Βαθιές ρίζες, προηγούμενα χρέη, εμμονές και εκδίκηση, αναγνωρίσιμο μοτίβο δολοφόνου που αποτελεί και την υπογραφή του εξάλλου, απ’ αυτό ο επιθεωρητής Γιούνα Λίννα θα αντιληφθεί ότι ο νεκρός δολοφόνος επιστρέφει και κόντρα σε όλους θ’ ακολουθήσει το σχέδιο, είναι ο βασικός καμβάς και στο καινούριο βιβλίο των Λαρς Κέπλερ. Ναι, πίσω από το όνομα του συγγραφέα, κρύβονται δυο. Ο Λαρς Κέπλερ είναι σύζυγοι και συγγραφείς: η Αλεξάνδρα Κοέλο Αντορίλ που γεννήθηκε το 1966 και ο Αλεξάντερ Αντορίλ, γεννημένος το 1967. Και είναι Σουηδοί.
Λαρς Κέπλερ «Λάζαρος», Μετάφραση: Μαρία Φακίνου, εκδ. Πατάκη, σελ. 624
Η αρχή έγινε με τον «Υπνωτιστή» που γεννήθηκε από την κοινή τους αγάπη για τη νουάρ λογοτεχνία και τον κινηματογράφο, υπέβαλαν το χειρόγραφο ανωνύμως στον εκδότη του Στιγκ Λάρσον στη Σουηδία, το βιβλίο εκδόθηκε και έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής από την πρώτη στιγμή, μεταφράστηκε σε περισσότερες από 35 γλώσσες και μεταφέρθηκε το 2013 στον κινηματογράφο από τον Λάσε Χάλστρομ.
Σήμερα τα βιβλία με ήρωα τον επιθεωρητή Γιούνα Λίννα είναι πρώτα σε πωλήσεις στη Σουηδία και μεταφράζονται με εξαιρετική επιτυχία σε περισσότερες από 36 γλώσσες.
«Ο Υπνωτιστής» ήταν το πρώτο βιβλίο που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη το 2011 στην Ελλάδα. Στις σελίδες του, ένας άντρας βρίσκεται κτηνωδώς δολοφονημένος στα αποδυτήρια ενός αθλητικού κέντρου στην Τούμπα της Στοκχόλμης. Λίγο αργότερα ανακαλύπτονται τα πτώματα της γυναίκας του και της κόρης του, μαχαιρωμένες και οι δυο από κάποιον που είχε την πρόθεση να εξοντώσει όλη την οικογένεια. O γιος όμως έχει επιζήσει, αν και βαριά τραυματισμένος. O Γιούνα Λίνα, αστυνομικός επιθεωρητής της Δίωξης Εγκλήματος, μαθαίνει πως η οικογένεια έχει άλλο ένα εν ζωή μέλος, τη μεγάλη αδελφή του αγοριού, και αντιλαμβάνεται πως πρέπει να τη βρει προτού την ανακαλύψει ο δολοφόνος. Το αγόρι συνέρχεται κατά διαστήματα από τον λήθαργο στον οποίο βρίσκεται. Ο Γιούνα Λίνα στην προσπάθειά του να επιταχύνει τη διαδικασία της ανάκρισης και ν' αποκτήσει μια εικόνα του συμβάντος, έρχεται σε επαφή με τον γιατρό Έρικ Μαρία Μπαρκ και τον πείθει να υπνωτίσει το αγόρι. Ο Έρικ Μαρία Μπαρκ αθετεί την υπόσχεση που είχε δώσει να μην υπνωτίσει ποτέ ξανά.
Η μεγάλη σημασία του υποσυνειδήτου αλλά πάνω απ’ όλα οι εμμονές, πρωτοστατούν και στον «Λάζαρο». Οι Σουηδοί συγγραφείς αγαπούν στα βιβλία τους τρία βασικά στοιχεία: Παρελθόν, οικογενειακά μυστικά και ψυχολογικές εμμονές ή απωθημένα.
Και στον «Λάζαρο» όπως και στον «Κυνηγό κουνελιών», επίσης με την υπογραφή Λαρς Κέπλερ, έχουμε και κοινό παρελθόν θυμάτων και θύτη, παρ’ όλο προσυπογράφουν δυο επιθεωρητές ότι ο Θύτης είναι νεκρός και μάλιστα έχουν «πληρώσει» γι’ αυτό, ο επιθεωρητής Γιούνα Λίννα έχει εκτίσει ποινή δύο ετών σε μία φυλακή υψίστης ασφαλείας, τα παλιά χρωστούμενα απ’ ότι αποδεικνύεται δεν έχουν κλείσει, ο θύτης σαν τον Λάζαρο του Ευαγγελίου όλα δείχνουν ότι είναι εδώ και αισθάνεται όσο ποτέ ότι τα θύματα του χρωστούν.
