Αναμφίβολα, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα κάθε πολιτιστικού οργανισμού αγγίζει περισσότερο το κοινό αν περιλαμβάνει παραγωγές που συνομιλούν με το σήμερα, τις καταστάσεις που έχουν δημιουργηθεί και την ανάγκη να ξεπεραστούν. Όπως ο καλλιτεχνικός σχεδιασμός της περιόδου 2022-2023 του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ο οποίος «είναι γεμάτος ιστορίες και αφορμές για τους ανθρώπους να βρεθούν κοντά», όπως τονίζει στο σημείωμά του ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου, Γιάννης Βακαρέλης.
Καθώς η ανάγκη των ανθρώπων να βρεθούν κοντά όπως και να βρίσκονται σε επαφή με την τέχνη, ήταν επιτακτική ακόμη και τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας αλλά και λίγο αργότερα, με τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Το βλέμμα στράφηκε στον άνθρωπο και στην ανάγκη κατανόησης της διαρκώς μεταβαλλόμενης καθημερινότητας.
Δίχως περιορισμούς και με την πλήρη επιστροφή στην κανονικότητα, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών καλεί το κοινό στο πολυσυλλεκτικό πρόγραμμά του, το οποίο περιλαμβάνει την κλασική μουσική, τη σύγχρονη δημιουργία, ακουμπά στην παράδοση με φρέσκια ματιά, συστήνει τη νέα γενιά δημιουργών, προκαλεί, «φυτεύει» σπόρους για το μέλλον, είναι ανοικτό στον αυτοσχεδιασμό, αναδεικνύει τη γυναικεία παρουσία και ευαισθητοποιείται για τη φύση και το περιβάλλον.
Οι συναυλίες μουσικής δωματίου που ανέκαθεν περιλαμβάνονταν στο πρόγραμμά του, αποκτούν –λόγω της μεγάλης περιόδου κοινωνικής απομόνωσης– ιδιαίτερη σημασία, δεδομένου ότι η μουσική δωματίου γεννήθηκε από την ανάγκη των ανθρώπων να επενδύουν τις κοινωνικές συναθροίσεις τους με (καλή) μουσική.
Μεταξύ άλλων, το κοινό θα απολαύσει τους βιολονίστες Λεωνίδα Καβάκο, Βικτόρια Μουλόβα, Τζανίν Τζάνσεν, τους πιανίστες Γιούτζα Γουάνγκ, Μαρία Ζοάο Πίρες, Νικολάι Λουγκάνσκι, Ράφαλ Μπλέχατς και τις λυρικές τραγουδίστριες Τζόις Ντιντονάτο και Λιζ Ντάβιντσεν.
Από τους Έλληνες καλλιτέχνες ξεχωρίζει ο Δημήτρης Παπαϊωάννου με την πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα του πολυαναμενόμενου έργου του «INK», ενώ με νέες παραγωγές έρχονται στην Αθήνα ο Βρετανός Άκραμ Καν και τα Grands Ballets Canadiens.
Ο Άκραμ Καν. Φωτ. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης συναυλίες του μπαρόκ συνόλου Les Arts Florissants με το αφιέρωμα «O Μολιέρος και οι μουσικές του», όπως και συναυλίες τζαζ μουσικής, που θα δοθούν κυρίως το Νοέμβριο, μουσικό αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή και αντίστοιχο με αφορμή τη συμπλήρωση ενός αιώνα από τη γέννηση του Ιάνη Ξενάκη. Άξιο παρακολούθησης δε, είναι το ντοκιμαντέρ «Η Αθήνα από την Ανατολή στη Δύση 1821-1896» της Μαρίας Ηλίου, το οποίο είχε πρωτοπαρουσιαστεί στο Μουσείο Μπενάκη το 2020 για ελάχιστες μέρες, λόγω της πανδημίας
Αναφορικά με τις θεατρικές παραγωγές, ξεχωρίζουμε το έργο «Πανσέληνος» σε κείμενο-σκηνοθεσία Χριστόφορου Χριστοφή (16-21/12), εκείνο της Μάγδας Μαυρογιάννη για τη ζωή της Μεξικάνας ζωγράφου Φρίντα Κάλο (13-14/2), όπως και την παράσταση «Αδεξιότητες, ένας τρόπος να μην τα καταφέρεις» σε σκηνοθεσία Ηλία Κουνέλα (22-23/10).
Προσιτή στα παιδιά, η ενότητα «Το Μέγαρο των Παιδιών» περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη μουσικοθεατρική παράσταση «Ροβινσώνας Κρούσος» σε σκηνοθεσία Τατιάνας Λύγαρη και διασκευή Γιώργου Γαλίτη, κυριακάτικες συναυλίες για όλη την οικογένεια, παραστάσεις θεάτρου σκιών από τον Ηλία Καρελλά, το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας (14-20/11). Όπως και την αναμενόμενη χριστουγεννιάτικη παράσταση, για παιδιά και ενήλικες «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» του Καρόλου Ντίκενς, σε μορφή μιούζικαλ, σε διασκευή-σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη.
Όσο για τις παραγωγές του annexM, του κέντρου για τις εικαστικές τέχνες του Μεγάρου Μουσικής, μέχρι στιγμής έχει γίνει γνωστή η έκθεση (Δεκέμβριος 2022-Φεβρουάριος 2023) του Γιώργου Ξένου, που έχει σχεδιαστεί γύρω από την ιδέα ενός κλειστού-ανοικτού αρχείου εικόνων, ήχων και εννοιών, το οποίο κρύπτεται και φανερώνεται ως σκηνή και ως άβατο, δημιουργώντας οικείες και ανησυχητικές ονειρικές τοπογραφίες εγκλεισμού και ελευθερίας, εσωτερικότητας και περισυλλογής.
Αναλυτικό πρόγραμμα στην ιστοσελίδα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.