Τέχνη και ομορφιά βαδίζουν χέρι - χέρι στο Μουσείο του Λούβρου
Shutterstock
Shutterstock

Τέχνη και ομορφιά βαδίζουν χέρι - χέρι στο Μουσείο του Λούβρου

Υποκειμενική η τέχνη, το ίδιο και η ομορφιά – εξαρτάται από το βλέμμα του άλλου. Τα μουσεία που εκθέτουν έργα τέχνης συνδυάζουν και τα δύο, οι επισκέπτες τους επίσης αφομοιώνουν ομορφιά μέσω του αμφιβληστροειδή και μεταξύ άλλων διευρύνουν την οπτική τους αναλόγως του τρόπου παρουσίασης εκθέματος ή εκθεσιακής θεματικής.

Μία διαφορετική θεώρηση της τέχνης που συμβαδίζει με την ομορφιά παρουσιάζει το Μουσείο του Λούβρου στο πλαίσιο τριετούς συνεργασίας με τον όμιλο L'Oréal, με απότοκο την εξειδικευμένη ξενάγηση «De toutes beautés!» («Από όλες τις ομορφιές!») που «ξετυλίγει» την εξέλιξη της ομορφιάς μέσα από μια ποικιλία έργων, συνοδευόμενη από διαδικτυακή εφαρμογή. Οι βασικές θεματικές που «καθοδήγησαν» την επιλογή των 108 έργων τέχνης που παρουσιάζονται στην ξενάγηση είναι τα αντικείμενα και οι πρακτικές ομορφιάς καθώς και ζητήματα ομορφιάς και εξωτερικής εμφάνισης σε κοινωνίες και οι μετασχηματισμοί τους.

Η διαφορετική και συνάμα ενδιαφέρουσα αυτή ξενάγηση έχει ως σκοπό τη διαφορετικότητα και την πολυμορφία, όπως διευκρινίζει στην Voguebusiness η Delphine Urbach, διευθύντρια τέχνης, πολιτισμού και πολιτιστικής κληρονομιάς του ομίλου L'Oréal. Καθώς, το μήνυμα της ποικιλομορφίας και της συμμετοχικότητας αποτελούν τη βάση για την εταιρεία ομορφιάς, της οποίας τα προϊόντα απευθύνονται σε όλο και περισσότερους πληθυσμούς παγκοσμίως. Μότο της: «δημιουργήστε την ομορφιά που συγκινεί τον κόσμο».

Η περιήγηση περιλαμβάνει έργα όπως ο «Κοιμώμενος Ερμαφρόδιτος», ένα μαρμάρινο γλυπτό της αρχαίας Ρώμης που απεικονίζει τον Ερμαφρόδιτο να διερωτάται για τα όρια των φύλων. Υπάρχει επίσης ένα μαρμάρινο άγαλμα του αρχαίου ελληνικού θεού Ερμή καθώς και γυμνό άγαλμα του Γάλλου φιλοσόφου Βολταίρου από τον Jean-Baptiste Pigalle.

«Κοιμώμενος Ερμαφρόδιτος». Πηγή φωτ.: Facebook/ Oscar Wilde Tours

Πώς γίνεται η ξενάγηση; Μέσω της εφαρμογής, οι επισκέπτες μπορούν να σαρώσουν τους κωδικούς QR για 44 από τα έργα τέχνης για να λάβουν ένα «ηχητικό παραμύθι», συμπαραγωγή της L'Oréal και του Μουσείου Λούβρου, το οποίο εξηγεί το έργο τέχνης μέσα από το πρίσμα της ομορφιάς. Οι εταίροι έχουν επίσης δημιουργήσει μια διαδικτυακή σειρά έξι επεισοδίων, σε σκηνοθεσία των Thierry Demaizière και Alban Teurlai της εταιρείας παραγωγής Falabracks με έδρα το Παρίσι. Η σειρά αναμένεται να προβληθεί στις αρχές του 2025, και σε αυτήν, νεαροί επισκέπτες ανακαλύπτουν τα έργα τέχνης που παρουσιάζονται στην ξενάγηση.

Η εν λόγω ξενάγηση – υπογραμμίζει η VogueBusiness – πραγματοποιείται σε μία εποχή κατά την οποία η ομορφιά συγκλίνει όλο και περισσότερο με την υγεία και τη μακροζωία. «Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η ομορφιά είναι επιφανειακή, αντίθετα, είναι μέρος της ιστορίας της ανθρωπότητας. Υπάρχει πάντα ομορφιά, από τον homo erectus μέχρι το metaverse», όπως σημειώνει η Blanca Juti, επικεφαλής εταιρικών υποθέσεων και δέσμευσης της L'Oréal, σχολιάζοντας: «και όταν καταλαβαίνεις ότι η ομορφιά είναι απαραίτητη, αυτό είναι ακόμα πιο σημαντικό».

Αμοιβαία οφέλη

Πρόδηλο είναι ότι η συνεργασία ανάμεσα στο Μουσείο Λούβρου και την L'Oréal είναι αμοιβαία επωφελής, καθώς και οι δύο επιδιώκουν να αξιοποιήσουν το πολιτιστικό τους κεφάλαιο και να προσεγγίσουν νέο κοινό. Το Μουσείο επωφελείται από την οικονομική υποστήριξη (ύψους μη ανακοινώσιμου ποσού) του ομίλου L'Oréal, καθώς και από έναν νέο τρόπο προσέλκυσης κοινού.

Πηγή φωτ.: Shutterstock

«Για εμάς, είναι επίσης ζήτημα να βρούμε τρόπους να ενθαρρύνουμε το κοινό από το Παρίσι, την περιοχή του Παρισιού και τη Γαλλία να επιστρέφει στο Λούβρο λίγο πιο συστηματικά», λέει ο Gautier Verbeke, διευθυντής διαμεσολάβησης και ανάπτυξης του κοινού του μουσείου. Διότι, «δεν επισκέπτονται με τον ίδιο τρόπο όπως οι ξένοι επισκέπτες ή οι επισκέπτες που έρχονται για πρώτη φορά. Αναζητούν κάτι νέο στην εμπειρία τους».

Όσο για την L'Oréal, επωφελείται επίσης από το πολιτιστικό κύρος του Λούβρου, καθώς και από την έκθεση στους 30.000 καθημερινούς επισκέπτες του μουσείου. Στον αντίλογο που ενδεχομένως δημιουργηθεί εάν θα υπάρξει αντίδραση κατά της εταιρικής παρουσίας μέσα σε έναν μουσειακό φορέα, υπογραμμίζουμε ότι η προσέγγιση της ξενάγησης είναι συγκεκριμένη δίχως να αποτελεί μέρος της πιο μουσειακής προσέγγισης. Είναι μια διαφορετική πρόταση.