Ως παράρτημα του Μουσείου Νεώτερου Ελληνικού Πολιτισμού αναμένεται να λειτουργήσει το εργαστήριο κεραμικής «Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών» της Ελένης Βερναδάκη, στην Κάντζα. Κατόπιν συναίνεσης της δημιουργού, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προέβη στην εξαγορά του εργαστηρίου.
Είχε προηγηθεί ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων για τον χαρακτηρισμό του κτιρίου (με το εργαστήριο, τον εξοπλισμό, τους βοηθητικούς και αποθηκευτικούς του χώρους) ως μνημείο. Αυτό, στο πλαίσιο της πολιτικής του ΥΠΠΟΑ για την διάσωση, συντήρηση και επαναλειτουργία χώρων, άρρηκτα συνδεδεμένων με κορυφαίους δημιουργούς, των οποίων το αποτύπωμα και το έργο τους αποτελεί πηγή έμπνευσης για σύγχρονους καλλιτέχνες.
Έργο του αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου, το «Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών» αναμένεται να επανασυνδεθεί με τη σύγχρονη δημιουργία. « Στόχος μας είναι ο χώρος να παραμείνει ζωντανός και παραγωγικός. Να ανάψουν και πάλι οι φούρνοι και να προσέλθουν κεραμίστες, που θέλουν να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν. Επιδίωξή μας είναι, στο πνεύμα της ιστορίας, της διαδρομής -και με την παρουσία- της Ελένης Βερναδάκη, η συνεργασία με σχολές, μουσεία, καλλιτέχνες» αναφέρει η Λίνα Μενδώνη σε ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ.
Φούρνος στο εργαστήριο της Ελένης Βερναδάκη. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟΑ
«Το επόμενο βήμα αφορά στις μελέτες και στις εργασίες αποκατάστασης του κτιρίου-μνημείου, ώστε να είναι έτοιμο να υποδεχτεί και να αναδείξει νέους καλλιτέχνες, καθώς και στην σύνταξη κανονισμού λειτουργίας και στην εξασφάλιση του κατάλληλου προσωπικού για την διαχείριση του εργαστηρίου», συμπλήρωσε η κα. Μενδώνη.
«Έπειτα από έξι χρόνια που έχει να δουλέψει το εργαστήριο, οι πέντε τροχοί του και οι φούρνοι του είναι έτοιμοι να δεχτούν καλλιτέχνες που θέλουν να ασχοληθούν με τον πηλό. Όσο έχω δυνάμεις θα συμβάλω στη νέα λειτουργία του, που με γεμίζει αισιοδοξία και ελπίδα», σημείωσε, από την πλευρά της, η Ελένη Βερναδάκη.
Η Λίνα Μενδώνη και η Ελένη Βερναδάκη. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟΑ
Η Ελένη Βερναδάκη
Έχοντας σπουδάσει κεραμική στο Λονδίνο (1957-1959), η Ελένη Βερναρδάκη επέστρεψε στην Ελλάδα στα τέλη του 1959 και άνοιξε το εργαστήριό της στο κέντρο της Αθήνας (Σόλωνος 20). Το 1974 μεταφέρθηκε στην Κάντζα, στο κτίριο που ειδικά σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Τάκης Ζενέτος.
Το κτίριο δημιουργήθηκε ώστε να γίνει εργαστήριο κεραμικής περιλαμβάνοντας αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες που εξυπηρετούν τις επιμέρους λειτουργίες του.
Η συνεύρεση και συνεργασία των δύο δημιουργών ήταν καθοριστική για την καλλιτεχνική έκφραση και τη δημιουργία της Βερναδάκη. Ως αρχιτεκτόνημα την επηρέασε άμεσα στην τέχνη της, δημιουργώντας και πλάθοντας πρωτοποριακές φόρμες, ανοίγοντας νέους δρόμους στην κεραμοπλαστική.
Έως το 2015, στο κτίριο του Ζενέτου λειτούργησε το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών - adc (Athens Design Center), το οποίο ίδρυσε με τον σύζυγό της Νίκο Παπαδάκι, αποτελώντας σημείο αναφοράς και δυναμικό κύτταρο δημιουργίας, προβολής και προώθησης έργων, που πρότειναν μια εμπνευσμένη συμβίωση του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου με τη σύγχρονη ζωή.
Κεντρική φωτογραφία: Από το εργαστήριο της Ελένης Βερναδάκη. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟΑ
Επιμέλεια κειμένου: Νεκταρία Μαραγιάννη