Το τοπίο σχετικά με τη μετατροπή των πέντε μεγάλων μουσείων της χώρας (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθήνας, Αρχαιολογικό Μουσείο και Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου) σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου ξεκαθάρισε για μία ακόμη φορά η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΣΚΑΪ 100,3 και τον Άρη Πορτοσάλτε.
Με αφορμή τα μουσεία-ΝΠΔΔ και τις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την πολιτική του πολιτισμού που εφαρμόζει η ΝΔ, η Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε συνοπτικά σε όσα έχουν αλλάξει στον τομέα του πολιτισμού, από το 2019 μέχρι σήμερα. Εν συγκρίσει με τα αντίστοιχα που είχε πράξει ο ΣΥΡΙΖΑ την περίοδο που ήταν κυβερνών κόμμα αλλά και με τις πρόσφατες προεκλογικές εξαγγελίες της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Τονίζοντας ότι «οι προεκλογικές εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ για τον πολιτισμό έρχονται τελευταίες σε σειρά κατάταξης». Μία από τις διαφορές έγκειται στο ότι, τα πέντε χρόνια διακυβέρνησής του, ο ΣΥΡΙΖΑ, είχε διαθέσει 9,5 εκατ. ευρώ για επιχορηγήσεις πολιτιστικών ομάδων, ενώ την τετραετία 2019-2023 το ποσό έφτασε στα 33 εκ. ευρώ, και ο κλάδος ενισχύθηκε με περίπου 500 εκ. λόγω της πανδημίας.
Αναφορικά με τα μουσεία - ΝΠΔΔ, η Λίνα Μενδώνη υπενθύμισε ότι το νέο πλαίσιο δεν τα ιδιωτικοποιεί, αντίθετα τα «απελευθερώνει» από ένα καθεστώς βαθέως κρατισμού και γραφειοκρατίας, όπως, μεταξύ άλλων, είχαμε αναφέρει στο σημείωμά μας Λ. Μενδώνη: Τα πέντε μουσεία ΝΠΔΔ επιτελούν συγκεκριμένο ρόλο.
Η υπουργός Πολιτισμού υπογράμμισε ότι οι συνέργειες με τα κοινωφελή ιδρύματα, προκειμένου να αντληθούν πόροι, για τον πολιτισμό, δεν είναι ιδιωτικοποίηση στην διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Και φέρει ως παράδειγμα τις ιδιωτικές χορηγίες από τα ιδρύματα των Αθανάσιου Μαρτίνου και Αθανάσιου Λασκαρίδη, ύψους περίπου 5 εκ. ευρώ, που δόθηκαν για την αποκατάσταση στο Τατόϊ.
«Εξαιτίας αυτών των 5 εκατομμυρίων ωριμάσαμε τα πράγματα και σήμερα υλοποιούμε ένα έργο 70 εκατομμύρια ευρώ, με πόρους τους οποίους αντλούμε από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης», προσέθεσε.
Επί του παρόντος, το ΥΠΠΟΑ εκτελεί 814 έργα στην πολιτιστική κληρονομιά και στον σύγχρονο πολιτισμό, που κοστολογούνται άνω του ενός δισ. ευρώ – έργα εγκεκριμένα, κοστολογημένα, με χρονοδιαγράμματα.
Και υπενθύμισε την καθολική προσβασιμότητα σε 21 αρχαιολογικούς χώρους, το πρωτοποριακό πρόγραμμα για τον αυτισμό στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Ενώ, η αξιωματική αντιπολίτευση, εξαγγέλλει καθολική πρόσβαση στον πολιτισμό έχοντας «πολεμήσει τον ανελκυστήρα και τις διαδρομές στην Ακρόπολη, προκειμένου να διευκολυνθούν οι συμπολίτες μας με αναπηρία», ανέφερε.
Διερωτάται για τη συμφωνία Στερν και τα Γλυπτά του Παρθενώνα: «μας λένε ότι θα ακυρώσουν το νόμο για τη συμφωνία Στερν, για τη σταδιακή επιστροφή των 161 κυκλαδικών ειδωλίων. Τότε, θα πρέπει να εγγυηθούν -και θα είναι υπεύθυνοι- ότι τα 161 αυτά κυκλαδικά ειδώλια θα επιστρέψουν όλα στην Ελλάδα. Γιατί οι διαδικασίες στον διεθνή χώρο δεν είναι τόσο απλές, για τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων.
Μας λένε ότι θα ενισχύσουν την πολιτική για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Ποιοι; Αυτοί που δεν έκαναν τίποτα επί τέσσερα χρόνια. Σήμερα, το θέμα της οριστικής επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι πιο προχωρημένο από ποτέ. Ακόμη και την απόφαση της UNESCO, την οποία επικαλούνται - Σεπτέμβρη 2021 ελήφθη αυτή η απόφαση- την αντιμετώπισαν με μεγάλη διστακτικότητα».
Πρόσφατα δε, η UNESCO χαρακτήρισε την Ακρόπολη πρότυπο συντήρησης κληρονομιάς σε παγκόσμιο επίπεδο, και την κατάσταση στον Ιερό Βράχο «εξαιρετική». Αυτά, βάσει έκθεσης, η οποία αποτελεί μία «απάντηση» στις αιτιάσεις που είχε δεχθεί από την αντιπολίτευση η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού κατόπιν έργων επέμβασης στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, το 2021.