«Οίκαδε» σημαίνει επιστροφή στο σπίτι, την πατρίδα, ίσως σε έναν χώρο οικείο μετά από μακρά απουσία. Μια ομαδική εικαστική έκθεση στην Κηφισιά προσκαλεί τους θεατές στην εξερεύνηση της έννοιας της επιστροφής στον οικείο χώρο του ανήκειν. Μέσα από ένα ευρύ φάσμα εικαστικών μέσων, πέντε καταξιωμένοι σύγχρονοι Έλληνες εικαστικοί, ο Άγγελος Αντωνόπουλος, ο Σπύρος Βερύκιος, ο Παναγιώτης Λαμπρινίδης, ο Μιχάλης Μανουσάκης και ο Κώστας Παπανικολάου επιχειρούν ένα ταξίδι αναστοχασμού, που ξεπερνά τη στενή χωρική αντίληψη του οικιακού χώρου, και προσκαλεί τους θεατές σε μια βαθύτερη κατανόηση του τι σημαίνει να βιώνεις έναν οικείο τόπο.
Ζητήματα ταυτότητας και πολιτιστικής συνέχειας πραγματεύεται ο Άγγελος Αντωνόπουλος, κυρίως, με την ενασχόλησή του με την έννοια της συγχώνευσης και του επαναπροσδιορισμού παραδοσιακών συμβόλων με σύγχρονα μέσα. Μέσα από την αμφισβήτηση και την εκ νέου ερμηνεία, δεν συντηρεί τα παραδοσιακά σύμβολα, αλλά προωθεί ένα διάλογο μεταξύ του παλαιού και του νέου.
Τα υβριδικά σύμβολα του καλλιτέχνη υπογραμμίζουν τη σημασία της σύνδεσης του παρελθόντος με το παρόν με τα έργα του λειτουργούν ως οδυνηρές υπενθυμίσεις του κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζει η τέχνη στην εξέταση την επανεκτίμηση οικείων συμβόλων σε ένα σύγχρονο πλαίσιο, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τη ρευστή φύση της πολιτισμικής ταυτότητας. Η βαθιά κριτική προσέγγιση του έργου του προκαλεί το θεατή να αλληλεπιδράσει με το έργο τέχνης να διερευνήσει τις προσωπικές του εμπειρίες και να αναστοχαστεί τις έννοιες της πολιτιστικής ταυτότητας και της συνέχειας.
Άγγελος Αντωνόπουλος, «Κάτω από τον Παρθενώνα»
Στο έργο του ο Κώστας Παπανικολάου υφαίνει αριστοτεχνικά θέματα της καθημερινής ζωής σε τάπητες αστικών τοπίων. Ο καλλιτέχνης εμβαθύνει στην οικιακή σφαίρα, αποτυπώνοντας τα συναισθήματα και τις εμπειρίες των πρωταγωνιστών του, ενώ ταυτόχρονα συλλαμβάνει το σπίτι ως μια πλούσια, βιωμένη εμπειρία. Αποτυπώνει προσωπικές στιγμές συνηθισμένων ανθρώπων, απλές χειρονομίες, καθημερινά περιστατικά, θραύσματα οικείων εμπειριών.
Εστιάζοντας στο οικείο, το γνωστό, το ταπεινό αποκαλύπτει την ποίηση της πραγματικότητας, που έχουμε λησμονήσει, ενώ ταυτόχρονα ενθαρρύνει τη βαθύτερη εκτίμηση της αισθητικής και συναισθηματικής πολυπλοκότητας, που καθορίζει την καθημερινή ζωή. Η βαθιά σύνδεσή του έργου του με τις παραδόσεις της ελληνικής ζωγραφικής και η χρήση του ελληνικού φωτός λειτουργεί ως γέφυρα, που συνδέει τις ιστορικές πρακτικές της τέχνης με τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Κώστας Παπανικολάου, «Το μπαλκόνι» (αυγό και σκόνες σε ξύλο, 60 x 120 εκ.). Τμήμα του έργου στην κεντρική φωτ.
