Περιορισμένο αριθμό ταινιών αλλά διαφορετικά μεταξύ τους είδη παρατηρούμε στη νέα σοδειά ταινιών οι οποίες προβάλλονται από την Πέμπτη 4 Μαΐου στις κινηματογραφικές αίθουσες. Πρόκειται για μία δραματική ταινία από το Ισραήλ, ένα ντοκιμαντέρ για την πρωτοπόρο Ελληνίδα κινηματογραφίστρια Αντουανέττα Αγγελίδη, ένα αστυνομικό θρίλερ και παράλληλα σκηνοθετικό ντεμπούτο του Θανάση Τότσικα, την ταινία φαντασίας για τους Φύλακες του Διαστήματος.
Ακόμη, την επανέκδοση της έκτης ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Ταξίδι στα Κύθηρα», βραβευμένης στα Φεστιβάλ Καννών και Θεσσαλονίκης. Η ταινία αποτελεί ένα καυστικό βλέμμα στην Ελλάδα μετά τον Εμφύλιο, η δε επανέκδοση έγινε από τη New Star, στο πλαίσιο αφιερώματος της στον Θόδωρο Αγγελόπουλο.
Για τους λάτρεις του animation προτείνουμε την νορβηγική ταινία «Απλώς Υπέροχη» (ελληνική μεταγλώττιση) του Ράσμους Σίβεντσε, ο οποίος αναφέρεται σε μια οικογένεια πεισματάρηδων υπερηρώων που ζουν στα κρυφά.
Η Βαλέρια παντρεύεται
Τιμημένη με Αργυρό Αλέξανδρο στο τμήμα Meet The Neighbors στο 63ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το ισραηλινό δράμα «Η Βαλέρια παντρεύεται» της Μιχάλ Βίνικ πραγματεύεται τις πρακτικές γάμου στην Ουκρανία, το έθιμο «νύφες διά αλληλογραφίας».
Ο γάμος της Βαλέρια έχει κανονιστεί μέσω διαδικτύου –ακριβώς όπως της αδερφής της, Κριστίνα, που εδώ και χρόνια ζει παντρεμένη στο Ισραήλ. Η Βαλέρια φθάνει στο Ισραήλ για να γνωρίσει τον μέλλοντα σύζυγό της, μόνο που η άφιξή της θα ανατρέψει την υπάρχουσα κατάσταση.
Επιβλητικές απόψεις αλλά και απόψεις που αποκλείνουν μεταξύ τους, απόψεις δίχως να λαμβάνεται υπ όψιν το συναισθάνεσθαι του άλλου αλλά λέγονται από καθαρά προσωπική οπτική: «τι άλλο χρειάζεσαι; Ένα καλό παιδί με πολλά λεφτά», «πήρες τη σωστή απόφαση και θα έχεις μια πολύ καλή ζωή», «δεν χρειάζεται να συμφωνείτε σε όλα».
Μία ταινία που θέτει ζητήματα για τα δικαιώματα των γυναικών, τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες στην Ουκρανία που «οδηγούν» στις «νύφες διά αλληλογραφίας», τη δυνατότητα ή μη επιλογής, αλλά και το ρόλο των οργανώσεων για την προστασία αυτών των γυναικών. Που είναι τα κινήματα εκείνα που δραστηριοποιούνται στη Δύση, που πέφτει το βλέμμα τους;
Έμμονες ώρες στον τόπο της Πραγματικότητας
Πρωτοπόρος του avant-garde κινηματογράφου στην Ελλάδα, η Αντουανέττα Αγγελίδη εξομολογείται στην κάμερα της κόρης της, Ρέα Βαλντέν, και σε εμάς, τα οράματα και τις ταινίες της, την εμπειρία της τύφλωσης. Το ντοκιμαντέρ «Έμμονες ώρες στον τόπο της πραγματικότητας» γυρίστηκε σε ένα διαμέρισμα, εν μέσω καραντίνας λόγω της πανδημίας του κορονοϊού – προσδίδει έτσι περισσότερο την αίσθηση ότι αναφέρεται στον εσωτερικό κόσμο.
