«Ελάχιστοι άνθρωποι μπορούν να κοιτάξουν έναν πίνακα για περισσότερη ώρα από αυτή που χρειάζονται για να ξεφλουδίσουν ένα πορτοκάλι», παρατηρούσε ο ιστορικός τέχνης Κένεθ Κλαρκ. Κι όμως, ο άνθρωπος από την προϊστορία δεν μπορεί να δεχθεί αυτή τη θλιβερή φτώχεια: να αρκείται μόνον σε ό,τι του είναι χρήσιμο και να αποδέχεται ως υπαρκτό μόνον ό,τι μπορεί να εξηγήσει. Ζει με τεχνουργήματα που θαυμάζει για την αισθητική τους, ορίζει τον χώρο του με ό,τι αντιλαμβάνεται ως τέχνη.
Η Μαρία Ξανθάκου και η Ιζαμπέλα Φρανσές, συγκεντρώνουν αντιπροσωπευτικά έργα τέχνης και αντικείμενα design τα οποία δανείζονται από την τέχνη τον μορφοπλαστικό της εξοπλισμό. Μεταξοτυπίες υψηλής ποιότητας, μικρογλυπτά, κεραμικά, κοσμήματα, μαντήλια, ένα γούρι σχεδιασμένο για τη νέα χρονιά, όλα με την υπογραφή του αλησμόνητου Παύλου Σάμιου. Πρόκειται για δείγματα της ιδιαίτερης γραφής αλλά και της πολυκύμαντης φαντασίας του καλλιτέχνη, τα οποία δεν είναι λιγότερο φροντισμένα από τη ζωγραφική του εργασία.
Ο Σάμιος δούλευε πολύ, είχε μεγάλη παραγωγή και γέννησε πολλές συνθέσεις, γι’ αυτό και τα μεγάλα μουσεία του τόπου έχουν εξαιρετικά δείγματα της τέχνης του (επίκειται μάλιστα αφιερωματική έκθεση του ζωγράφου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο). Καθώς έζησε στο Παρίσι τις σύγχρονές του πρωτοποριακές τάσεις, μπόρεσε να προσεγγίζει διαφορετικές μεθόδους δημιουργίας και να αναπτύσσει έναν διαφορετικό τρόπο θεώρησης του έργου τέχνης. Έτσι, άφηνε τη μοναξιά του ατελιέ κι απολάμβανε τη συνεργασία με μαστόρους που μετέφεραν τη σύνθεση από τη διάσταση του τελάρου στο χαρτί, στον πηλό, οπουδήποτε έπαιρνε μια άλλη πνοή.
Παρόμοια με τη ζωγραφική του, ο καλλιτέχνης αποζητούσε από τη χαρακτική και τη γλυπτική να αναδύεται η αισθητική αξία του έργου σαν αύρα. Και βέβαια, γύρευε με αυτόν τον τρόπο να μοιραστεί την τέχνη του με τους πολλούς.
Το άθροισμα αυτών των μικρών ιστοριών από το χέρι του κοσμαγάπητου δημιουργού, συνθέτει τη μεγάλη του εικόνα στην ελληνική τέχνη. Ο Σάμιος ανήκει πια στη χορεία των Δασκάλων που βρίσκονται σε διάλογο με την κοινωνία, πέρα από εποχές και μόδες καλλιτεχνικές. Γι’ αυτό και η παρακαταθήκη του μπορεί κι ανανεώνεται διαρκώς με νέα μέσα, φανερώνοντας την ουσία της τέχνης από τα ριζώματά της: μια συνθήκη μαγείας όπου ο άνθρωπος «ντύνει» την καθημερινότητά του.
artworx: Κολοκοτρώνη 1, Κηφισιά (1ος όροφος), τηλ. 2106236721. Εγκαίνια 5 Δεκεμβρίου 2023. Διάρκεια έως τις 31 Ιανουαρίου 2024. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00-20:00, Τετάρτη, Σάββατο: 10:00-16:00.