Το μοτίβο του σπιτιού με έντονα συμβολικό τρόπο ενσωματώνει στα έργα του ο Μιχάλης Μανουσάκης ως ένα σύνθετο έμβλημα της ανθρώπινης εμπειρίας, που περικλείει στα όριά του ζητήματα απομόνωσης, μνήμης και υπαρξιακής ενδοσκόπησης. Μέσα από ένα ιδιότυπο εκφραστικό ιδίωμα ρεαλισμού και αφαίρεσης, οι μεταφυσικοί τόποι του καλλιτέχνη υποδηλώνουν ταυτόχρονα αισθήματα οικειότητας και αποξένωσης. Οι έννοιες της οικογένειας, των ανθρώπινων σχέσεων, της ασφάλειας και της ευαλωτότητας, του ορίου μεταξύ της ιδιωτικής και της δημόσιας ζωής αναδεικνύουν τον οικιακό χώρο ως καταφύγιο και τόπο έκθεσης, ως μεταφορά του εαυτού, που ενσαρκώνει τα πολλαπλά και ενίοτε αμφίσημα επίπεδα της ταυτότητας του.
Ο Σπύρος Βερύκιος μετουσιώνει τον οικείο χώρο του σπιτιού σε ένα μυστικό, ονειρικό τόπο, που ξεδιπλώνεται στο υποσυνείδητο του θεατή. Σκηνές που προκαλούν αισθήματα ενδοσκόπησης και νοσταλγίας γεφυρώνουν με ένα ποιητικό τρόπο τον απτό κόσμο με τον κόσμο της ανθρώπινης εμπειρίας. Από τα εσωτερικά σπιτιών ως τα αστικά τοπία που πάλλονται από ενέργεια και αφηγηματική πυκνότητα, οι εικόνες του καλλιτέχνη αφηγούνται ιστορίες, που αγγίζουν τις προσωπικές εμπειρίες των θεατών. Μέσα από ένα ιδιότυπο εκφραστικό ιδίωμα ρεαλισμού και φανταστικών στοιχείων μεταμορφώνει ποιητικά τις οικείες εικόνες του καθημερινού χώρου, ενώ ταυτόχρονα συγχωνεύει επιδέξια το πραγματικό με το φανταστικό, δημιουργώντας αναπαραστάσεις, που αμφισβητούν τις συμβατικές αντιλήψεις για την πραγματικότητα.
Σπύρος Βερύκιος, «Επιστροφή» (50 Χ 80 εκ., λάδι σε μουσαμά)
Τα ψυχολογικά βάθη της ανθρώπινης εμπειρίας διερευνά ο Παναγιώτης Λαμπρινίδης, χρησιμοποιώντας το ανθρώπινο σώμα ως μέσο για να εκφράσει τις έννοιες της σύνδεσης και του διαχωρισμού. Μέσα από τη στοχαστική επιλογή του υλικού του, ο καλλιτέχνης αποτυπώνει αριστοτεχνικά την ανθρώπινη ευαλωτότητα και αντοχή. Αυτή η ποιητική ουσία διακρίνεται στον τρόπο με τον οποίο τα γλυπτά του καλλιτέχνη αιωρούνται στο χρόνο με τις αρμονικές χειρονομίες τους να αντηχούν αρχετυπικά συναισθήματα απόγνωσης, έκστασης ή σιωπηλού συλλογισμού.
Δημιουργώντας συνδέσεις, που υπερβαίνουν τα γεωγραφικά και πολιτισμικά όρια, ο καλλιτέχνης καλεί το θεατή να ανιχνεύσει τα βάθη της ανθρώπινης συνείδησης και των δεσμών, που αναπτύσσονται σε τόπους αινιγματικούς. Τα γλυπτά του μας ωθούν να αναμετρηθούμε με θεμελιώδη ερωτήματα γύρω από την ύπαρξη, τη συγγένεια, την οικειότητα και την αποξένωση.
Η έκθεση σε επιμέλεια της Αναστασίας Μπαλάσκα, ιστορικού τέχνης-μουσειολόγου, παρουσιάζεται στην αίθουσα τέχνης Estudio Gallery (Κυριαζή 9, Κηφισιά) έως τις 8 Ιουνίου. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10.00 – 18.00 & Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10.00 - 21.00.