Το τελετουργικό της δολοφονικής μανίας του επιστρέφει, ο Γιούρεκ Βάλτερ ήταν αυτός που συνήθιζε να θάβει τα θύματά του ζωντανά σε βαρέλια ή αυτοσχέδιες κάσες, κι από ένα «τυχαίο» εύρημα η μανία εκδίκησης έχει μπει σε τροχιά, ο δολοφόνος εξάλλου, επιθυμεί να την κάνει ορατή.
Έτσι, όταν σε ένα διαμέρισμα στο Όσλο ανακαλύπτεται ένα πτώμα σε κατάσταση προχωρημένης αποσύνθεσης, η έρευνα της αστυνομίας θα φέρει στο φως μακάβρια ευρήματα, το θύμα αποδεικνύεται τυμβωρύχος και ανάμεσα στα «τρόπαιά» του βρίσκεται το κρανίο της νεκρής γυναίκας του επιθεωρητή Γιούνα Λίννα.
Λίγες μέρες αργότερα, μια Γερμανίδα αστυνομικός ζητά τη βοήθεια του Γιούνα για την εξιχνίαση μιας υπόθεσης φόνου στο Ρόστοκ. Και άλλα θύματα θαμμένα ζωντανά. Κατά συνέπεια, αυτό που στην αρχή φάνταζε σαν μια παράλογη διαίσθηση μετατρέπεται σε τρομακτική βεβαιότητα: ο διαβόητος κατά συρροή δολοφόνος Γιούρεκ Βάλτερ έχει επιστρέψει. Ωστόσο η επιθεωρήτρια Σάγκα Μπάουερ παίρνει όρκο, ο Γιούρεκ Βάλτερ τον είδε με τα μάτια της, από τα δικά της πυρά δεν γίνεται παρά να είναι νεκρός. Ποιος τρελός θα φοβόταν ένα φάντασμα; Όμως δε βλέπουν όλοι την ίδια πραγματικότητα. Ο επιθεωρητής ξέρει ότι μονάχα ένα πράγμα τού μένει να κάνει: να προστατέψει πάση θυσία την κόρη του. Και ότι δεν μπορεί να υπολογίζει στη βοήθεια κανενός.
Η ολική επαναφορά του Γιούρεκ Βάλτερ εμπεριέχει ακόμα και τον νεκρό «δίδυμό» του αδελφό. Έναν αιμοσταγή ημίτρελο που φορά στ’ αυτιά του τα μαργαριταρένια της νεκρής αδελφής του και σκορπάει τον θάνατο αδιακρίτως ισχυριζόμενος μάλιστα ότι διαθέτει το χάρισμα να αντιλαμβάνεται τον μελλοθάνατο απ’ όταν είναι ακόμα… ζωντανός.
Στον «Λάζαρό» τους το ζεύγος «Λαρς Κέπλερ» έχουν επενδύσει σε μια συνεχόμενη και εφευρετική δράση με την οποία κρατά τον αναγνώστη χωρίς ανάσα με ένα φινάλε με υπόλοιπα: εξάλλου το βιβλίο της ζωής δεν κλείνει ποτέ.
Διαθέτει και αυτό το μυθιστόρημα ένα καλά συγκροτημένο μοτίβο δολοφόνου, όλα συμβαίνουν χωροταξικά με μαθηματική ακρίβεια κι ο «Λάζαρος» αποδεικνύεται ακόμα μια φορά ικανός να μαντεύει κινήσεις και να διαβάζει τις σκέψεις, με αντοχές Ρόμποκοπ, θα μπορούσε κανείς να πει «δαιμονικές».
Μυθιστόρημα page- turner μοναδικό για αναγνώστες που επιθυμούν δράση, ωστόσο για τους εραστές των αινιγμάτων ήδη από το μέσο της ιστορίας, όλες οι απορίες έχουν λάβει τις απαντήσεις κι ο γρίφος έχει παραδώσει τα σκήπτρα σε έναν αγώνα μέχρι τελικής πτώσης. Ο «Λάζαρος» Γιούρεκ Βάλτερ, «το Κακό», δεν σταματά παρά μόνο αν ξαναπέσει νεκρός.
Ωστόσο απομένει ένας απειλητικός, υιοθετημένος, ορκισμένος όσον αφορά το εκδικητικό του μένος, «αδελφός».
Ξενυχτάς αλλά κλείνεις το βιβλίο με σφιγμένο το στομάχι. Ο Λαρς Κέπλερ και το δίδυμο που κρύβεται πίσω απ’ αυτό, είπαμε επενδύει στην συνεχή αγωνία και δράση, η λύτρωση φαίνεται ότι Δεν είναι για την δική μας εποχή. Η μετάφραση της Μαρίας Φακίνου καθιστά το βιβλίο, λογοτεχνία ακριβή.