωργίου Α’ και Παύλου, καθώς βάσει των πηγών, προκύπτει ότι κατά τις δύο αυτές περιόδους της ιστορίας του κτήματος αναπτύχθηκε η αγροκτηνοτροφική παραγωγή. Υπήρξε μια συγκροτημένη προσπάθεια συστηματικής διαχείρισης με πρόθεση να αποτελεί πρότυπο. Αξιοποιήθηκαν οι υπάρχοντες φυσικοί πόροι (φυτικός πλούτος, έδαφος, υπέδαφος, νερό), το φυσικό κεφάλαιο, καθώς δημιουργήθηκαν υποδομές, εξοπλισμός και δίκτυα εξυπηρέτησης, διαμορφώθηκε ένα σύστημα εργασίας και μια μικρή κοινωνία εργαζομένων, και σχεδιάστηκαν τρόποι για την επιχειρηματική ανάπτυξη του κτήματος. Η μετατροπή του Νέου Βουστασίου σε Μουσείο αποτελεί μέρος του υπό εξέλιξη προγράμματος του υπουργείου Πολιτισμού για τη μουσειακή ανάδειξη επιλεγμένων ιστορικών κτιρίων στο π. βασιλικό κτήμα, με τεκμήρια που έχουν εντοπιστεί και διασωθεί στους χώρους του Τατοΐου.
Φωτορεαλιστική απεικόνιση της εκθεσιακής ενότητας της αγροκτηνοτροφικής παραγωγής του κτήματος. Υποενότητα ζωικής παραγωγής. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
»Η ολοκλήρωση των έργων από τις συναρμόδιες Διευθύνσεις του υπουργείου Πολιτισμού αναμένεται να προσφέρει στους επισκέπτες μια πολυθεματική μουσειακή εμπειρία, πλαισιωμένη με ποικίλες δραστηριότητες, σε ένα αποκατεστημένο φυσικό περιβάλλον. Στόχος μας είναι η αποκατάσταση του κτιρίου μνημείου, οι εργασίες του οποίου είναι σε εξέλιξη, και η επανάχρησή του με τη δημιουργία ενός μουσειακού χώρου που να προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία επίσκεψης, σε διαφορετικές κατηγορίες κοινού, αναδεικνύοντας τις διάφορες όψεις της αγροκτηνοτροφικής παραγωγής.
Φωτορεαλιστική απεικόνιση της υποενότητας της παραγωγής κρασιού. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
»Παράλληλα, το κτίριο είναι κατάλληλο για τη φιλοξενία της έκθεσης των βασιλικών αυτοκινήτων, τα οποία, επίσης, έχουν κηρυχθεί μνημεία. Δεδομένων αυτών, η ανάδειξη του Νέου Βουστασίου έχει αυτοτελή αξία ως παρουσίαση ενός προτύπου -για τα δεδομένα της εποχής- αγροκτηνοτροφικής παραγωγής η οποία δίνει προτεραιότητα στον παραδοσιακό τρόπο καλλιέργειας, που σέβεται τη φύση. Η οργάνωση της έκθεσης των οχημάτων, από την άλλη πλευρά, επιτρέπει την ανάδειξη των αυτοκινήτων-μνημείων που χρησιμοποιούνταν στην τελευταία φάση της βασιλείας στην Ελλάδα, τα οποία παρουσιάζουν ιδιαίτερη αισθητική, οικονομική και τεχνολογική αξία. Οι εκθέσεις έχουν έντονο εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα. Ιδιαίτερη μέριμνα έχει ληφθεί ώστε το Μουσείο να είναι πλήρως προσβάσιμο».
Φωτορεαλιστική απεικόνιση της εκθεσιακής ενότητας με τα βασιλικά αυτοκίνητα. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
Το έργο της αποκατάστασης του κτιρίου και της επανάχρησής του είναι ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2025.
Κεντρική φωτ.: Rolls-Royce™ μετά τη συντήρηση © ΥΠΠΟ ΔΣΑΝΜ