Οι εικόνες ξεπηδούν από τη μνήμη της: «[…] τότε ήρθαν εικόνες Μαδαγασκάρης παρότι ήμουν στη Γαλλία. Ήμουν στη Γαλλία και η Μαδαγασκάρη με κύκλωνε μαζί με τις φεμινίστριες».
Και αυτό συμβαίνει, προσθέτει η κα. Αγγελίδη, γιατί «η μνήμη κάθε φορά κάνει το ίδιο διαφορετικά ακόμη κι αν το επαναλαμβάνει». Η μνήμη, προσθέτουμε εμείς, διατηρεί τις εικόνες μέσα μας αναλλοίωτες, ακόμη και εάν η φυσική όραση είναι πλέον ανύπαρκτη.
Saison Morte
Γυρισμένο εξ ολοκλήρου στη Μήλο, το αστυνομικό θρίλερ «Saison Morte» με το οποίο ο Θανάσης Τότσικας κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, συνδέει μία σειρά δολοφονιών με την εξάρθρωση ενός κυκλώματος αρχαιοκαπηλίας.
Η δράση εκτυλίσσεται τη μη τουριστική περίοδο στη Μήλο. Μεταξύ άλλων, παρατηρούμε ένα περιπολικό να «τρέχει» πίσω από ένα αυτοκίνητο, αστυνομικούς να καταφθάνουν σε ξενοδοχείο που βρίσκεται σε ερημική τοποθεσία, και να βρίσκουν τραυματισμένο έναν άνδρα και δολοφονημένους την ιδιοκτήτρια και έναν υπάλληλο.
Φράσεις όπως «η Ιωάννα είναι νεκρή;», «να προσέχεις, ναι;», «πότε την είδες τελευταία φορά;» είναι αντίστοιχες της ανησυχίας για κάτι «σάπιο» που έχει συμβεί και της έρευνας που διεξάγεται. Μόνο που, «όποιος αφήνει το φώς και πάει στο σκοτάδι, δε γυρνάει, δεν μπορεί», υποδηλώνοντας την είσοδο καθενός σε πράξεις μη νόμιμες και το τίμημα για τους ίδιους. Θα κριθεί ένοχος ένα αθώος; Το έγκλημα υποβόσκει κάθε εποχή, σε κάθε μέρος, καλά «προφυλαγμένο» ώσπου να γίνει ένα μικρό παραπάτημα.
Φύλακες του Γαλαξία 3
Λάτρεις του διαστήματος και ταινιών φαντασίας δεν έχουν παρά να βρεθούν στις αίθουσες που προβάλλεται η ταινία «Φύλακες του Γαλαξία 3» του Τζέιμς Γκαν. Η διαγαλαξιακή παρέα επιστρέφει για να προστατεύσει για μία ακόμη φορά τον γαλαξία από οτιδήποτε τον επειλεί. Προσπαθεί να προσαρμοστεί σε μια ήσυχη καθημερινότητα αλλά κομμάτια από το παρελθόν απειλούν την ίδια την ύπαρξη της ομάδας.
Πόσο σταθερά είναι τα θεμέλια της ομάδας ώστε να μη διαρραγεί η εμπιστοσύνη και να συνεχίσει ακάθεκτη το έργο της, μπορεί η κούραση («όλη μας τη ζωή τρέχαμε») να αποτελέσει τροχοπέδη; Ή θα υπερισχύσει η φράση του αρχηγού: «λείψαμε πάρα πολύ καιρό. Όμως ό,τι κι αν συμβεί, ο γαλαξίας χρειάζεται τους φύλακές του».
Κεντρική φωτογραφία: Από την ταινία «Η Βαλέρια παντρεύεται». Πηγή φωτ.: Facebook / Cinobo