Morteza Ahmadvand, Becoming, 2015 © Morteza Ahmadvand & Mohammed Afkhami Foundation, Φωτογραφία: Mehdi Zahmatkesh
1. "Rebel, Jester, Mystic, Poet: Contemporary Persians", The Museum of Fine Arts, Houston
Η έκθεση αυτή στο μουσείο καλών τεχνών του Χιούστον στο Τέξας ρίχνει φως στις πολυπρόσωπες ιστορίες και ταυτότητες των σύγχρονων Ιρανών μέσα από έργα καλλιτεχνών που γεννήθηκαν στη χώρα σε τρεις διαφορετικές γενιές. Τα έργα προέρχονται από τη συλλογή του οικονομολόγου και φιλάνθρωπου Mohammed Afkhami και αναδεικνύοουν τόσο την πλούσια κληρονομιά όσο και τις δυσκολίες που πέρασε ο λαός του Ιράν αυτήν τη μακρά περίοδο κοινωνικής και πολιτικής αναταραχής. Παρουσιάζονται πίνακες, γλυπτά, φωτογραφίες και βίντεο από 23 καλλιτέχνες, ανάμεσα στους οποίους οι: Mohammad Ehsai, Parviz Tanavoli, Shirin Aliabadi, Ali Banisadr, Farhad Moshiri, Shirin Neshat, Abbas Kiarostami, Monir Shahroudy Farmanfarmaian και Shirazeh Houshiary.
Έως 24 Σεπτεμβρίου, www.mfah.org
Takashi Murakami, 727, 1996 © 1996 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd., Φωτογραφία: Tom Powell Imaging
2. Takashi Murakami, "The Octopus Eats Its Own Leg", Museum of Contemporary Art Chicago
Γνωστός για τις συνεργασίες του με το ποπ είδωλο Kanye West και τον οίκο μόδας Louis Vuitton, καθώς και για τους πολύχρωμους χαρακτήρες των έργων του που είναι εμπνευσμένοι από την ιαπωνική κουλτούρα των anime, ο γιαπωνέζος καλλιτέχνης Takashi Murakami (γενν. 1962) έχει θολώσει με το έργο του τα όρια μεταξύ υψηλής και λαϊκής κουλτούρας, αρχαίο και μοντέρνου, Ανατολής και Δύσης. Το μουσείο σύγχρονης τέχνης του Σικάγο παρουσιάζει μια μεγάλη αναδρομική έκθεση με 50 πίνακές του από όλο το φάσμα της τριακονταετούς καριέρας του: από τα πιο πρώιμα και ώριμα έργα του -πολλά από τα οποία παρουσιάζονται στη Βόρεια Αμερική για πρώτη φορά- έως τους πρόσφατους, μνημειακών διαστάσεων πίνακές του. Η τίτλος της έκθεσης έχει τις ρίζες του στην παράδοση και τη ζωγραφική της Ιαπωνίας και τονίζει την προσοχή που δείχνει ο καλλιτέχνης στα υλικά και τη χειροτεχνία. Παρουσιάζει, επίσης, την οξύνοια του καλλιτέχνη και την επιρροή που έχουν στο έργο του η παγκοσμιοποίηση, η μιντιακή κουλτούρα και η συνεχιζόμενη πυρηνική απειλή.
Έως 24 Σεπτεμβρίου, www.mcachicago.org
Helen Frankenthaler, Madame Butterfly, 2000 © 2017 The Helen Frankenthaler Foundation Inc. / Artists'' Rights Society (ARS)
3. "No Rules: Helen Frankenthaler Woodcuts", The Clark
“Δεν υπάρχουν κανόνες (no rules), αυτό είναι κάτι που λέω για κάθε μέσο, για κάθε πίνακα... με αυτόν τον τρόπο γεννιέται η τέχνη, έτσι συμβαίνουν οι τομές. Πήγαινε ενάντια στους κανόνες ή αγνόησε τους κανόνες -γι'' αυτό είναι οι εφευρέσεις." -Helen Frankenthaler
Τα λόγια αυτά της καλλιτέχνιδας είναι πολύ διαφωτιστικά για τον τρόπο που αντιμετώπιζε την εικαστική δημιουργία. Στη συγκεκριμένη έκθεση του μουσείου του ινστιτούτου τέχνης Clark στην πόλη Williamstown της Μασαχουσέτης, ερευνάται ο εφευρετικός και ρηξικέλευθος τρόπος με τον οποίο η Helen Frankenthaler χειρίστηκε την ξυλογραφία, αφού πρώτα είχε πειραματιστεί και με τη λιθογραφία, την οξυγραφία και τη μεταξοτυπία. Επιδιώκοντας συνεργασίες που θα την βοηθούσαν να ξεπεράσει και να διευρύνει τα όρια του μέσου, το 1983 ταξίδεψε στην Ιαπωνία για να συναντήσει τους ειδικούς Reizo Monjyu και Tadashi Toda. Χωρίς να περιορίζεται ποτέ στην παράδοση ή στους "κανόνες", η Frankenthaler διεύρυνε τις μορφολογικές δυνατότητες της ξυλογραφίας και παραμένει πρωτοπόρος του μέσου.
Έως 24 Σεπτεμβρίου, www.clarkart.edu