Στοιχεία που υποδηλώνουν ότι ορισμένα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα περιλάμβαναν ζωγραφισμένα μοτίβα με σχέδια υψηλής τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ανθρώπινων φιγούρων και φύλλων φοίνικα, παρουσιάζει νέα έρευνα, που δημοσιεύτηκε σήμερα (11/10) στο περιοδικό Antiquity και στον βρετανικό Τύπο.
Η έρευνα διεξήχθη στα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, με σκοπό τον εντοπισμό ιχνών χρώματος και σκαλίσματος στις επιφάνειές τους.
Η μελέτη, που χρησιμοποίησε καινοτόμες τεχνολογίες σάρωσης, δείχνει ότι οι αρχαίοι δημιουργοί ολοκλήρωσαν τις γλυπτές επιφάνειες με υφές που αντανακλούν συγκεκριμένα στοιχεία (π.χ. δέρμα, μαλλί, λινό). Τα στοιχεία αυτά εμπλουτίστηκαν με την εφαρμογή χρωμάτων, συμπεριλαμβανομένης μιας μωβ χρωστικής και του αιγυπτιακού μπλε, μιας τεχνητής βαφής που αποτελείτο από ασβέστιο, χαλκό και πυρίτιο και χρησιμοποιήθηκε ευρέως στην αρχαιότητα, κυρίως στη ζωγραφική περίτεχνων σχεδίων σε ανάγλυφα υφάσματα. Όπως αναφέρει η έρευνα, τα ευρήματα ενθαρρύνουν μια επανεξέταση της εμφάνισης του Παρθενώνα τον 5ο αι. π.Χ.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του «Guardian», oι ερευνητές βρήκαν ίχνη αιγυπτιακού μπλε σε 11 αετωματικά γλυπτά και μια φιγούρα στη ζωφόρο, το οποίο χρησιμοποιούνταν με διάφορους τρόπους -π.χ. να ξεχωρίσει τη ζώνη της θεάς Ίριδας, στα φιδίσια πόδια του Κέκροπα (το σώμα του απέληγε σε ουρά φιδιού), να τονίσει τον αφρό των κυμάτων από τα οποία ο Ήλιος έβγαινε μέσα στο άρμα του. Εντυπωσιακές είναι και οι λεπτομέρειες από το άγαλμα της Διώνης, μητέρας της Αφροδίτης, η οποία παρουσιάζεται ξαπλωμένη δίπλα στην κόρη της. Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, εξετάζοντας την κατανομή του αιγυπτιακού μπλε στο σχέδιο του χιτώνα της Διώνης, οι ερευνητές εντόπισαν την εικόνα δυο ανθρώπινων ποδιών που τρέχουν, μαζί με άλλες εικόνες που πιστεύουν ότι μπορεί να δείχνουν ένα χέρι και ένα πόδι, μέρος ενός «υφαντού σχεδίου με ανθρώπινες φιγούρες που εμφανίζονται και εξαφανίζονται ανάμεσα στις πτυχές του ενδύματος». Η ερευνητική ομάδα εξέτασε και τον τρόπο με τον οποίο σκαλίστηκαν τα αγάλματα, ανακαλύπτοντας ότι οι αρχαίοι δημιουργοί χρησιμοποιούσαν διαφορετικές τεχνικές και εργαλεία για να αναπαραστήσουν τα υφάσματα των ενδυμάτων των Ολύμπιων θεών, όπως το λινό και το μαλλί, ενώ το δέρμα ήταν πολύ γυαλισμένο.
«Η προσθήκη χρώματος στις τελειωμένες επιφάνειες γλυπτών και κτιρίων ήταν το τελευταίο βήμα σε μια μακροχρόνια παραγωγική διαδικασία και η μελέτη της πολυχρωμίας αποτελεί ένα κρίσιμο σημείο που μπορεί να δώσει πληροφορίες για την αρχική εμφάνιση, τον ρόλο και τη σημασία των μνημείων στην αρχαιότητα», αναφέρει μεταξύ άλλων η έρευνα που διενεργήθηκε από τους Giovanni Verri, Hero Granger-Taylor, Ian Jenkins, Tracey Sweek, Katarzyna Weglowska και William Thomas Wootton.