Η ένωση δυνάμεων μουσειακών φορέων ενδείκνυται για το βέλτιστο αποτέλεσμα εκθεσιακών δραστηριοτήτων με όχημα την ευδαιμονία της ματιάς του κοινού, πόσω μάλλον εάν περιλαμβάνει δανεισμό έργων. Κι έτσι κάθε μουσείο φιλοξενεί για ορισμένο χρονικό διάστημα ένα νέο κόσμημα που δέχεται ιδιαίτερης φροντίδας.
Η συνεργασία μεταξύ του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή και της National Gallery του Λονδίνου ωφελεί και τους δύο φορείς. Με τη συμπλήρωση δύο αιώνων «ζωής» της λονδρέζικης πινακοθήκης, το Ίδρυμα Γουλανδρή της δανείζει τα έργα «Νεκρή Φύση με καφετιέρα» και «Τα Αλυσκάν» του Van Gogh, για την επετειακή έκθεση «Van Gogh: Poets and Lovers» που θα διαρκέσει έως τις 29 Ιανουαρίου 2025. Η έκθεση συγκεντρώνει συνολικά 61 έργα του Van Gogh, πίνακες και σχέδια, σε συνεργασία με κάποια από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, όπως –μεταξύ άλλων– το Μουσείο Van Gogh και το Rijksmuseum στο Άμστερνταμ, το Metropolitan Museum of Art στη Νέα Υόρκη, το Musée d’Orsay στο Παρίσι, το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο, το Μουσείο Kröller-Müller στο Otterlo, το Philadelphia Museum of Art και πολλά άλλα.
Στο μεταξύ, η National Gallery δανείζει στο Ίδρυμα Γουλανδρή τα έργα «Νεκρή φύση με ανθοδοχείο» του Paul Gauguin και «Τοπίο με λεύκες» του Paul Cézanne, των οποίων η ιστορία είναι άμεσα συνδεδεμένη με δυο πίνακες της μόνιμης Συλλογής του Ιδρύματος.
Ειδικότερα, η «Νεκρή φύση με ανθοδοχείο» του Gauguin, που δημιουργήθηκε το 1896 λίγους μόλις μήνες μετά την άφιξη του Gauguin στην Ταϊτή, έχει τοποθετηθεί δίπλα ακριβώς από το έργο της μόνιμης Συλλογής «Νεκρή φύση με γκρέιπφρουτ» το οποίο ο ίδιος καλλιτέχνης ζωγράφισε περίπου πέντε χρόνια αργότερα, όταν είχε εγκαταλείψει την Ταϊτή για τις Μαρκήσιες Νήσους. Η σπουδή της νεκρής φύσης ήταν ανέκαθεν ελκυστική για τον Gauguin και τα δυο αυτά έργα, αρκετά παρόμοια σε μέγεθος, απεικονίζουν θαυμάσια την ικανότητά του να συνδυάζει τις προηγούμενες επιρροές του και την υψηλή του μαεστρία στη σύνθεση με μια ακόμα πιο απλοποιητική προσέγγιση που κυριαρχείται από το χρώμα.
Όσο για το «Τοπίο με λεύκες» του Cézanne δημιουργήθηκε μεταξύ του 1885 και του 1887 και χρονολογείται περίπου την ίδια περίοδο με την «Αυτοπροσωπογραφία» του, έργο της μόνιμης Συλλογής του Ιδρύματος, δίπλα στην οποία έχει τοποθετηθεί. Αναπαριστά ένα χαρακτηριστικό τοπίο της Προβηγκίας κατά την καλοκαιρινή περίοδο και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να το συγκρίνει κανείς με το Τοπίο της Auvers-sur-Oise του ίδιου καλλιτέχνη, που εκτίθεται στη διπλανή αίθουσα.
Paul Cézanne, «Τοπίο με λεύκες». Πηγή φωτ.: Ίδρυμα Γουλανδρή
Προς κατανόηση όλων των πτυχών των δύο έργων της National Gallery καθώς και τους συσχετισμούς τους με τα έργα της μόνιμης Συλλογής δίπλα στα οποία παρουσιάζονται, το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή έχει σχεδιάσει μια ειδική θεματική ξενάγηση διάρκειας 30 λεπτών, που πραγματοποιείται κάθε Σάββατο και Κυριακή του Νοεμβρίου, 16:00-16:30.
Παράλληλα, πραγματοποιούνται δυο διαφορετικά δημιουργικά εργαστήρια για παιδιά τα οποία έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τα δυο έργα της National Gallery. Το εργαστήριο για παιδιά ηλικίας 5 έως 7 ετών «Δες τι θυμούνται τα μάτια» έχει σχεδιαστεί με βάση το έργο του Gauguin διεξάγεται κάθε Κυριακή 10:00-11:15. Αντίστοιχα, το εργαστήριο για παιδιά ηλικίας 8 έως 12 ετών «Το Minecraft του Cézanne: σημειωματάριο σελίδα 1η» εστιάζει στο έργο του Cézanne και θα πραγματοποιείται κάθε Κυριακή 11:45-13:00.
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, Ερατοσθένους 13, Αθήνα 11635, Τ: 210 725 2895, [email protected] | goulandris.gr
Κεντρική φωτ.: Paul Gauguin, «Νεκρή φύση με ανθοδοχείο». Πηγή φωτ.: Ίδρυμα Γουλανδρή