«Τα γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη» λέει η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ύστερα από τη νέα αποκάλυψη ότι η αίθουσα με τα γλυπτά στο Βρετανικό Μουσείο στάζει για μια ακόμη φορά. Αιτία, οι βροχές στο Λονδίνο, αλλά, κατά βάσιν, η κακή κατάσταση συντήρησης των αιθουσών.
Σε χθεσινή ερώτηση που υπέβαλε το Art Newspaper Greece για δημοσίευμα της βρετανικής έκδοσής του σχετικά με την κατάσταση της αίθουσας των Γλυπτών του Παρθενώνα, στο Βρετανικό Μουσείο, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη απάντησε τα εξής:
«Δεν είναι η πρώτη φορά που δημοσιεύονται φωτογραφίες, οι οποίες αποκαλύπτουν ότι οι συνθήκες έκθεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, όχι μόνο δεν είναι οι ενδεδειγμένες, αλλά είναι από προσβλητικές έως επικίνδυνες. Τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν είχαν δημοσιευθεί αντίστοιχες φωτογραφίες, είχαμε τονίσει ότι οι εικόνες αυτές ενισχύουν απόλυτα το δίκαιο, διαρκές και αδιαπραγμάτευτο αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, του κορυφαίου μνημείου του Δυτικού Πολιτισμού, πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη, να πάψουν να είναι αποκομμένα από το μνημείο, στο οποίο ανήκουν και από το οποίο αποσπάστηκαν βίαια, και να εκτεθούν ξανά στο αττικό φως».
Επτά αίθουσες με τις ελληνικές αρχαιότητες είναι κλειστές από τον περασμένο Μάιο, όπως έχει γράψει το Liberal.gr. Eπρόκειτο να ανοίξουν στα τέλη Ιουλίου, όμως η εισροή νερών από μια οροφή, καθυστερεί την επαναλειτουργία τους. Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου επιβεβαίωσε στο The Art Newspaper ότι «υπήρχε κάποια είσοδος νερού σε μία από τις [ελληνικές] αίθουσες» τον Ιούλιο, αλλά είπε ότι δεν μπορούσε να προσδιορίσει τη συγκεκριμένη γκαλερί, ούτε το πότε θα ανοίξει πάλι για το κοινό.
Είπε επίσης ότι δεν έχει υποστεί ζημιά κάποιο γλυπτό, σαν αυτό να μπορούσε να αποσείσει ή να μειώσει τις ευθύνες του Βρετανικού Μουσείου! Ενός μεγάλου μουσείου που καταδεικνύει χαρακτηριστική αδιαφορία για τα Παρθενώνεια γλυπτά. Κι όμως, αρνείται κατηγορηματικά να μας τα επιστρέψει, αν και κλεμμένα.
Η κακή κατάσταση των αιθουσών που φιλοξενούν τους ελληνικούς και ασσυριακούς θησαυρούς του μουσείου έχει επισημανθεί πολλές φορές στο παρελθόν. Το 2018, η ελληνική τηλεόραση μετέδωσε εικόνες από το νερό που στάζει στη γκαλερί που φιλοξενεί τη ζωφόρο, γλυπτά ανάγλυφα και μετόπες που αφαιρέθηκαν από τον Παρθενώνα από τον Λόρδο Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα.
Τον Ιανουάριο του 2020, η ίδια εφημερίδα είχε εντοπίσει διαρροή σε μία από τις αίθουσες των Ασσυρίων κοντά στην έκθεση Γλυπτών του Παρθενώνα. Φωτογράφισε επίσης την άθλια κατάσταση της λεκιασμένης οροφής στη γκαλερί γλυπτών του Παρθενώνα. Κάτι που χρονολογείται στο 1962 όταν άνοιξε ξανά τις πόρτες για το κοινό μετά από 22 χρόνια κλεισίματος. Η αίθουσα είχε χτυπηθεί από γερμανική βόμβα το 1940 και παρέμεινε σε ημιεγκατάλειψη για δύο δεκαετίες. Τα γλυπτά είχαν μεταφερθεί σε υπόγειο, ασφαλή χώρο.
Υπό τον διευθυντή του Hartwig Fischer, ο οποίος διορίστηκε το 2016, το Βρετανικό Μουσείο καταρτίζει ένα ολοκληρωμένο masterplan που θα αναθεωρήσει όλες τις αίθουσές του και θα εμφανίσει ξανά όλες τις συλλογές του με νέο τρόπο, αλλά αυτό θα χρειαστεί πολλά χρόνια, αν όχι δεκαετίες, για να εφαρμοστεί.