Επαναλειτουργεί μετά από σχεδόν μία ημέρα, η Εθνική Πινακοθήκη έπειτα από τον βανδαλισμό που υπέστησαν έργα τέχνης από τον βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο.
Συγκεκριμένα, η έκθεση «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου» του Χριστόφορου Κατσαδιώτη, θα συνεχιστεί κανονικά μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, με απόφαση της διοίκησης της Εθνικής Πινακοθήκης, τα έργα που θεώρησε «βλάσφημα» ο βουλευτής της Νίκης θα μείνουν όπως τα άφησε, στο πάτωμα, μέχρι να ολοκληρωθεί η έκθεση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
Μάλιστα έγινε στις 18:00 η προγραμματισμένη ξενάγηση του κοινού από την ίδια τη διευθύντρια Συραγώ Τσιάρα.
Η ανακοίνωση της Εθνικής Πινακοθήκης
«Σήμερα Δευτέρα 10 Μαρτίου 2025 και ώρα 11.35 η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου δέχθηκε επίθεση από τον βουλευτή του κόμματος ''ΝΙΚΗ'', κ. Νίκο Παπαδόπουλο, ο οποίος με τη συνδρομή ετέρου ατόμου επιτέθηκε σε τέσσερα έργα τέχνης του Χριστόφορου Κατσαδιώτη, με τίτλους: ''Εικόνισμα 1ο'', ''Εικόνισμα 16ο'', ''Εικόνισμα 17ο'', ''Ο Άγιος Χριστόφορος''.
Τα έργα εκτίθενται στο Μεσοπάτωμα, στο πλαίσιο του προγράμματος ''Ενδιάμεσος Χώρος'', στην έκθεση με τίτλο ''Η Σαγήνη του Αλλόκοτου''.
Οι ανωτέρω τα απέσπασαν βίαια από τον τοίχο και τα πέταξαν στο δάπεδο με συνέπεια τη θραύση τους».
Μετά το συμβάν, το Διοικητικό Συμβούλιο της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου συγκλήθηκε εκτάκτως και εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
«Ο θεσμικός ρόλος της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου συνίσταται στη συλλογή, την προστασία, την ανάδειξη και την τεκμηρίωση της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Στο πλαίσιο αυτό και με σεβασμό στην ελεύθερη έκφραση της τέχνης, το Διοικητικό Συμβούλιο εκφράζει την εμπιστοσύνη του στη Διεύθυνση και υποστηρίζει το εγκεκριμένο καλλιτεχνικό της πρόγραμμα, διασφαλίζοντας τον διάλογο μεταξύ διαφορετικών τάσεων, ρευμάτων και καλλιτεχνικών απόψεων.
Καταδικάζουμε απερίφραστα κάθε πράξη βανδαλισμού, βίας και λογοκρισίας που πλήττει τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης».
Επίθεση της Ιεράς Συνόδου στην Εθνική Πινακοθήκη
Υπενθυμίζεται ότι την Τρίτη (11/03) σε ανακοίνωσή της η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ανέφερε σχετικά με την έκθεση «εξ αφορμής της εκθέσεως έργων ζωγραφικής με τίτλο «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου – Ενδιάμεσος Χώρος», η οποία φιλοξενείται στην Εθνική Πινακοθήκη, η ΔΙΣ εξέφρασε τη λύπη της για το περιεχόμενο συγκεκριμένων έργων της εν λόγω εκθέσεως και αποφάσισε να ενεργήσει τα δέοντα προς την Ελληνική Κυβέρνηση».
Ένταση στην Εθνική Πινακοθήκη: Υπερορθόδοξοι έβρισαν διαδηλωτές υπέρ της ελευθερίας στην Τέχνη
Μεγάλη ένταση προκλήθηκε έξω από την Εθνική Πινακοθήκη, όταν ομάδα φανατικών ορθόδοξων προπηλάκισε μέλη σωματείων από τον χώρο του πολιτισμού που διαδήλωναν ειρηνικά υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης και της ελευθερίας στην Τέχνη.
Αναλυτικότερα, οι διαδηλωτές άνοιξαν πανό, στο οποίο αναγραφόταν η φράση «Η Ελευθερία της Τέχνης είναι Αδιαπραγμάτευτη», μπροστά από τον χώρο της Πινακοθήκης, στον οποίο ο βουλευτής του κόμματος Νίκη, Νίκος Παπαδόπουλος, βανδάλισε έργα τέχνης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
Παρόλα αυτά, λίγο αργότερα άρχισαν να ακούγονται γιουχαΐσματα από ορθόδοξους αντιδιαδηλωτές, ενώ κάποιοι κινήθηκαν απειλητικά εναντίον τους, φωνάζοντας «Ελλάδα σημαίνει Ορθοδοξία», «ντροπή σας αντίχριστοι» και άλλες αντίστοιχες φράσεις.
Μάλιστα, ένα μέλος της ομάδας απευθύνθηκε στους υπερασπιστές της ελευθερίας της τέχνης με τη φράση «Σατανικό σωματείο», ενώ ορισμένοι άλλοι κρατούσαν εικόνες της Παναγίας με τον Ιησού Χριστό και απαιτούσαν να εισέλθουν στους εκθεσιακούς χώρους της Πινακοθήκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
Σημειώνεται πως στην ειρηνική διαμαρτυρία υπέρ της ελεύθερης έκφρασης στην Τέχνη συμμετείχαν το Σωματείο Εργαζόμενων στη Σύγχρονη Τέχνη, άτομα από το Σωματείο Εκτάκτου Προσωπικού του υπουργείου Πολιτισμού και άλλοι, οι οποίοι δεν απάντησαν στα σχόλια των αντιδιαδηλωτών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
Από την πλευρά τους, οι υπεύθυνοι της έκθεσης ανέφεραν ότι δεν θα πειραχτεί τίποτα, και πως θα παραμείνουν οι σπασμένες εικόνες στο έδαφος μέχρι την ημερομηνία λήξης της έκθεσης.