Οι συνθέσεις, οι κατασκευές, οι πίνακες της Ζούνη είναι διαδρομές στο φως και το χρώμα. Ο πολυδιάστατος ορίζοντας της ευρηματικής καλλιτέχνιδος διανοίγεται στον πεζόδρομο της Ρώμα, όπου η ομώνυμη γκαλερί συνεχίζει τις αφιερωματικές εκθέσεις στους δασκάλους της σύγχρονης τέχνης. Τέτοια υπήρξε και η Όπυ Ζούνη. Το έργο της, βασισμένο στις αναζητήσεις της γεωμετρικής τέχνης που καταγράφηκε τον περασμένο αιώνα, έλαβε προσωπική ταυτότητα και κατάφερε να ξεπεράσει τα εγχώρια σύνορα της εικαστικής μας σκηνής. Αυτό δεν είναι διόλου αυτονόητο για το πνεύμα της εποχής, αν αναλογιστούμε το τί αξίωνε η ελληνική κοινωνία από τη γυναίκα και ποια ήταν θέση της γυναίκας – καλλιτέχνη σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους της.
Γεννημένη το 1941 στο Κάιρο, μεγάλωσε σε ένα μεγαλοαστικό περιβάλλον και σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (στο εργαστήριο του Γ. Μόραλη). Ο επισκέπτης στη Roma gallery δεν θα δει έργα της σπουδής ή συνθέσεις από τις πρώτες εκθέσεις όπου ακόμη αναζητούσε ύφος και γραφή. Θα γνωρίσει, όμως, την πολύ σοβαρή σπουδή της επάνω στην αισθητική της γεωμετρίας, όπου βρήκε την καταξίωση. Θα περάσει την πύλη προς το χρωματικά πληθωρικό και σχεδιαστικά δωρικό σύμπαν της καλλιτέχνιδος, όπου συνδύαζε τη γεωμετρική τάξη με τη χρωματική «αταξία».
«Ξεκίνησα με σπουδές κλασικές, πρώτα στην Αίγυπτο και μετά στην Ελλάδα. Η επαφή μου με δύο κλασικές παιδείες και με δύο τόσο διαφορετικούς κόσμους διακρίνεται, ίσως, στη δουλειά μου. Τα περισσότερα στοιχεία που τη συνθέτουν προέρχονται από την παρατήρηση της φύσης του περιβάλλοντος και των οπτικών φαινομένων. Καταπιάνομαι με κατασκευές και ανάγλυφα. Χαράζω και σκάβω επίπεδες πλάκες με άγρια επιφάνεια. Χρωματίζω τις επιφάνειες παρατηρώντας επίμονα το φως και τη σκιά, τις αντιθέσεις: το μαύρο και το άσπρο ή το μαύρο και το κίτρινο. Πάνω σε αυτή τη βάση οργανώνω τα χρώματά μου» εξηγούσε τον τρόπο της δουλειάς της στην Ελένη Μπίστικα (Καθημερινή, 2008).
Μέχρι το θάνατό της (Αθήνα 2008) πραγματοποίησε συνολικά πάνω από 70 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συμμετείχε σε διεθνή συνέδρια και σε εκατοντάδες ομαδικές εκθέσεις, ενώ είχε τακτική παρουσία σε διεθνείς Μπιενάλε και Τριενάλε χαρακτικής. Έργο της έχει τοποθετηθεί στο Σταθμό Αιγάλεω του αθηναϊκού Μετρό.
Για τη ζωγράφο και τους δρόμους που άνοιξε στην ελληνική ζωγραφική, η ιστορικός τέχνης Νικολένα Καλαϊτζάκη ανέλαβε την ευθύνη να αναδείξει ένα έργο πλούσιο όπου «η γεωμετρία δαμάζει τα συναισθήματά και τα συναισθήματα δαμάζουν τη γεωμετρία» καθώς έλεγε η Όπυ Ζούνη.
Όπυ Ζούνη – Η θεωρία των σχημάτων στη Roma Gallery (Ρώμα 5, Αθήνα), τηλ.: 213 0358344, roma-gallery.com Έως 29/10/2022