Ένας χρόνος μετά «we will dance again»
Facebook/ We Will Dance Again
Facebook/ We Will Dance Again
Τρομοκρατική Επίθεση Χαμάς σε Ισραήλ

Ένας χρόνος μετά «we will dance again»

Το πέρασμα του χρόνου δεν συνεπάγεται την επούλωση ενός τραύματος μιας και το τραύμα δεν επουλώνεται καθότι αφήνει σημάδι, μία ρωγμή. Ένας χρόνος μετά την επίθεση των τρομοκρατών της Χαμάς στο νότιο Ισραήλ ενώ το φεστιβάλ μουσικής Supernova βρισκόταν σε εξέλιξη, η ρωγμή παραμένει, η επέτειος ενός χρόνου από τη φρίκη έχει συμπληρωθεί. Στιγμές φόβου, αγωνίας και αιματοχυσίας καθώς χιλιάδες επισκέπτες του πάρτι προσπαθούσαν να ξεφύγουν από εκατοντάδες τρομοκράτες της Χαμάς, έχουν καταγραφεί και αποτελούν τεκμήριο της φρίκης που εξαπέλυσε με την επίθεσή της η Χαμάς.

Η ενέργεια, αλλά και το αποτέλεσμα –η απώλεια ανθρώπινων ζωών– προκαλούν σφίξιμο, σιωπή που δεν σπα παρά τα αγωνιώδη βλέμματα, όπως συνέβη στο κοινό, με το πέρας της προβολής του ντοκιμαντέρ «Supernova» (2023, 52’) του Ντούκι Ντρορ (γενν. 1963), τον Φεβρουάριο του 2023, στο ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Τότε, επρόκειτο για την πρώτη ταινία που είχε γυριστεί για το αποτρόπαιο γεγονός και η διαδικασία ήταν άμεση καθώς, «όταν η Ιστορία σου χτυπά την πόρτα, δεν μπορείς να την αγνοήσεις», όπως είχε υπογραμμίσει τότε ο Ντούκι Ντρορ και είχαμε αναφέρει στο σημείωμά μας Supernova: Φρίκη εναντίον ζωής την 7η Οκτωβρίου 2023.

Το γεγονός κατέγραψε επίσης ο σκηνοθέτης και παραγωγός ταινιών, Γιάριβ Μόζερ (γενν. 1978) στο ντοκιμαντέρ του με τίτλο «We will dance again» (90’), τίτλος που συνδέεται άρρηκτα με το μουσικό γεγονός που βρισκόταν σε εξέλιξη κατά την επίθεση των τρομοκρατών, αλλά και με μία υπόσχεση ως απόρροια δύναμης, ότι παρά το τραύμα της επίθεσης, οι μετέχοντες στο φεστιβάλ και βιώνοντας ιδίοις όμμασι τη φρίκη, μπορούν να ορθοποδήσουν.

«Οι συμμετέχοντες στο πάρτι δεν ήταν στο στρατό, ήρθαν για να διασκεδάσουν και βρέθηκαν σε ένα σκηνικό τρόμου», υπογραμμίσει ο Μόζερ, ο οποίος θέλησε να βρεθεί όσο το δυνατόν πιο κοντά στο νότο και σε όσα συνέβαιναν τότε, εκεί. «Έστειλα μήνυμα στον Ντάνιελ Χαγκάρι την πρώτη μέρα. Του μίλησα στις 7 Οκτωβρίου και δύο ημέρες αργότερα τον κάλεσα ξανά και στη συνέχεια με άφησε να κατέβω στο νότο», δήλωσε ο Μόζερ, ο οποίος έχει συνεργαστεί στενά με τη μονάδα εκπροσώπων των IDF σε άλλες ταινίες του. Δύο ημέρες μετά την επίθεση, ο Μόζερ βρέθηκε στην περιοχή του φεστιβάλ και ξεκίνησε την καταγραφή. «Ήταν πολύ, πολύ νωπό. Τσάντες με σφαίρες δίπλα σε γλειφιτζούρια πάνω σε ξυλάκια», ανέφερε –μεταξύ άλλων– ο Μόζερ, περνώντας στο κοινό μία εικόνα για το χώρο της επίθεσης.

Στο σύνολό τους, οι καταγραφές μεταφέρουν τους θεατές στις πρώτες πρωινές ώρες του πάρτι και στην αλλαγή του σκηνικού, όταν εκατοντάδες ρουκέτες βρίσκονταν στον ουρανό σημαίνοντας την τρομοκρατική επίθεση. Εκτός της εικόνας, το κινηματογραφικό κείμενο διανθίζεται από συνεντεύξεις με διάφορους επιζώντες, με την κάθε αφήγηση να αντιπροσωπεύει μια διαφορετική οπτική γωνία για το ποιοι ήταν σε αυτό το πάρτι και την καταστροφή. Ακόμη, ο Μόζερ συνεργάστηκε με ερευνητές που εξέτασαν τις ιστορίες δεκάδων επιζώντων, δημιουργώντας μια βάση δεδομένων των συμμετεχόντων και των διαφορετικών τύπων ιστοριών: εάν είχαν χάσει κάποιον, εάν είχαν πιάσει κάποιον όμηρο και τα είδη οπτικού υλικού που είχαν στην κατοχή τους.

«Έπρεπε να καταλάβω ποιοι ήταν οι χαρακτήρες μου και πώς κοιτάζουν την κάμερα», διευκρίνισε ο Μόζερ. Συνεργάστηκε κυρίως με νέους ανθρώπους, με «επειδή αυτή είναι η ηλικία στο πάρτι», αναζητώντας εκείνους που θα μπορούσαν να ταυτιστούν πιο εύκολα με τους θεατές για να εξανθρωπίσουν την ιστορία που διηγείται.

Όπως λέει ένας από τους επιζώντες, ο Eitan, οι τρομοκράτες χαμογελούσαν «σαν να ήταν ένα παιχνίδι που είχαν κερδίσει. Άλλες συγκλονιστικές στιγμές περιλαμβάνουν αποσπάσματα με όσους διαφεύγουν από τη σφαγή προσπαθώντας να βρουν ασφάλεια στη στρατιωτική βάση του Ρέιμ, η οποία είχε κατακλυστεί από τρομοκράτες. Ο Lali, ένας από τους μάρτυρες, ο οποίος κρύφτηκε σε χωράφια για έξι ώρες εξιστορεί: «σκέφτηκα ότι αν ο στρατός και η αστυνομία δεν έρθουν για τόσο καιρό, δεν υπάρχει πια στρατός, δεν υπάρχει πια αστυνομία. Το κράτος του Ισραήλ έχει εξαφανιστεί».

Η ταινία του Μόζερ, η οποία είναι η πρώτη μεγάλου μήκους για την επίθεση της 7ης Οκτωβρίου 2023, αποτελεί παραγωγή των Hot 8 και Paramount Plus, προβάλλεται σε όλο τον κόσμο και σε ιδιωτικές προβολές στο Ισραήλ.

Πηγή κεντρικής φωτ.: Facebook/ We Will Dance Again