«Comedian» τιτλοφορείται το έργο του Ιταλού καλλιτέχνη Μαουρίτσιο Κατελάν το οποίο εκτίθεται στο Μουσείο Τέχνης, στη Σεούλ της Νότιας Κορέας, και έγινε φαγώσιμο. Πρόκειται για μία μπανάνα κολλημένη με ταινία στον τοίχο, αποτελεί μέρος της ατομικής έκθεσης «WE» του Κατελάν, που φιλοξενείται έως τις 16 Ιουλίου στους χώρους του μουσείου.
Την εν λόγω μπανάνα έφαγε την περασμένη Πέμπτη ένας φοιτητής του Πανεπιστημίου της Σεούλ. Έφαγε ένα μέρος και έπειτα κόλλησε την φλούδα ξανά στον τοίχο. «Ο μαθητής είπε στο μουσείο ότι το έφαγε επειδή πεινούσε», ανέφερε εκπρόσωπος του μουσείου στο CNNi, και προσέθεσε: «συνέβη ξαφνικά, οπότε δεν έγινε καμία ειδική ενέργεια. Ο καλλιτέχνης (σ.σ Μαουρίτσιο Κατελάν) ενημερώθηκε για το περιστατικό, αλλά δεν αντέδρασε».
Reaction as Student eats artwork of a banana duct-taped to a museum wall because 'he was hungry'
— SNOW TV® 📡🎥📺 RC 3662284 (@OfficialSnowtv) May 1, 2023
A ripe banana artwork called Comedian by Italian artist Maurizio Cattelan was placed for exhibition at Seoul`s Leeum Museum of Art, but a hungry South Korean student couldn't keep pic.twitter.com/TCOf0B2sWA
Το μουσείο αντικατέστησε λίγο αργότερα τη φλούδα με μια φρέσκια μπανάνα. Η αντικατάσταση, άλλωστε, είναι μία πρακτική του μουσείου: η μπανάνα αλλάζει τακτικά κάθε δύο-τρεις ημέρες και δεν πωλείται.
Για όσους παρακολουθούν τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης, θα έχουν υπ όψιν ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η μπανάνα-έργο του Κατελάν έχει φαγωθεί. Η πρώτη έκδοση του έργου χρονολογείται στο 2019, οπότε και είχε εκτεθεί στην γκαλερί Perrotin, και είχε φαγωθεί από τον καλλιτέχνη Ντέιβιντ Ντατούνα, ενώ οι θεατές παρακολουθούσαν έκπληκτοι.
Η μπανάνα του Κατελάν είχε γίνει πρωτοσέλιδο, ο κόσμος συνέρρεε να παρακολουθήσει την μπανάνα να ωριμάζει και από κίτρινη να γίνεται καφέ. Η γκαλερί είχε καταφέρει να πωλήσει και τις τρεις εκδοχές του έργου, ανεβάζοντας μάλιστα την τιμή του τελευταίου αντίγραφου στα 150.000 δολάρια (136.756,50 ευρώ), πρώτη είχε πωληθεί για 120.000 δολάρια (109.405,20 ευρώ).
Προτού το έργο-μπανάνα πωληθεί, ο γκαλερίστας είχε δηλώσει ότι οι μπανάνες είναι «ένα σύμβολο του παγκόσμιου εμπορίου, με διττή σημασία», επισημαίνοντας ότι ο Κατελάν μετατρέπει καθημερινά αντικείμενα σε «εργαλεία τόσο απόλαυσης, όσο και κριτικής».
Ο Ιταλός καλλιτέχνης είναι γνωστός για τα σατιρικά έργα του που αμφισβητούν τη μαζική κουλτούρα, προκαλώντας συχνά συζητήσεις γύρω από την έννοια της τέχνης.
Πράγματι, παρατηρώντας την μπανάνα κολλημένη με ταινία στον τοίχο τίθεται αυτομάτως το ερώτημα τι είναι έργο τέχνης και τι όχι, τι συναισθήματα δημιουργεί για να θεωρείται έργο τέχνης, όπως και τα κριτήρια βάσει των οποίων ένα φρούτο – κάτι που έχει περιορισμένη διάρκεια ζωής – μπορεί να αποτελέσει έκθεμα και μάλιστα να πωληθεί.