Αυτοχαρακτηρίζεται «παιδί του Ματαρόα», του πλοίου που ξεκίνησε το 1945 σε μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της νεοελληνικής ιστορίας, για να φυγαδεύσει στο Παρίσι Έλληνες μακριά από την αντάρα του Εμφυλίου. Μεγάλωσε στους κύκλους της διανόησης μιας και το σπίτι στο Παρίσι ήταν πάντοτε ανοιχτό σε καλλιτέχνες και στοχαστές όπως ο Καστοριάδης κι ο Αξελός, ενώ το βλέμμα του επηρέασαν δραστικά δημιουργοί όπως ο Μόραλης κι ο Παππάς, ο Francois Morellet και ο Vasarely. Ο Πλάτωνας Αλέξης Χατζημιχάλης, με πολυετή διπλωματική πορεία, υπήρξε ένας πολίτης του κόσμου που στα ταξίδια του θήρευε συνεχώς παραστάσεις με εικαστικό ενδιαφέρον.
Σε παλιότερη συνέντευξή του είχε μοιραστεί τον σπόρο της εικαστικής του ενασχόλησης. Καθώς περπατούσε στη φύση της Νορμανδίας, αντίκρισε ένα χαλί με φύκια. Μόλις το είδε, συνειδητοποίησε ότι μπροστά του απλώνεται ένα διαφορετικό είδος τέχνης, μια νέα άποψη που θα επαναπροσδιόριζε την έννοια του σύγχρονου. Ο Platon.H, όπως μετονομάστηκε για να εκ-φράσει την καλλιτεχνική του ταυτότητα, αναζητά το αφηρημένο στη φύση.
Στην Ύδρα και στο μοναδικό μουσείο που έχει στήσει η Κωνσταντίνα Αδαμοπούλου, εγκαινιάζεται το Σάββατο (3/6) η πρώτη έκθεση του ανήσυχου καλλιτέχνη στην Ελλάδα.
Ο Platon.H έχει δείξει δουλειά του σε μητροπόλεις του εξωτερικού, υμνώντας το φυσικό περιβάλλον σε μια δημιουργική αλληλεπίδραση με την τέχνη, η οποία έδωσε και τον εύγλωττο τίτλο «Φύση-Ω-Θεραπεία». Όπως σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η προϊσταμένη του Ιστορικού Αρχείου-Μουσείου Ύδρας, «ο Platοn.H παρουσιάζει ένα ενδεικτικό και ταυτόχρονα αντιπροσωπευτικό υποσύνολο της συλλογής των έργων του που το αποτύπωμά τους είναι βαθιά χαραγμένο στην εικαστική του ματιά. Ό,τι κάνει ο Platοn.H το κάνει με στοχαστική δημιουργία, με απεριόριστη φαντασία, με έκφραση πλήθους συναισθημάτων. Και όπως λέει και ο ίδιος: «η Θάλασσα, η Γη και ο Ουρανός είναι οι δομικοί λίθοι και η πηγή έμπνευσής μου».
Platon.H, «Και τα ψάρια χρειάζονται οδοντίατρο», διαμ. 50 εκ., μασέλες πεσκαντρίτσας
Πρόκειται για μια έκθεση που αναμφίβολα φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως πεδίο παρατήρησης της τέχνης και της τεχνικής ανάμειξης στοιχείων και υλικών της φύσης ελευθερώνοντας συγκρίσεις, αναγωγές, συσχετισμούς, αλλά και προσωπική για τον καθένα ερμηνεία των υπέροχων αυτών οπτικών ερεθισμάτων σε κάθε έργο του Platοn H.», εξηγεί η κ. Αδαμοπούλου.
Από την πλευρά του ο ιστορικός της γλυπτικής Charles Avery αναδεικνύει τις ελληνικές ρίζες του καλλιτέχνη θεωρώντας ότι «πρόκειται για μια γοητευτική, μια θελκτική, μια ελληνική προσωπικότητα, και μαζί της ένα ζευγάρι μάτια και ένα ζευγάρι χέρια που μπορούν να παρατηρούν και να φτιάχνουν: μας θυμίζει τους προγόνους του, τον Δαίδαλο, τον κατ’ εξοχήν τεχνίτη της μυθολογίας, που έφτιαξε φτερά από κερί για να μπορέσει να πετάξει ο γιος του Ίκαρος. Είναι ο ελληνικός ψυχισμός στην καλύτερη και πιο γόνιμη εκδοχή του, ανοιχτός και εκφραστικός.
Η τέχνη του Platon.H είναι ευαίσθητη, λεπτή και αλληγορική και τα προϊόντα της είναι μαγευτικά. Η φαντασία του κουβαλά μέσα της τους καρπούς της αιώνιας ελληνικής εμπειρίας: το κομψό αυλάκωμα των δωρικών κιόνων του Παρθενώνα, οι διακριτικά διογκούμενες καμπύλες τους, που καταφέρνουν να κάνουν τις πλευρές τους να φαίνονται ακριβώς παράλληλες, αντί να φθίνουν από τον εκτυφλωτικό μεσογειακό ήλιο, τα σγουρά κέρατα ενός κριαριού πάνω σε ένα ιωνικό κιονόκρανο, τα πανέμορφα κλωνάρια του άκανθου».
Διάρκεια έκθεσης 3-30 Ιουνίου 2023. Ώρες επισκέψεων κοινού: Καθημερινά, 9 π.μ. – 4 μ.μ.
Κεντρική φωτογραφία: Platon.H, «Οι πεταλούδες»