Το γνωστό στους βιβλιόφιλους Λεμόνι «κερνά» χαρακτικά έργα και κάνει πιο φωτεινά τα Χριστούγεννα στο Θησείο.
Η μεθυστική χαρακτική του Νίκου Κυριακόπουλου

Η μεθυστική χαρακτική του Νίκου Κυριακόπουλου

Το γνωστό στους βιβλιόφιλους Λεμόνι «κερνά» χαρακτικά έργα και κάνει πιο φωτεινά τα Χριστούγεννα στο Θησείο.

Δίπλα στα μπαρ και τα κοσμαγάπητα στέκια του Θησείου, το βιβλιοπωλείο «Λεμόνι» υποδέχεται τον κόσμο του Νίκου Κυριακόπουλου (εγκαίνια Παρασκευή 8/12). Άνθρωποι που διασκεδάζουν, φλερτάρουν ή κουβεντιάζουν ζωηρά με τη βοήθεια του ποτού και της μουσικής, γεμίζουν απρόσμενα το βιβλιοφιλικό στέκι και στολίζουν τα ράφια του στη γοητευτική φαντασμαγορία του μαύρου.

Τούτη τη φορά, ο ζωγράφος υποτάσσει το χυμώδες χρωματικό σύμπαν της θεματολογίας του στην τέχνη της Χαρακτικής που θέτει τους δικούς της όρους και κανόνες, ρυθμούς και εντάσεις. Λέει ο ίδιος για την πρότασή του: «η διάθεσή μου για σαφήνεια, καθαρότητα, οξύτητα και ακρίβεια, βρίσκει μέσω της χάραξης (συγκεκριμένα μέσω της υψιτυπίας, που είναι η απλούστερη, αρχαιότερη και πλέον απόλυτη από τα είδη της Χαρακτικής) έναν ακόμη τρόπο να εκφραστεί».

Ο Κυριακόπουλος δεν είχε κάποια σπουδή στη χαρακτική (έκανε ζωγραφική στον Δημήτρη Μυταρά και Νωπογραφία-τεχνική των φορητών εικόνων- στην ΑΣΚΤ). Όμως, το γεγονός ότι από το ξεκίνημα ζωγραφίζει εκ του φυσικού, του χάρισε μια πιο προσωπική, ιδιωτική θητεία, μαθαίνοντας από μεγαλύτερους σε ηλικία ζωγράφους, όπως ο Βασίλης Διονυσόπουλος, ο Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος κι ο αλησμόνητος Πάνος Φειδάκης. Από τον Κορό και τον Ντωμιέ ως τον Μπαλτίς αντλεί τα διδάγματα της γαλλικής ζωγραφικής, ενώ το μελάνι που ρέει στη βάση του χαρτιού, σαν στάμπα, φανερώνει τεχνοτροπικές επιρροές από τη χαρακτική της Ανατολής, τον Χοκουσάι και τον Ουταμάρο.

Νίκος Κυριακόπουλος, «The bar»

Η συστηματική σπουδή στον κόσμο, έξω από το εργαστήρι, τον υποχρέωσε να τον τιθασεύσει, να μάθει να τον ρυθμολογεί. Αυτό του έδωσε τη στέρεη γνώση να αρχιτεκτονεί τις συνθέσεις του και να τις απλοποιεί αφαιρετικά. Όποιος επισκέφθηκε πέρυσι την έκθεση που φιλοξενήθηκε στον χώρο του Σωτήρη Φέλιου (16 Φωκίωνος Νέγρη), γνώρισε μια ζωγραφική που πείθει για τη σκηνογραφική δύναμη και το μεστό της σχέδιο. Έξοχα τα αμερικανικά dive bars που δημιουργούν έναν κόσμο μεθυστικής χρωματικής αλχημείας (από αυτή τη σειρά θα δείξει στο «Λεμόνι» το μοναδικό ζωγραφικό έργο).

Η σχέση του καλλιτέχνη με τη χαρακτική μοιάζει όψιμη – μόλις τον τελευταίο χρόνο μαθήτευσε δίπλα σε φίλο χαράκτη – αλλά συντονίζεται απολύτως με τη ζωγραφική του. Και στις δύο, ο Κυριακόπουλος εκφράζεται με χειρονομίες που πασχίζουν να αφουγκραστούν τη ζωή και τους σφυγμούς της από το μύθο (Κένταυροι και μειξογενή όντα), από την Ιστορία (κονκισταδόρες στη ζούγκλα) κι από την καθημερινότητα (ο ζωγράφος και το μοντέλο του).

Νίκος Κυριακόπουλος, «Carribean Queen»

Από την άλλη, η έκθεση στο «Λεμόνι» έρχεται φυσικά καθώς το καλλιτεχνικό αποτύπωμα του δημιουργού στην τυπογραφία,  έχει δώσει δείγματα γραφής: με τα έργα του των τελευταίων εκθέσεων (τρόπος παρουσίασης, υλικά, θεματικές), την έκδοση των βιβλίων (τυπογραφία με ζωντανή αντίληψη) και τώρα τα χαρακτικά (κατ' εξοχήν μέθοδος διάδοσης έργων τέχνης), υπογραμμίζει την πρόθεσή του να δημιουργήσει εικόνες μιας «άλλης» ζωγραφικής, εκείνης που βγάζει την επίσημη και κάπως ντεμοντέ φορεσιά της, βάζει στην άκρη το αφ' υψηλού ύφος της και φλερτάρει με τους ανθρώπους όπως κάθε μεγάλη Τέχνη οφείλει να κάνει.

Η τέχνη του Νίκου Κυριακόπουλου έρχεται από παλιά, αλλά έχει σημερινή γλώσσα. Συγχωνεύει όλα τα διδάγματα και τα επιμέρους στοιχεία που αντλεί από την παράδοση, εμπλουτίζοντας το προσωπικό του ύφος με τη γλώσσα της Χαρακτικής. Μιλάει με χιούμορ, με εμφανή διάθεση για ζωή κι απαντά σε μια ανάγκη που, νομίζω, είναι το στοίχημα κάθε δημιουργού. Θέλει η τέχνη του να μοιράζεται στο τελάρο, στο χαρτί, στο βιβλίο. Κι αυτό απαντά στο ερώτημα τι έχει να προσφέρει ένα βιβλίο τέχνης σήμερα.

Το βιβλίο από μόνο του αξιώνει προσωπικό χρόνο κι είναι ένα πλησίασμα που μπορεί να γίνει οποτεδήποτε – ξανά και ξανά – σε σημείο βολικό για τον αναγνώστη. Και σε σχέση με το έργο τέχνης, το λεύκωμα παρέχει έναν πλούτο που μετατρέπει τον αναγνώστη σε «μοναδικό συλλέκτη».

Νίκος Κυριακόπουλος, «Batida de coco»

Συνολικά, παρουσιάζονται στο «Λεμόνι» 17 χαρακτικά έργα, όλα τυπώματα από χάραξη σε λινόλεουμ, ένα ζωγραφικό έργο, giclee prints και η πρόσφατη, δίτομη έκδοση που συγκεντρώνει ζωγραφικά και χαρακτικά έργα του καλλιτέχνη.

«Linocut Prints» στο Βιβλιοπωλείο Λεμόνι με χαρακτικά του Νίκου Κυριακόπουλου. Εγκαίνια : Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου στις 19:30. Διάρκεια έκθεσης έως 10 Ιανουαρίου 2024. Ηρακλειδών 22 – Θησείο. Καθημερινά 09:30 – 21:00 και Σάββατο 09!30 – 20:00